ادعای جنجالی ونزوئلایی‌ها علیه ایران

 
با فروپاشي صنعت پالايش نفت ونزوئلا در سال 2019 و اعمال تحريم‌هاي آمريکا بر کاراکاس که مانع واردات سوخت به ونزوئلا مي‌شد، اين کشور با کمبود شديد بنزين مواجه شد.
طي چند هفته گذشته گزارش‌هايي به صورت روزانه مبني بر آتش‌گرفتن ناگهاني خودرو‌ها در شهر ماراکايبوي ونزوئلا منتشر شده است. همچنين ويدئو‌هاي بسياري از اتومبيل‌هاي غرقه در آتش در اين پايتخت پيشين نفت ونزوئلا در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده. مقصر، اما به باور بسياري «بنزين‌هاي وارداتي بي‌کيفيت» ايران است.
خوزه فاريا، راننده تاکسي ونزوئلايي با صورت سوخته و بازوان باندپيچي شده بر تخت خانه‌اش افتاده است. خودروي او يکي از ده‌ها اتومبيلي بود که در ماراکايبوي ونزوئلا به ناگاه آتش گرفت و سوخت. اين راننده 42 ساله مي‌گويد: «همه‌چيز خيلي سريع اتفاق افتاد. مردم ترسيده بودند. حتي با وجود اين‌که بسيار سعي مي‌کردند به ما کمک کنند، هيچ کپسول آتش‌نشاني، ماسه و آبي وجود نداشت؛ و بله، آتش به نقطه‌اي غيرقابل مهار رسيد.» از خودرو‌ها تنها لاشه‌هايي سوخته در پارکينگ شرکت تاکسيراني که آقاي فاريا در آنجا مشغول بود، باقي مانده است. او مي‌گويد که در زمان حادثه با ليدي، همسرش در صف بنزين بود که ناگهان صدايي از صندلي عقب خودرويش شنيد. به محض اين که به عقب برگشت تا منبع صدا را جستجوي کند، انفجاري رخ داد. خوزه فاريا مي‌افزايد: «اگرچه منبع درآمدمان را از دست داديم، اما خدا را شکر زنده‌ايم.» ليدي، همسرش کمتر دچار سوختگي شده است و از او مراقبت مي‌کند. اداره آتش‌نشاني مي‌گويد که روزانه بيش از چهار تماس مبني بر آتش‌سوزي خودرو‌ها دريافت مي‌کند. اورژانس ماراکايبو نيز از دريافت تعداد تماس مشابهي به صورت روزانه خبر داده است. اگرچه پتروليوس، شرکت نفت دولتي ونزوئلا منکر هرگونه ارتباطي ميان اين آتش‌سوزي‌ها با کيفيت پايين بنزين مي‌شود، اما هوگو هرناندز رافالي، مديرعامل اسبق اين شرکت از «بروز مشکلات پالايشگاهي» در مجموعه پالايشگاهي پاراگوانا خبر داد.


با اين حال دولت ونزوئلا مدعي است در اين مجموعه که مرکز اصلي فرآيند تبديل نفت خام به بنزين و پخش فرآورده‌هاي پالايشگاهي در ايالت سوليا است همه‌چيز طبق روال و خوب است. با اين که مجموعه پاراگوانا يکي از بزرگترين پالايشگاه‌هاي ونزوئلا است، اما سوليا يکي از ايالت‌هايي است که طي سال‌هاي گذشته با توجه به حمايت دولت از کاراکاس، پايتخت اين کشور بيش‌از همه از کمبود سوخت آسيب ديده است. اين مشکل با گسترش قاچاق سوخت به کلمبيا افزايش يافت. يارانه‌هايي وضع شده دولتي بر سوخت، بنزين را در ونزوئلا تقريبا رايگان کرده بود. در حدي که در سال 2019 قيمت هر دانه تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها برابر بهاي 90 ميليون ليتر بنزين بود. اين قيمت ناچيز باعث شده بود تا قاچاق سوخت به کلمبيا شغلي اگرچه خطرناک، اما بسيار سودآور باشد. اين يارانه‌هاي سخاوتمندانه کاراکاس، سه سال پيش قطع شد. آقاي رافالي همچنين افزود که ضعف در سيستم توزيع سوخت در داخل کشور، واردات «سوخت بي‌کيفيت» از ايران را ناگزير کرد. کارشناسان معتقدند غلظت بالاي گوگرد در سوخت‌هاي وارداتي از ايران مي‌تواند سبب آسيب به پمپ‌هاي بنزين اتومبيل‌ها و در نهايت آتش‌سوزي شود. با فروپاشي صنعت پالايش نفت ونزوئلا در سال 2019 و اعمال تحريم‌هاي آمريکا بر کاراکاس که مانع واردات سوخت به ونزوئلا مي‌شد، اين کشور با کمبود شديد بنزين مواجه شد. گزارش‌هاي ويديويي از صف‌هاي طويل بنزين هر روز در بسياري از شبکه‌هاي تلويزيوني منتشر مي‌شد و مردم در اقصي نقاط کشور مستاصل و خسته گاهي بيش از 24 ساعت را صرف يکبار پر کردن باک خودرويشان در اين صف‌ها مي‌کردند.