گزارش همدلی از ادامه لابی سیاسیون برای تاثیر بر دولت آینده کابینه دوازدهم زیر فشار توقعات

همدلی| معصومه معظمی: پس از اینکه کمیته تعامل و ارزیابی وزرای کابینه یازدهم توسط اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید و شورای عالی به ریاست محمدرضا عارف برای همدلی و تعامل بیشتر مجلس با دولت جدید تشکیل شد، منتقدان اصلاح‌طلبان را متهم به سهم‌خواهی از کابینه دوازدهم کردند. طولی نکشید که فراکسیون ولایی یا همان اصول‌گرایان تندروی مجلس که بعضا از حامیان یا اعضای جبهه پایداری هستند، هم برای عقب نماندن از غافله به زعم خودشان سهم‌خواهی از کابینه دوازدهم، دست به کار شده و به ریاست حاجی بابایی کمیته «تعامل با رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه» تشکیل دادند.
بنابراین در روزهای باقی مانده تا معرفی کابینه دوازدهم توسط رئیس جمهور، جریانات سیاسی می‌کوشند در چینش این کابینه بی‌تاثیر نباشند، هرچند که این حق قانونی رئیس جمهوری است که قرار است 4 سال با این وزرا کار کند و پای خوب و بدشان بماند و در جلسه رای اعتماد از آنها دفاع کند. ولی رفته رفته تا روز موعود و معرفی کابینه به مجلس، چهره‌های تاثیرگذار سیاسی می‌کوشند با روحانی و نزدیکانش دیدارهایی داشته باشند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم، افرادی را برای وزارت خانه‌های مدنظرشان پیشنهاد دهند. حتی گاهی دیده شده که برای رسیدن به اهدافشان علیه رئیس جمهور یا شخصی جریان‌سازی مثبت یا منفی به راه می‌اندازند. حتی توصیه‌هایی می‌کنند و برخی نیز توقعات و خواست مردم را به رئیس جمهور گوشزد می‌کنند. به عنوان مثال علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه در نشستی تاکید کرد: وزرا باید در دولت آینده این شجاعت را داشته باشند که وقتی مشکلی را در جلوی خود می‌بینند به سمت حل آن بروند نه اینکه در جلسات درددل کنند. ما چنین چیزی را احتیاج نداریم. رجال ملی کسانی هستند که وقتی مشکلی را می‌بینند بگویند امسال دو سه تای آن را حل می‌کنند.
از طرفی محمدرضا عارف پنج‌شنبه گذشته در نشست اصلاح‌طلبان اظهار کرد که روحانی پیروزی خود را مدیون اصلاح‌طلبان است، ولی از طرفی هم تاکید کرد که به هیچ وجه به دنبال سهم‌خواهی از کابینه نیستند و درتلاشند با ارزیابی عملکرد وزرای یازدهم، دولت را در معرفی کابینه جدید کمک کنند. همچنین محمدرضا تابش در گفت‌وگو با همدلی تاکید کرده بود که در این کمیته‌های تعامل و ارزیابی به هیچ وجه وارد مصادیق نشده‌اند و گزینه‌ای را به رئیس جمهور معرفی نکرده‌اند، مگر اینکه خودشان چنین پیشنهادی بدهند که در رای‌گیری مجمع عمومی این کار را انجام خواهند داد. از طرفی؛ محمدرضا نجفی، نماینده تهران در مجلس نیز در گفت‌وگو با همدلی تاکید دارد برخی وزرای کابینه یازدهم کارآمدی کافی را نداشته‌اند و معنا ندارد در 40 سالی که از پیروزی جمهوری اسلامی می‌گذرد گردش نخبگان نداشته باشیم و همان افراد حلقه اولیه باز هم قدرت را در دست داشته باشند و فضا را برای ورود نیروهای جوان نخبه باز نکنند.
گفتنی است؛ از آنجایی که یکی از مطالبات مردم رای‌دهنده به روحانی استفاده از زنان و جوانان در کابینه دوازدهم بود، فراکسیون زنان مجلس نیز دست به کار شده و بنا به اظهارات سیده فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس فهرستی 30 نفره از زنان توانمند به رئیس جمهور معرفی کرده‌اند. نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس با اشاره به این‌که جامعه زنان هرگز به‌دنبال سهم‌خواهی از دولت نبوده، بر بازتاب مثبت حضور زنان در کابینه در سطوح داخلی و بین‌المللی تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود دکتر روحانی فرصت حضور زنان در کابینه دوازدهم را فراهم کند.


غرویان: روحانی از وزرای همسو استفاده کند
بر اساس این گزارش؛ نظر و پیشنهاد شخصیت‌های سیاسی به رئیس جمهور درباره چینش کابینه دوازدهم متفاوت است. مثلا محسن غرویان، مدرس حوزه علمیه قم تاکید دارد: تلقی مردم این است که آقای روحانی با پشتوانه رایی که دریافت کرده، با شهامت و اقتدار حرکت و از افرادی استفاده کند که مانع حرکت و پیشرفت دولت نشوند و بدون تعارف، همسو با دولت باشند.
از طرفی هم مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه «یک‌دستی کابینه دوازدهم به مصلحت نیست» گفت: آقای روحانی باید در کابینه از هر دو جریان سیاسی افراد میانه‌رویی را انتخاب کند که دولت آینده آسیب نبیند.او به ایسنا گفت: به اعتقاد من با توجه به اینکه در انتخابات ۲۹ اردیبهشت هر دو جریان سیاسی یعنی هم اصول‌گرایان معتدل و هم اصلاح‌طلبان به آقای روحانی رای دادند بنابراین اعضای کابینه دوازدهم نیز باید از هر دو جریان سیاسی باشند.
نجفی: رئیس جمهور به تعهداتش با مردم در زمان انتخابات وفادار بماند
محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با همدلی درباره چینش کابینه جدید از سوی رئیس جمهور گفت: آقای روحانی که با لطف خدا و همت مردم برای دومین بار متوالی به ریاست جمهوری کشورمان انتخاب شدند، چه در دولت یازدهم و چه دوازدهم، هم خودشان و هم حامیانشان که شامل احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب، اعتدالی و اصول گرایان معتدل بودند، با مردم قرار و میثاقی بستند و طبق آن تعهد باید کابینه‌ای تشکیل شود که وفادار به خواست و مطالبات مردم باشد.
این نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: در تشکیل کابینه جدید همه تلاش باید در راستای تحقق وعده‌هایی باشد که رئیس جمهور و مجموعه ستاد ایشان و همه کسانی که در چارچوب برنامه‌های او کار کرده اند، بتوانند تعهداتشان را محقق و انتظارات مردم را برآورده کنند. مردم از بین گزینه‌های مختلف به دلیل اهداف و برنامه‌های دکتر روحانی به ایشان رای داده‌اند پس باید به این نظر و انتخاب احترام گذاشت.
نجفی با بیان اینکه کابینه جدید باید همگرایی نزدیکی با اهداف رئیس جمهور و مطالبات مردم داشته باشد، تصریح کرد: اگر کابینه‌ای تشکیل شود که با اهداف رئیس جمهور همگرایی و نزدیکی نداشته باشد، خصوصا در یکی دو سال آخر دولت باعث سستی و ناکارآمدی بیشتر می‌شود و این زنگ خطری جدی برای رئیس جمهور و همه کسانی است که از او حمایت کرده‌اند.
نائب رئیس مجمع نمایندگان تهران افزود: وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم باید از نظر بینش و دانش همراه با خواست رئیس جمهور باشند و از نظر سلامت تحت تاثیر فشارهای بیرونی مخالفان و منتقدان قرار نگیرند و از راه و مسیر همراهی با دولت خارج
نشوند.
او ادامه داد: وزرای پیشنهادی باید کارآمدی و توانایی مدیریت عملی و میدانی وزارتخانه و دستگاه‌های تحت مدیریت خود را داشته باشند و از جمله لوازمش این است که وزیر منتخب از چابکی و جوانی کافی برخوردار باشد. قدردان انسان‌های خدومی که طی ده‌ها سال گذشته برای کشور خدمت کرده‌اند هستیم، ولی آنها امروز باید در قالب استراتژیست‌ها و مشاوران خوب درکنار یک کابینه جوانتر و کارآمدتر باشند.
عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: معنا ندارد طی نزدیک به 40 سالی که از پیروزی جمهوری اسلامی می‌گذرد هنوز همان افرادی که از ابتدای حیات این نظام وزارت و صدارت می‌کردند همچنان بخواهند در کابینه و قدرت حضور داشته باشند و گردش نخبگان نداشته باشیم. این بدان معناست که طی این سال‌ها یا کادرسازی نکرده‌ایم یا اجازه نمی‌دهیم دیگران هم از بستر کار و خدمت به کشور بهره‌مند شوند.
او خاطرنشان کرد: به عقیده من برخی وزرای کابینه یازدهم از کارآمدی و توانمندی کافی برخوردار نبودند. خصوصا بخش‌هایی که به نوعی در اقتصاد، صنعت و تولید کشور یا سرویس‌دهی درحوزه‌های خدماتی و اجتماعی مسئول بودند. بنابراین لازم است نگاه، انگیزه، انرژی و همت جدیدی به این حوزه‌ها دمیده شود تا بتوانند کار کنند.
نجفی با اشاره به اظهارات اخیر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و شورای عالی اصلاح‌طلبان درباره اینکه روحانی پیروزی خود را مدیون اصلاح‌طلبان است، تصریح کرد: ترسیم و تصویر واقعیت‌ها الزاما به این معنی نیست که بعد از ترسیم واقعیت‌ها ما به دنبال سهم‌خواهی هستیم. البته باید از خود ایشان درباره منظورشان سوال شود، ولی ممکن است در فضایی نسبت به ترسیم وقایع انتخابات صحبت کرده باشند و کنش‌گران و صاحبان اصلی این واقعه بزرگ را ترسیم کرده باشند، که مثلا افرادی در جامعه هستند که در انتخابات رویکرد اصلاح‌طلبانه و اعتدالی را انتخاب کرده‌اند. این نماینده تهران در مجلس افزود: طبیعی است که دولت هم باید متناسب با خاستگاه رای خود هم کابینه را تشکیل دهد و هم نسبت به عهد، قرار، میثاق و وعده‌هایی که به خاستگاه رای خود در ابتدا داشته است عمل کند.از طرفی هم آقای روحانی، رئیس جمهور همه کشور است و اهداف ملی و کلان را نیز باید مدنظر داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه