بهشت امریکایی در آب و آتش می‌سوزد

هاوایی نامی مصطلح‌شده برای ایرانیان است. اصلاً ضرب‌المثل شده‌است. هر جا را بخواهند بگویند بهشت است، می‌گویند «هاوایی» است. به هر کسی بخواهند بگویند از این دنیا خارج و وارد بهشتی شده‌است که جز خوشی و خرمی و رفاه و خوشگذرانی و لذت در آن نیست، می‌گویند انگار در هاوایی است. فرق هاوایی با مناطق دیگر هم‌آب‌وهوا با آن در این است که آنجا مال امریکاست! اگر چه ۳ هزار کیلومتر دورتر از خاک اصلی امریکا و نزدیک به خط استوا‌ست، اما وقتی یک جای خوشگذرانی خوش‌آب‌وهوا متعلق به امریکا باشد، یعنی متعلق به آن میلیاردرهایی- چه از امریکا یا اروپا- است که با هواپیمای شخصی به آنجا می‌روند و چند روزی در بهشت زمین می‌مانند و بازمی‌گردند، نه متعلق به همه امریکایی‌ها. خبر‌ها حالا حاکی است که این بهشت به‌کلی خاکستر شده‌است. پایتخت قدیمی هاوایی تا ۸۵ درصد نابود شده و از رنگ سبز و قرمز و آبی سواحل، فقط خاکستری و سیاهی مانده‌است. در مواجهه با این‌گونه رخداد‌ها معمولاً دو نوع دیدگاه مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد. دیدگاه اول آن که متعلق به خداباوران است، بیشتر به این‌سو گرایش می‌یابد که آن را نوعی آزمایش الهی و تغییر وضع موجود برای آگاهی‌بخشی به آدم‌ها تلقی می‌کند و این باوری دینی و قدیمی است که هر چند همه دین‌باوران به‌ویژه در عصر جدید موافق آن نیستند، اما همچنان باوری قوی و پرطرفدار است. از این نظر اینکه یک‌شبه، بهشت پولدار‌ها و ثروتمندان دنیا بی‌هیچ مانعی و در میان بهت و حیرت ناظران، جهنم می‌شود، جز امری الهی چیز دیگری نیست. دیدگاه دیگر که متعلق به طبیعت‌گرایان و ماتریالیست‌ها است، معمولاً این را یک امر طبیعی و رفتار قابل‌پیش‌بینی در نیرو‌های طبیعت یا رفتاری غیرقابل‌پیش‌بینی از جهت نقص معرفتی آدم‌ها در شناخت رویداد‌های طبیعی می‌دانند و در هر دو حال معتقدند که ممکن است نظیر این آتش‌سوزی‌ها در کلبه و حلبی‌آباد فقرا هم بیفتد و آنجا را نیز یکسره نابود و خاکستر کند. با این‌حال برای هر دو دسته همواره زمینه مقایسه بین دوسوی این جهان هستی فراهم است؛ یک‌سو غرق‌شدن هر روزه ده‌ها پناهجو که به قصد رفتن به سرزمین‌های متعلق به همین ثروتمندان هاوایی‌نشین، با کارشکنی و ممانعت گارد‌های ساحلی اروپایی‌ها در آب‌های اروپا غرق می‌شوند و دیگر سو سوختن دار و ندار هاوایی‌نشینان در آتش. آب و آتش اینجا مقابل هم قرار نمی‌گیرند که گویی در یک‌سو و یک‌جهت و در یک‌کارند! هاوایی بهشت روی زمین ثروتمندان دنیاست، اما حالا این بهشت به جهنم تبدیل شده‌است! مردم و گردشگران ثروتمندی که از اقصی نقاط دنیا خود را به این بهشت امریکایی رسانده‌اند تا در سواحل آبی هاوایی از زیباترین مناظر طبیعت دنیا لذت ببرند در حال فرار از بهشتی هستند که حالا جهنمی شده!
جهنمی‌شدن بهشت زمین!
بیش از ۸۰ نفر گرفتار شعله‌های آتش جهنم هاوایی شده‌اند و صد‌ها نفر نیز برای فرار از شعله‌های آتش به اقیانوس زده‌اند! آنطور که سرویس ملی هواشناسی اعلام کرده احتمالاً آتش‌سوزی‌ها به دلیل ترکیبی از پوشش گیاهی خشک، باد‌های شدید و رطوبت کم ایجاد شده‌است. این آتش‌سوزی‌ها به مرگبارترین فاجعه طبیعی در تاریخ هاوایی تبدیل شده و از سونامی سال ۱۹۶۰، یک سال پس از پیوستن هاوایی به امریکا که ۶۱ نفر را در جزیره بزرگ هاوایی کشته بود، پیشی گرفته‌است. جاش گرین، فرماندار هاوایی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته انتظار دارد شمار تلفات باز هم افزایش پیدا کند. شاید آن گروه از ثروتمندانی که از سراسر جهان برای گذران اوقات فراغت بهشت هاوایی را انتخاب کرده‌بودند، تصورش را هم نمی‌کردند که این بهشت امریکایی به یکباره به جهنمی هولناک تبدیل شود. افرادی که ورودشان به هاوایی هیچ شباهتی به پناهجویانی که هر از چندگاه در آب‌های منتهی به کشور‌های غربی طعمه موج‌های اقیانوس‌شده و هرگز پایشان به سرزمین‌های متعلق به ثروتمندان هاوایی‌نشین نمی‌رسد، شبیه نیست، اما برای فرار از جهنم ایجاد‌شده در سرزمین رؤیایی هاوایی ناگزیر شدند مانند همان پناهجویان به امواج خروشان اقیانوس پناه ببرند.
فاجعه بزرگ
جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا آتش‌سوزی جنگل‌ها را در هاوایی یک «فاجعه بزرگ» خواند و فرمان ارائه کمک‌های فدرال را صادر کرد. «سیلویا لوک»، فرماندار محلی نیز یک اعلامیه اضطراری صادر کرد و به سی ان‌ان گفت که سیستم بیمارستانی در جزیره مائویی مملو از بیماران سوختگی و افرادی است که از بیماری‌ها و مشکلات تنفسی به دلیل استنشاق دود آتش دچار مشکل شده‌اند. این مقام محلی ادامه داد: «۹۱۱ خاموش است. خدمات تلفن همراه قطع است و برق نیز با اختلال روبه‌رو است.» گفته‌شده بر اثر آتش‌سوزی بزرگ هاوایی، بخش زیادی از شهر کوچک لاهاینا در مائویی ویران‌شده و صد‌ها خانواده محلی آواره شده‌اند. ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است نشان می‌دهد که شعله‌های آتش در قلب شهر ساحلی فرو می‌روند و توده‌های بزرگی از دود سیاه را به هوا می‌فرستند. ژنرال کنت هارا نیز به هاوایی‌نیوز گفت: «مردم برای جلوگیری از آتش‌سوزی به داخل آب پریده بودند.» هارا گفت وزش باد شدید مانع استفاده از هلیکوپتر برای امدادرسانی یا مقابله با آتش شده‌است.