ترانه علیدوستی تبرئه شد، حبیب رضایی و مهدی کوشکی متهم شدند

 
«شما همه جان منيد شياطين!» جمله عجيبي است اما اين را کسي در استوري اينستاگرامش منتشر کرد که متهم به آزارگري شده بود. کمي به قبل بازگرديم. سوم فروردين 1401 بود و ماجرا از يک رشته توييت جنجالي شروع شد، رشته توييتي که يک بازيگر مردِ سينما و تلويزيون را به قلدري، بدرفتاري و آزار جنسي عوامل پشت صحنه متهم مي‌کرد. به گزارش خبرآنلاين، سميه ميرشمسي، دستيار کارگردان و برنامه‌ريز سينماي ايران، با انتشار 22 رشته توييت، مجموعه اتفاق‌هاي پشت صحنه يک فيلم را توضيح داد و ادعا کرد بعد از چند برخورد ميان او و اين بازيگر باسابقه، در معرضِ آزار قرار گرفته است. اين دستيار کارگردان که روايتش در توييتر با واکنش‌هاي گسترده همراه بود، ادعا کرده که برخي از عوامل فيلم از اين ماجرا خبر دارند. اين اولين‌باري است که چنين اتهامي عليه يکي از چهره‌هاي شناخته شده هنري در ايران، به صراحت مطرح مي‌شود و جمعيتي بزرگ از زنان سينما، آن را پيگيري مي‌کنند. متهماني که محکوم شدند
سال گذشته در همين ايام بازار مي‌تو و اعترافات آزارديدگان بسيار داغ بود و در اين ميان نام ميم. کاف و ح. ر هم به چشم مي‌خورد. او مدت‌ها درباره اين اتهام صحبت نکرده بود تا اينکه عکسي صميمانه از خود در کنار اعضا گروه تئاتري‌اش منتشر کرد و با متني کنايه آميز هم نوشت: «شما همه جان منيد شياطين!» حالا چرا سر اين زخم کهنه بازشده؟ همان زمان شبنم فرشادجو با انتشار پست و توييت‌هاي متفاوتي، خواستار مجازات و رسيدگي به وضع افرادي مانند ح. ر و ميم.کاف شد. از همان ابتدا هم هنرمنداني چون شبنم فرشادجو، ترانه عليدوستي و بابک کريمي مخالفت‌ها با اين هنرمندان و فعاليت آن‌ها را در فضاي مجازي اعلام کردند و ح.ر و ميم.کاف هم بعدها به جرم افترا و نشر اکاذيب از اين هنرمندان شکايت کردند.
اسمي که نبايد گفته مي‌شد و گفته شد


سر و صداي اين جنبش مدتي خوابيده بود تا آن بازيگر مرد که به تجاوز متهم شده بود از سيمه ميرشمسي شکايت کرد. کامبيز نوروزي، وکيل پايه يک دادگستري هم پيرو اين اتفاق و در پاسخ به اين سوال که در ماجراي جنبش مي‌تو مي‌توان نام فرد متهم به تجاوز را رسانه‌اي کرد يا خير، گفت: «موضوع آزار جنسي يک موضوع پيچيده و دقيق است. اين موضوع از رفتارهاي غيرمتعارف و توهين‌آميز جنسي شروع مي‌شود و تا آن چيزي که به آن تجاوز جنسي مي‌گويند ادامه پيدا مي‌کند. اغلب اين آزارها در خفا اتفاق مي‌افتد و معمولا زناني که مورد آزار جنسي قرار مي‌گيرند، امکان اثبات حقوقي اين موضوع را ندارند.»
تير ماه سال گذشته بود که ترانه عليدوستي با انتشار پستي در اينستاگرامش خبر داد که به افترا و نشر اکاذيب متهم است. او در اين پست نوشت: «شايد برايتان جالب باشد که دو شکايت از من نزد قوه قضاييه به ثبت رسيده است. از طرف آقايان حبيب رضايي ‌و مهدي کوشکي. اتهام؟ افترا و نشر اکاذيب.»
نتيجه نهايي دادگاه شبنم فرشادجو دو روز پيش اعلام شد و اين هنرمند با انتشار پستي در اينستاگرامش نوشت: «ما برديم در پي شکايت حبيب رضايي و مهدي کوشکي عليه اينجانب شبنم فرشادجو ترانه عليدوستي و بابک کريمي به همراه چند تن ديگر به اتهام افتراء توهين و نشر اکاذيب به شعبه 4 بازپرسي داد سراي فرهنگ و رسانه احضار شدم موضوع شکايت مربوط به پستي از من با موضوع عدم حمايت از شخص متهم به خشونت و آزار گري جنسي بود که منتشر شد پرده بودم و ساير دوستان آن را بازنشر کردند بازپرس همه ما را احضار کرد از چند به چه دليل عدم حضور در ايران نتوانستم شخصاً دلايل ما شرح دهم اما خوشبختانه ساير دوستان در دادسرا حاضر شده و به تفصيل دلايل و شهود خود را ارائه کردند و باز پرس نيز تحقيقات مفصلي را انجام داده که منجر به صدور قرار منع تغييب شد.»
البته شاکيان با هم به قرار صادره اعتراض هم هستند اما قراره صادره در دادگاه نيز به نفع ما تعيين شد و هم از اتهام افترا و توهين تبرئه شديم.
نگاهي به جريانات مي‌تو و آنچه که گذشت
سال گذشته و در همان گير و دار اوج گرفتن جنبش مي‌تو، زنان سينماگر ايراني بيانيه‌اي منتشر کردند، در اين بيانيه که تعداد زيادي از بازيگران از جمله تهمينه ميلاني، ميترا حجـار، ويشکا آسايش، نگار جواهريان، مريم پاليزبان، هايده صفي‌ياري، شقايق دهقان، باران جعفري، فرشته حسيني، کتايون رياحي، ترانه عليدوستي و مليکا شريفي‌نيا آن را امضا کرده بودند، آمده است: «در روايت‌هايي که از تجربه‌هاي دردناک زنان در سينماي ايران منتشر شده، انواع آزارهايي که زير چتر خشونت جنسي قرار مي‌گيرند مطرح شده؛ از جمله هتک حرمت با الفاظ جنسي و جنسيت زده، سوءاستفاده از سکوت و تحمل افراد با گروگان گرفتن حق کار و دستمزد، اعمال خشونت جنسي به وسيله تهديد موقعيت کاري قرباني، تماس‌هاي بدني ناخواسته، اصرار و اجبار به عمل جنسي و در نهايت خشونت جسمي و تجاوز.»
پس از بيانيه زنان سينماگر، انجمن صنفي برنامه‌ريزان و دستياران کارگردان اولين نهاد صنفي بود که به اظهارات ميرشمسي واکنش نشان داد و از او حمايت کرد. اين انجمن بدون اشاره مستقيم به ادعاي آزار جنسي، نوشت: «با توجه به شناخت از گذشته همکارمان خانم سميه ميرشمسي، به طور کلي، صادق بودن ايشان را تأييد مي‌کنيم.» اين انجمن همچنين با ابراز تأسف از برخوردهاي تحقيرآميز و بداخلاقي‌ها و ايجاد ناامني‌هاي رواني و حتي تهديد و برخورد فيزيکي در پشت صحنه توليد صنعت فيلم ايران اعلام کرد اين اولين‌بار نيست که چنين اتفاقاتي مي‌افتد. انجمن صنفي برنامه‌ريزان و دستياران کارگردان در ايران اعلام کرد که موضوع را پيگيري خواهد کرد.