احضار لمپن لندنی

چرا سایمون- مأمور لمپن توئیترباز لندنی- مستحق ترحم و جمع‌آوری صدقه است؟! چون او در سال ۲۰۲۳ راه دیگری برای اینکه نشان دهد در ایران است ندارد! او می‌داند که با یک توئیت مداخله‌گرانه، هم در رسانه‌ها بر سر زبان می‌افتد و هم به وزارت‌خارجه ایران احضار می‌شود و خبرش می‌پیچد که او هم مأموری است که به ایران فرستاده شده است. بنابراین «توئیت‌می‌زنم، پس هستم!»، اما او مأمور انگلیس و ساکن همان سفارتخانه‌ای است که روزگاری بعد از اشغال ایران، میزبان سران متفقین شده بود تا تصمیم بگیرند چگونه ایران را به پلی برای پیروزی‌های خود تبدیل کنند و میلیون‌ها ایرانی را با قحطی، قتل‌عام و بقیه را در حقارت اشغال سرزمین‌شان فروبغلتانند؛ و شاه مملکت را هم به جلسه خود راه ندهند! حالا چه؟! به قول جک‌استراو، وزیرخارجه اسبق انگلیس، ابرقدرت‌بودن و روباه‌پیربودن انگلیس، دیگر جوکی است که در وزارت‌خارجه بریتانیا به آن می‌خندند.
نظیر این توئیت سایمون را هرکسی می‌تواند بنویسد. اصلاً توئیت را گذاشته‌اند برای بیچارگانی که دست‌شان از دار دنیا و قدرت کوتاه است. الان، هم بقال سرکوچه، هم ننه فلانی می‌توانند عین همین توئیت را بزنند، فرق توئیت سایمون لندنی باید آن باشد که پشتوانه قدرت داشته باشد. یعنی نیم ساعت بعد از آن توئیت، بازداشتی‌های مورد اشاره آزاد شوند.
اما انگلیسی که آن نقشه دقیق تنظیم‌شده در آشوب پاییز پارسال را نتوانست با همه دوستان خود از امریکا تا مکرون و آلمان و عربستان و دیگران تا آخر اجرا کنند، انگلیسی که نفتکشش را با عقب‌نشینی و عذرخواهی آزاد می‌کند، انگلیسی که به قول سیاوش اردلان خبرنگار بی‌بی‌سی در ۱۵ سال گذشته نیازمندان کمک غذایی‌اش از ۲۵ هزار نفر به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده و ۱۱ میلیون نفر شب‌ها را گرسنه می‌خوابند، چنین انگلیسی مستحق ترحم و جمع‌آوری صدقه است. انگلیسی که پناهجویان را به شناور «بی‌بی استکهلم» -یک آلکاتراز روی آب- می‌فرستند تا در خاکش نباشند و حالا مدیر یک مؤسسه خیریه انگلیسی می‌گوید اهداف پشت‌صحنه این شناور اتفاقاً این است که اذهان را نگران و متوجه خود کند زیرا «اگر بحث شناور بتواند تبدیل به موضوع روز شود انگلیس می‌تواند اذهان عمومی مردم را از مشکلات اقتصادی، بحران معیشتی، تورم رو به افزایش، اعتصاب در صنایع مختلف و نظام سلامت اجتماعی را که در آستانه فروپاشی است به این سمت سوق دهد!»، چنین بریتانیای کبیری دور نیست که بقیه مأمورانش نیز همان وظیفه گمراه‌کردن افکار عمومی از مشکلات انگلیس را بازی کنند!
سایمون اگر منصف بود باید برای «هیو ادواردز» مجری سرشناس بی‌بی‌سی که «خودسرانه» بازداشت شده توئیت می‌زد. او مگر چه کرده جز آنچه انگلیسی‌ها برای بقیه دنیا می‌پسندند و ترویج می‌کنند؟! هیو فقط از یک دختر کم‌سن‌وسال خواسته است تا برایش عکس‌های جنسی بفرستد. مادر این نوجوان به روزنامه سان گفت عکس‌هایی از این مجری بی‌بی‌سی در دست است که او را با لباس زیر نشان می‌دهد که «آماده است تا فرزندش بدن خود را به او نشان بدهد». این همان چیزی است که انگلیسی‌ها آن را برای مردمان کشور‌های دیگر «عالی» توصیف می‌کنند. پس دیگر بازداشت هیو برای چیست؟!


در یک سال گذشته ۳۶۰۰ پناهجو هنگام عبور از آب‌های میان آفریقا و اروپا و کانال آبی منتهی به انگلیس، غرق شدند. اکنون برخی اروپایی‌ها اعتراف کرده‌اند که این غرق‌شدن‌های هرروزه با دخالت گارد ساحلی و با نقشه طراحی‌شده اروپا اتفاق افتاده است. شاهدش هم شناور بی‌بی استکهلم که معنایش این است که جای پناهجو همان‌جا روی آب‌های دریاست!
با‌این‌حال، اینکه سایمون لمپن توئیترباز مستحق ترحم است، از وظیفه وزارت خارجه کم نمی‌کند. همچنان که توئیت ننه فلانی را جواب می‌دهیم یا پرونده قضایی برای توئیت فلان سلبریتی بی‌منطق تشکیل می‌شود، جواب سایمون را هم باید داد، به روش دیپلماتیک و مرسوم.