خبر‌های خوش ارزی در راه است

رئیس کل بانک مرکزی درباره وصول مطالبات ارزی ایران از سایر کشور‌ها گفت: از بسیاری از کشور‌ها طلب ارزی داریم و در حال مذاکره با تمام این کشور‌ها برای وصول آن‌ها هستیم. اگر با مذاکره حل نشود، شکایت می‌کنیم، خبر‌های خوب ارزی در راه است و آثار آن را به زودی مشاهده خواهید کرد.
به گزارش «جوان» نشست مشترک خبری محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، داود منظور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت روز چهارشنبه برگزار و آخرین وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی و برنامه‌ریزی‌ها برای رفع مشکلات تشریح شد. فرزین با بیان اینکه متوسط رشد نقدینگی از سال۹۷ تا ۱۴۰۲ برابر ۳۳‌درصد و نرخ تورم معادل ۴۲‌درصد بود، افزود: به دلیل شوک‌های سیاسی و انتظارات تورمی، بی‌اعتمادی و فضای ناشی از بی‌اعتمادی در کشور ایجاد شد.
وی اظهار داشت: رشد نقدینگی در سال۹۹ معادل ۴۰‌درصد و در سال۱۴۰۰ معادل ۳۹‌درصد بود که در سال۱۴۰۱ به ۵/۳۱ درصد رسید و در تیر ماه امسال به ۵/۲۷ درصد کاهش یافته است. وی بر این نکته تأکید کرد که برنامه‌ریزی بانک مرکزی رساندن نرخ رشد نقدینگی به ۲۵‌درصد در پایان سال جاری است. رئیس کل بانک مرکزی به موضوع تورم مصرف نیز اشاره کرد و گفت: نرخ رشد تورم ماهانه کالا در ماه گذشته (تیرماه) به صفر رسید و نرخ تورم ماهانه به شدت کاهش یافت. فرزین با بیان اینکه نقدینگی در سه ماه اول امسال ۹/۳ درصد رشد کرده است، متذکر شد: رشد نقدینگی در حال کاهش و فروش ارز در حال افزایش است.
تورم ماهانه تولید در تیر ماه به ۸/۱ درصد کاهش یافت


رئیس کل بانک مرکزی به نرخ تورم تولیدکننده به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های کلان اقتصادی گریزی زد و گفت: نرخ نقطه‌به‌نقطه تورم تولیدکننده که در اردیبهشت۱۴۰۰ معادل ۱۰۳‌درصد بود، در تیرماه امسال به ۳۲‌درصد رسیده و تورم ماهانه تولید نیز در این ماه به ۸/۱ درصد کاهش یافته است که یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها در سال‌های گذشته به شمار می‌رود. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در سال۱۳۹۰، حساب جاری کشور مثبت ۲۶‌میلیارد دلار بود، اما در سال ۹۹ این حساب به منفی ۷۰۸‌میلیون دلار رسیده بود. در سال۱۴۰۰ رقم حساب جاری به ۱۱‌میلیارد دلار و در سال۱۴۰۱ به بیش از ۱۴‌میلیارد دلار رسیده است. وی با یادآوری اینکه حساب کالایی کشور نیز به ۲۲‌میلیارد دلار رسیده است، توضیح داد: این به آن معناست که صادرات کالای ایران ۲۲‌میلیارد دلار بیش از واردات بوده است. حجم تجارت ایران در حال نزدیک شدن به رقم ۲۰۰‌میلیارد دلار است که عدد بسیار بزرگی است. رئیس کل بانک مرکزی متذکر شد صادرات غیرنفتی کشور با روندی افزایشی به ۴۲‌میلیارد دلار رسیده است.
هیچ بانکی از کنترل بانک مرکزی خارج نیست
فرزین با بیان اینکه در حوزه اقتصاد در حال ورود به دوره جدیدی هستیم، تصریح کرد: ما قدرت خلق نقدینگی نظام بانکی را کاهش داده‌ایم، به طوری که رشد ضریب فزاینده کاهش یافته و به منفی ۸/۹ درصد رسیده است. رئیس بانک مرکزی درباره برنامه اصلاحی این نهاد نظارتی برای اصلاح نظام بانکی کشور افزود: فهرستی از ناترازی بانک‌ها را در اختیار داریم و به همه آن‌ها برنامه اصلاح داده‌ایم و اجرای این برنامه را کنترل می‌کنیم. فرزین با اعلام اینکه برای بانک‌های ناتراز محدودیت‌هایی ایجاد شده است، توضیح داد: ناترازی به معنی ورشکستگی نیست. ناترازی نظام بانکی از منظر کسری نقدینگی است نه ورشکستگی.
وی با تأکید بر اینکه نظام بانکی کشور ورشکسته نیست بلکه کسری نقدینگی دارد، در توضیح محدودیت‌های ایجادشده برای بانک‌های ناتراز اظهار داشت: بانک‌های ناتراز باید نسبت کفایت سرمایه خود را به ۸‌درصد افزایش دهند و در برابر اضافه برداشت‌ها وثیقه بگذارند.
فرزین افزود: هیچ بانکی خارج از کنترل ما نیست. برخی بانک‌ها اضافه برداشت دارند که در حوزه اصلاحی برنامه بانک مرکزی قرار دارند.
رئیس کل بانک مرکزی درباره تأمین ارز دستگاه‌ها گفت: سال گذشته ۶۵‌میلیارد دلار تأمین ارز دستگاه‌ها داشتیم و امسال تأمین ارز مورد نیاز دستگاه‌ها رشد ۸/۶ درصدی داشته است. امسال توانستیم ۲۳‌میلیارد و ۸۲۲‌میلیون دلار تأمین ارز داشته باشیم، در حالی که در دوره مشابه سال گذشته ۲۲‌میلیارد و ۵۵۲۰‌میلیون دلار بود. وی توقف فروش ارز در خیابان و جمع شدن صف‌های خرید ارز را از جمله دستاورد‌های این نهاد نظارتی برشمرد و گفت: تقاضای ارز برای رفتار‌های سفته‌بازانه در بازار نیز کاهش یافته است و متقاضیان باید حساب ارزی افتتاح کنند.
به گفته فرزین، با این اقدامات میزان فروش ارز که پیش از عید روزانه ۳۰‌میلیون دلار بود، اکنون به طور متوسط به حدود ۵ تا ۶‌میلیون دلار رسیده است. وی با یادآوری اینکه بالای ۶۰ نیاز ارزی در سامانه ارزی آورده شده است، افزود: امروز غالب نیاز‌های کشور در یک سامانه تأمین می‌شود. فرزین از راه اندازی صندوق تثبیت ارز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه‌درصدد هستیم با تکانه‌های بازار ارز برخورد و ارز مورد نیاز را از این محل تأمین کنیم. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در حوزه معامله با کشور‌های همسایه به دنبال طراحی ریال آفشور هستیم که طرح مناسبی است و می‌تواند منجر به تقویت حکمرانی ریال شود؛ ما مرزبان ریال هستیم نه دلار و باید ریال را تقویت کنیم.
انحلال ۳ مؤسسه اعتباری تا مهرماه
رئیس کل بانک مرکزی گفت: هیچ بانکی خارج از کنترل نیست، اگرچه برخی بانک‌ها اضافه برداشت رو به افزایش دارند که رسیدگی آن‌ها در اولویت کاری بانک مرکزی قرار دارد و تحت کنترل هستند.
فرزین از برگزاری مجامع برای انحلال سه مؤسسه اعتباری خبر داد و گفت: مجامع انحلال سه مؤسسه اعتباری تا مهرماه برگزار می‌شود و در مورد بقیه بانک‌ها نیز با همکاری وزارت اقتصاد برنامه مشخصی داریم.
وی تأکید کرد: هدف دولت امسال کنترل رشد نقدینگی با اصلاح شبکه بانکی و سایر ناترازی‌های موجود است.

رشد ۵۱‌درصدی درآمد‌های دولت در ۴ ماهه نخست
همچنین داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه در این نشست از رشد حدود ۵۱‌درصدی درآمد‌های دولت در چهار ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: ضریب جینی به عنوان یکی از شاخص‌های نابرابری عدالتی در توزیع درآمد‌ها در پایان سال قبل به ۳۸۷/۰ درصد کاهش یافته است.
به گفته وی امسال ۵۱‌درصد در چهار ماهه اول رشد درآمد‌های دولت از همه منابع داشتیم، از یک سو منابع درآمد‌های نفتی ما با وجود شرایط سخت تحریم بهبود یافت و از سوی دیگر منابع درآمد‌های مالیاتی و گمرکی رو به رشد بود، ضمن آنکه درآمد‌های حاصل از مولدسازی، معادن، تنظیم‌گری ارتباطات و همه زیربخش‌هایی که درآمد دولت را در بودجه تشکیل می‌دهد، رشد داشته است.
وی در خصوص اعتبارات تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال (هدفمندی یارانه‌ها) گفت: این تبصره فراتر از بودجه عمومی دولت تصویب می‌شود و مکمل بودجه عمومی دولت است. امسال باید از محل این تبصره ۶۵۰هزار‌میلیارد تومان هزینه کنیم که منابع آن عمدتاً از محل افزایش مابه‌التفاوت حامل‌های انرژی است که برای پرداخت یارانه نقدی، کالابرگ، مستمری کمیته امداد و بهزیستی استفاده می‌شود.

افول شاخص‌های اقتصادی در دهه۹۰
همچنین سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در این نشست گفت: زمانی در کشور گفته شد که مردم به خادم نیاز ندارند بلکه نیازمند مدیر هستند که ثمره این نگاه افول شاخص‌های اقتصادی در دهه۹۰ شد و در آن مدت نه تنها اقتصاد ایران رشد نکرد بلکه سرمایه‌گذاری حدود ۴۷‌درصد کاهشی شد. در دهه۹۰ تشکیل سرمایه ثابت در حوزه ساختمان ۴۱‌درصد کاهش یافت و در نتیجه ظرفیت رشد بلندمدت اقتصاد تضعیف شد، همچنین سرمایه ثابت حوزه ماشین‌آلات حدود ۶۱‌درصد کاهش داشت.
وی اظهار داشت: با اقدامات دولت طی دو سال گذشته انگیزه ورود به کار افزایش یافت، به این معنا که همزمانی نرخ مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری حاکی است مجموع متغیر‌های بازار کار به سمت خوبی در حرکت است. عدد ۲/۸ درصدنرخ بیکاری بهار امسال نشان از آن دارد که نرخ بیکاری ۴/۴ درصد کاهش یافته و شاغلان کشور افزایش حدود یک‌میلیون نفری داشته‌اند.
خاندوزی به شاخص رشد اقتصادی اشاره کرد و آن را مهم‌ترین متغیر در سنجش وضعیت اقتصاد دانست و گفت: طبیعی است بدانیم کشوری که حدود یک دهه نرخ رشد اقتصادی نزدیک صفر را تجربه کرده، چه مشکلاتی بر سر اقتصاد آن کشور و درآمد سرانه آمده است.
وی ادامه داد: مقایسه متوسط رشد نرخ اقتصادی کمتر از یک‌درصد در طول هشت سال قبل با رشد اقتصادی سال‌های۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این نرخ بیش از ۴ درصد افزایش داشته و بیانگر اراده و اولویت تیم‌اقتصادی دولت در بخش حقیقی اقتصاد است، به این معنا که از طریق تدابیر سیاست‌های اقتصادی در قالب بودجه سنواتی و بازگشت به مسیر مثبت، تغییر ریل از صفر به نرخ‌مثبت رخ داده است، البته ما هنوز می‌دانیم وضعیت ایده‌آل نیست و بسیاری از خانواده‌های ایرانی دچار مشکل به ویژه بیکاری هستند، اما با توجه به شاخص‌های عنوان‌شده در حوزه سرمایه‌گذاری روند به سمت بهبود در حرکت است.