توهمات قرن هجدهمی مأمور دروغ‌باف

سفیر دولت انگلیس در تهران که هر از گاهی با پرسه در فضای مجازی و توئیت‌های خارج از عرف دیپلماتیک، نزد برخی اهالی رسانه به عنوان عنصری «لمپن» شناخته می‌شود، به مناسبت روز خبرنگار توئیتی فارسی زد تا به زعم خود روز خبرنگار را به جامعه خبری ایران تبریک بگوید، اما به توهم روز‌های استعماری انگلیس در دوران گذشته، کوشید از موضعی مداخله‌جویانه از جمهوری اسلامی ایران بخواهد آن‌هایی که به ادعای او «خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند.» او برای بازداشتی‌های مورد ادعا هم از «خبرنگاران» مثال زد!
اینکه آیا خبرنگاری، صرفاً به جرم خبرنگاری در بازداشت به سر می‌برد، دروغی است که فقط از نماینده انگلیس بر می‌آید، اما این مداخله غیرمسئولانه قرن هجدهمی باعث نمی‌شود که دستگاه سیاست خارجی به آن بی تفاوت باشد. از این رو، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، «سایمون شرکلیف» عصر دیروز از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این احضار مراتب اعتراض شدید تهران نسبت به مواضع خارج از عرف، آداب و مقررات دیپلماتیک به شرکلیف ابلاغ گردید. مدیرکل غرب اروپا تأکید کرد: «مطالب نسنجیده، غیرمسئولانه و خارج از عرف دیپلماتیک، مصداق بارز دخالت در امور داخلی بوده و غیرقابل پذیرش است». مدیرکل غرب اروپا همچنین با اشاره به اقدامات مخرب برخی رسانه‌های مستقر در لندن علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه آزادی بیان اظهار داشت: «انگلیس با سابقه غیرقابل دفاع در قبال مردم ایران در جایگاهی نیست که بخواهد درخصوص جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کند. اینجا جمهوری اسلامی ایران است و اجازه نمی‌دهیم با اقدامات خودسرانه، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مورد بی‌توجهی قرار گیرد». سفیر انگلیس نیز در پاسخ، بر اراده کشورش برای حفظ روابط محترمانه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.
پاسخ دیپلمات ایرانی به اظهارات مداخله‌جویانه
یک دیپلمات ارشد ایرانی هم در واکنش به اظهارات خارج از عرف سفیر انگلیس در تهران تأکید کرد سفیر از نظر حرفه‌ای و اخلاقی موظف است عرف و نزاکت دیپلماتیک را در خطاب قراردادن دولت میزبان رعایت کند. «رضا زبیب» سفیر ایران در اسپانیا در صفحه توئیتر خود در پاسخ به توئیت سفیر لندن در تهران به مناسبت روز خبرنگار نوشت: «سفیر از نظر حرفه‌ای و اخلاقی موظف است عرف و نزاکت دیپلماتیک را در خطاب قراردادن دولت میزبان رعایت کند. رفتارخودسرانه، تحریم‌های یکجانبه رژیم امریکا و انگلیس علیه ملت ایران است که گزارشگر حقوق بشر اذعان دارد موجب نقض حقوق بشر است. البته موارد رفتارخودسرانه علیه اتباع خودش هم وجود دارد.»


واکنش کاربران ایرانی‌
توئیت مداخله‌جویانه سفیر انگلیس در تهران، به واکنش وزارت خارجه خلاصه نشد و کاربران ایرانی در فضای مجازی ضمن اعتراض به دخالت سفیر انگلیس در امور داخلی ایران، جنایات دولت انگلیس در مورد خبرنگاران را به سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در ایران یادآور شدند.
شرکلیف در توئیت خود نوشته بود که «ایران ۱۷ مرداد را روز خبرنگار نام‌گذاری کرده است. ادای احترام می‌کنیم به خبرنگارانی که اجازه ندارند کار خود را انجام دهند و امنیت خود را در خطر می‌بینند. بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم تا آن‌هایی را که خودسرانه بازداشت شده‌اند آزاد کند، از جمله خبرنگارها».
او پرچم هفت کشور را هم ضمیمه توئیت خود کرده است؛ انگلیس، دانمارک، هلند، استرالیا، جمهوری چک، فنلاند و نروژ. بیشتر این کشور‌ها در ایران فعالیت خبری رسمی ندارند و این یعنی فعال رسان‌های تبعه این کشور‌ها در ایران وجود ندارد، چه برسد که با ممانعت ایران مواجه شده باشند. نه مسائل ایران به دولت انگلیس ربط دارد و نه آن کشور‌هایی که نام برده، حوزه فعالیت‌شان در ایران به سفیر انگلیس مربوط می‌شود. مشکل انگلیسی‌ها در طول تاریخ همین بوده و هست که حد و مرز خود را نمی‌شناسند و دخالت در امور داخلی کشور‌های دیگر را از وظایف خود تلقی می‌کنند. دوران قاجار و پهلوی در ایران سرشار از نمونه‌ها و مصداق‌های دخالت دولت انگلیس در ایران است.
البته که برخورد ایران با نفوذی‌ها و جاسوس‌هایی که دولت انگلیس به عنوان خبرنگار راهی ایران می‌کند، چون راه جاسوسی انگلیس را می‌بندد، طبعاً مورد خوشایند انگلیسی‌ها نیست.
اما آنچه در واکنش ایرانی‌ها به سفیر انگلیس جالب بود، یادآوری نوع برخورد دولت انگلیس با خبرنگاران بود. تعدادی از کاربران ایرانی با توئیت کردن تصویر جولین آسانژ، توضیحاتی در خصوص او را به شرکلیف یادآور شدند.
آسانژ روزنامه‌نگار، برنامه‌نویس رایانه، کنشگر اینترنت و از بنیان‌گذاران وبگاه ویکی‌لیکس و سردبیر استرالیایی آن است. هدف ویکی‌لیکس به عنوان یک رسانه اینترنتی، افشاگری برای ایجاد شفافیت در عملکرد دولت‌ها است. آسانژ در ویکی لیکس مطالبی درباره کشتار‌های غیرقانونی در کنیا، دفع زباله‌های سمی در ساحل عاج، وضعیت اسیران ارتش امریکا در بازداشتگاه گوانتانامو و ... منتشر کرد.
در سال ۲۰۱۰ ویکی‌لیکس اسناد جنگ عراق از جمله ویدئوی کشتار غیرنظامیان در عراق با بالگرد‌های ارتش امریکا، و افشاگری جنگ افغانستان را درباره درگیری امریکا در این جنگ‌ها منتشر کرد.
او وقتی افشاگری‌هایی علیه دولت‌های غربی و از جمله امریکا انجام داد، با اتهام قضایی از سوی آن‌ها مواجه شد و گرچه به سفارت اکوادور در لندن پناه برده بود، اما پلیس انگلیس با ورود به سفارت اکوادور او را بازداشت کرد. در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱، دیوان عالی لندن حکم داد که آسانژ می‌تواند برای بررسی اتهاماتش به ایالات متحده بازگردانده شود. در مارس ۲۰۲۲، دیوان عالی انگلستان درخواست آسانژ برای تجدید نظر را رد کرد. در امریکا او با احتمال ۱۷۵ سال زندان روبه رو است! معاون رئیس‌جمهور امریکا آسانژ را تروریست خوانده است!
رقم زدن مرگ خبرنگاران و آمار بالای بازداشت خبرنگاران در انگلیس از جمله دیگر یادآوری‌های کاربران ایرانی به سفیر انگلیس بود. از یک کاربر ایرانی با توئیت کردن تصویر خبری از یک رسانه انگلیسی که از کشته شدن چهار خبرنگار در انگلیس خبر داده بود، یادآوری کرد که همان رسانه اعلام کرده که ماهانه هشت خبرنگار در انگلیس بازداشت می‌شوند.