از جزئیات جدید پرونده آتنا تا دختری که ناپدری‌اش 70 بار به او تجاوز کرد «آتنا» آخرین قربانی این چرخه نیست

همدلی | «آتنا اصلانی» دختربچه‌ای بود که در پارس‌آباد مغان(استان اردبیل) زندگی می‌کرد؛ او توسط مردی که مغازه‌اش نزدیک بساط دستفروشی پدرش بود مورد تجاوز قرارگرفت و کشته شد. هنوز پس از چند روز واکنش‌ها به مرگ فجیع او ادامه دارد و باز هم جزئیات تازه‌ای از پرونده قاتل این دختربچه کشف شده است. از طرف دیگر رسانه‌ها با خانواده قاتل گفت‌وگو کرده‌اند و ظاهرا توسط همسایه‌ها مورد آزار و اذیت قرارگرفته‌اند. آن‌ها به امام‌ جمعه پارس‌آباد متوسل شده‌اند تا اعلام کند حساب این خانواده از پسرشان جدا است. از سوی دیگر بحث مجازات اعدام قاتل و نحوه این اعدام مطرح شده است. تعجیل از سوی مردم استان اردبیل برای این امر بالاگرفته است.
اما هنوز داغ آتنای پارس‌آبادی سرد نشده که خبر آزار و اذیت جنسی دخترکی هفت ساله در استان البرز سرزبان‌ها افتاده. دختری به نام کیمیا که از طرف ناپدری مورد تجاوز قرار گرفت تا این روزها روی تخت بیمارستان روزگار بگذراند.
به گزارش فارس، «کیمیا» به همراه مادر و مادربزرگش در کرج زندگی می‌کرد، پس از سلب حضانت او از پدر واقعی( به دلیل اعتیاد شدید ، عدم حمایت مالی و عاطفی فرزند و همسر، آزار و اذیت جسمی و ضرب و شتم کیمیا و مادرش و...) حضانت کودک به مادرش داده شده و پدر و مادر از هم جدا می شوند.
رقیه موسوی مددکار موسسه خیریه مهرآفرین می‌گوید: «پس از گذشت حدود یک سال، مادر کیمیا، برای تامین مخارج و دیگر حمایت‌ها با مردی ازدواج کرد که 5 سال از او کوچک‌تر بود.»


موسوی می‌افزاید: طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد بابک علاوه بر مصرف مواد مخدر( شیشه )، دارای افکار عجیب و توهمات خاص است. مادر کیمیا زمانی متوجه این رفتارها می‌شود که با بابک ازدواج کرده بود.
در این خصوص توضیح می‌دهد: پس از اینکه مددجو(مادر کیمیا) با همسرش عقد موقت ( صیغه) می کند متوجه رفتارهای عجیبی از سوی بابک می شود. یکی از این رفتارهای عجیب قرص خوابی است که هر شب به مادر کیمیا می‌داد؛ به این بهانه که خوابی آرام‌تر داشته باشد.
موسوی می‌افزاید: پدر ناتنی بارها( طبق گفته کیمیا ٧٠ بار ) به او تجاوز کرده است. مادر از این تجاوزها بی‌اطلاع بوده و درخواست دارد، به قاضی بگوییم او(مادر کیمیا) بی‌گناه است.او ادامه می دهد: از آنجا که خواب مادر کیمیا سنگین بوده و قرص خواب هم می خورده، بابک از این خواب سنگین و مداوم سوء استفاده می‌کرده و به آزار دختر هفت ساله می‌پرداخته است.
جزئیات دستگیری قاتل آتنا
فرمانده انتظامی استان اردبیل، جزئیات دستگیری قاتل سابقه داری که «آتنا» دختربچه ۶ ساله پارس آبادی را به قتل رسانده بود، تشریح کرد. سردار حسین عبدی گفت: به دنبال اعلام مفقودی دختر بچه ۶ ساله ساکن خیابان پزشکان شهرستان پارس آباد در ۲۸ خرداد سال جاری، پرونده ای پیرامون این موضوع در اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تشکیل و تیمی مجرب مسئولیت رسیدگی به پرونده و کشف واقعیت را بر عهده گرفت.
او با اشاره به این‌که در تحقیقات اولیه مشخص شد این دختر بچه در روز حادثه به هنگام بازی در حوالی محل کار پدرش مفقود شده است، افزود: با بازبینی فیلم های ضبط شده از محل مفقودی و انجام بررسی های تخصصی و تحقیقات جامع میدانی فردی که در شغل رنگرزی فعالیت داشته و همسایه شغلی پدر آتنا بود به عنوان مظنون دستگیر و جهت بازجویی به پلیس آگاهی انتقال داده شد.
فرمانده انتظامی استان اردبیل تصریح کرد: در ادامه تحقیقات برادر و همسر مظنون با حضور در پلیس آگاهی اطلاعاتی را در خصوص فعالیت‌های مجرمانه او ارائه و اذعان داشتند مظنون به گفته خودش مقادیری مواد مخدر در داخل بشکه پلاستیکی در پارکینگ منزل مسکونی جاسازی کرده است که با اعزام به محل و انجام بازرسی های لازم کارآگاهان پلیس آگاهی با جسد آتنا در داخل بشکه پلاستیکی؛ مواجه می شوند.
سردار عبدی از اعتراف مظنون دستگیر شده به قتل آتنا خبر داد و گفت: او در بازجویی های پلیسی به قتل دختربچه معصوم پارس آبادی و همچنین به قتل زنی دیگر در سال ۹۱ اعتراف کرد که با صدور قرار از سوی مقام قضائی روانه زندان شد
نشست هم‌اندیشی با فعالان اجتماعی درباره چگونگی کاهش کودک‌آزاری
اما چنین اتفاقاتی که اخیرا رخ داده، سبب نگرانی مقامات مسئول به‌ویژه آن‌دسته که در حوزه کودکان و حقوق آن‌ها فعال هستند، شده است.
طیبه سیاوشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم برگزاری نشست هم اندیشی برای یافتن راهکارهایی در زمینه کاهش کودک آزاری را خواستار شد.
به گزارش کلید ملی، این نماینده مجلس که پیش از انتخاب به عنوان نماینده مردم تهران در زمینه کودکان فعالیت می‌کرد، گفت: به زودی از فعالان اجتماعی و حقوق کودک که با تدوین نامه‌ای خواهان حمایت جدی از کودکان در برابر خشونت شده‌اند دعوت می‌کنم تا برای هرچه بهتر رسیدگی کردن به لایحه حمایت از حقوق کودکان بحث و تبادل نظر کنیم.
سیاوشی با تاکید براین‌که وظیفه خود می‌داند که به عنوان نماینده مردم، صدای قربانیان خاموش این سرزمین در خانه ملت باشد، افزود: پیش از زمانی که لایحه حمایت از حقوق کودکان در صحن رسیدگی شود باید بتوانیم با برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان حقوق کودک بستر تصویب هرچه بهتر این لایحه را فراهم کنیم.
نماینده مردم تهران، ری، پردیس و اسلامشهر با ابراز همدردی با خانواده آتنا اصلانی دختر ۷ ساله‌ای که در پارس‌آباد مغان قربانی خشونت شده‌است تاکید کرد: امروز همه رسانه‌ها به موضوع آتنا توجه می‌کنند اما همواره خشونت علیه کودکان و کودک آزاری از جمله جرایم سیاه بوده که بسیاری از موارد آن برملا نمی‌شده و پنهان می‌مانده‌است.
سیاوشی در توضیح دیدگاه خود درباره کاهش و پیشگیری از خشونت و سوءاستفاده از کودکان افزود: باید تلاش کنیم تا نهادهای مدنی و فعالان حقوق کودک بتوانند به عنوان ناظرانی موثر فضا را برای سوءاستفاده‌گران از کودکان ناامن کنند و تنها منتظر نهادهای رسمی نظیر تلفن۱۲۳ و اورژانس اجتماعی کشور نکنیم.
این عضو فراکسیون زنان همچنین گفت: ایجاد شبکه از طریق نهادهای اجتماعی و فعالان حقوق کودک بهترین راه مبارزه با کودک‌آزاری و کاهش سوءاستفاده از کودکان است.
ارائه آموزش خودمراقبتی به کودکان درکشور تابو است
رئیس انجمن مددکاری ایران در خصوص حادثه تلخ مرگ آتنا با بیان آن‌که آتنا اولین قربانی چنین حوادثی نبوده و آخرین آن هم نیست گفته: به بهانه وقوع چنین حوادثی در کشور باید ارائه آموزش‌های خودمراقبتی و همچنین فرهنگ‌سازی در زمینه ارائه آموزش‌های سلامت جنسی در دستور کار قرار گیرد زیرا با عدم اطلاع رسانی در این حوزه نمی‌توانیم شاهد سلامت جنسی در کشور باشیم.
حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، افزوده: وقتی به سمت توسعه حرکت می‌کنیم، وقوع برخی پدیده‌های اجتماعی از جمله پدیده‌هایی با ماهیت آسیب‌های اجتماعی اجتناب ناپذیر است به طوری‌که آتنا نه اولین فرد قربانی در این زمینه و نه آخرین آن است.
او در ادامه با بیان این‌که پیش از آتنا نیز پرونده قتل «ستایش قریشی» سر و صدای زیادی در فضای مجازی بر پا کرد و امروز آتنا مورد توجه قرار گرفته است گفته: آتنا آخرین کودک قربانی این چرخه نیست. بسیار مهم است بتوانیم در حوزه انواع آزارهایی که به کودکان لطمه می‌زند تدابیری آغاز کنیم که خشونت و آزار جنسی نیز یکی از اشکال همین کودک آزاری‌هاست.
رئیس انجمن مددکاری ایران در ادامه با تاکید بر آن‌که باید به کودکان آموزش دهیم که چگونه از خود مراقبت کنند اظهار کرد: آموزش خودمراقبتی به کودکان مستلزم ارائه اطلاعات به‌هنگام به آنان است. برای مثال باید به کودکان در خصوص محافظت از اعضای بدنشان و یا تعرض، در هر دو جنسیت (دختر و پسر) آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.
چلک ادامه داده: متاسفانه ارائه آموزش خودمراقبتی در کشور تابو است، این در حالی است که باید بدانیم آموزش چنین مسائلی صرفا و لزوما به معنای ترویج ارتباط جنسی نیست.
او با انتقاد از عدم ارائه آموزش‌های مذکور تاکید کرده: نتیجه وجود موانع، برخی تابوها وعدم ارائه آموزش‌های به هنگام را امروز می‌بینیم.
جای خالی مراقبت‌های اجتماعی پس از آزادی مجرمان از زندان
او همچنین بر مسئله «مجرمان تحت رصد» نیز تاکید کرده و افزوده: در این پرونده می‌بینیم که فرد متجاوز سابقه دار بوده است. این در حالی است که مراقبت‌های اجتماعی پس از زندان و آزادی فرد مجرم با توجه به نوع جرم و مجازات او در کشور وجود ندارد. رئیس انجمن مددکاری ایران در ادامه عنوان کرده: از سال 78 ایده‌ای مبنی بر وجود پرونده اجتماعی برای تمامی آحاد جامعه دارم و معتقدم در حوزه اجتماعی همچون حوزه سلامت افراد نیاز به پرونده اجتماعی دارند تا بتوانیم اطلاعات صحیح از وضعیت آنها داشته باشیم.
چند کودک را در اتاقی در بسته تنها نگذاریم
او در ادامه به برخی رویکردهای تربیتی اشتباه از سوی خانواده‌ها اشاره کرده و گفته: در حال حاضر شاهد آن هستیم که چنانچه چند کودک در خانه‌ای در حال بازی کردن باشند خانواده‌ها آنها را در یک اتاق گذاشته و در را بر روی آنها می‌بندند در حالیکه منطق تربیت صحیح این نیست بلکه خانواده باید اجازه دهد کودکان در محیطی باز فعالیت کنند و سر و صداهای آن‌ها را نیز تحمل کنند و هر چند یکبار نیز به محل بازی آنها سر بزنند.
تعریف حریم ممنوعه برای کودکان
رئیس انجمن مددکاری ایران با تاکید بر آن‌که باید مراقبت از اعضای بدن را به کودکان خود آموزش دهیم اظهار کرده: باید به کودکان در این زمینه آموزش داده شود و به آنها گفته شود که چه کسی و در چه شرایطی می‌تواند حریم ممنوعه آن‌ها را ببیند یا لمس کند.
چلک ادامه داده: باید فضای امنی را برای کودک ایجاد کنیم تا اگر توسط یکی از نزدیکان مورد آزار جنسی قرار گرفت به راحتی مسئله را به والدین خود اطلاع دهد.در راستای کاهش آسیب‌های این‌چنینی بهزیستی ، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و رسانه‌ها نیز می‌توانند بسیار موثر عمل کرده و در ارائه آموزش‌های خود مراقبتی فعالیت
کنند.
حجاب آتنا سبب تجاوز به او نشده
رئیس انجمن مددکاری ایران همچنین در خصوص آن‌که برخی حجاب نامناسب آتنا را علت بروز چنین حادثه‌ای می‌دانند گفته: کودکان کمتر از شش سال کودکان غیر ممیزه هستند و با طرح مسائلی مبنی بر آن‌که عدم رعایت حجاب از سوی این کودک باعث وقوع چنین حادثه‌ای شده است موافق نیستم، زیرا معتقدم باید نوع نگاهمان را در این حوزه تغییر دهیم و بپذیریم فرد متجاوز به آتنا اختلال روانی داشته و سابقه دار نیز بوده است.
سایر اخبار این روزنامه