یک دوره آموزش «پررویی نجومی»!

توافق اخیر برای آزادسازی منابع مالی ایران و آزادی چند زندانی از سوی ایران به جای خشنودی و رضایت اصلاح‌طلبان که همواره بر طبل توافق با غرب می‌کوبند، باز هم ابراز نارضایتی کردند یا در بهترین حالت کوشیدند آن را مصادره کنند.
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در دولت تدبیر و امید و از چهره‌های نزدیک به روحانی در واکنش به این خبر مهم سعی کرد با تحریف واقعیت اقدام بزرگ دیپلماسی دولت رئیسی را به گون‌های تدبیری از سوی دولت روحانی جا بزند. او در توئیتی نوشت: «آیا می‌توان گفت که با آزادسازی ۶ میلیارد دلار، معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های ارزی دولت قبل که به دلیل تحریم در بانک‌های کره بلوکه شده بود، عملاً موضوع ادعایی بدهی ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت قبل برای دولت جدید منتفی است و به عبارت دیگر، دولت روحانی خزانه را با مثبت ۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت جدید تحویل داده است؟»
تعدادی از کاربران توئیتر پاسخ‌هایی برای او نوشتند. از جمله کاربری نوشت: «هرچند آذری جهرمی سعی در ممانعت از دستاوردسازی دولت سیزدهم با تحمیق افکارعمومی را دارند، اما اولاً دولت قبل اگر عرضه داشت، چاهی را که کنده بود، خودش پر می‌کرد و درثانی کاش می‌شد با این آزاد‌سازی، آثار تورمی ناشی ازپیش خورکردنِ این پول مسدود شده درگذشته را هم رفع کرد!»
در نهایت دبیر شورای اطلاع رسانی دولت شبهه‌افکنی آذری جهرمی را پاسخ داد. احسان صالحی طی چند توئیت متوالی نوشت: «واکنش بعضی کارگزاران دولت قبل به آزادسازی منابع بلوکه ایران، یک دوره فشرده و تضمینی آموزش "‌پررویی نجومی‌" است. ماجرا از این قرار است که به خاطر ضعف‌های بنیادین برجام که اسمش را فتح‌الفتوح گذاشته بودند، دولت امریکا توانست با یک چرخش خودکار از توافق خارج شود. پشت‌بندش هم میلیارد‌ها دلار منابع ایران گروگان گرفته شد، اما این دوستان برای آزاد کردن منابع قدم از قدم نتوانستند بردارند. البته یک دوره طولانی با اینستکس و مخلّفات آن، سرکار رفتند، اما النهایه پرونده منابع بلوکه مثل ده‌ها چالش و بحران دیگر به دولت کنونی به ارث رسید. حالا که دولت سیزدهم با چندین دور مذاکره طولانی و بدون باج‌دهی، سنگی را که بر اثر بی‌تدبیری این دوستان ته چاه بوده، بالا آورده و راه را برای استفاده از منابع هموار کرده، به جای تشکر، نطقشان باز شده که چرا زودتر نگرفتید؟ چرا نقد نگرفتید؟ جالب‌ترین بخش ماجرا اینجا است که کل این پول در دولت قبل به ریال تبدیل و هزینه شده، یعنی امکان استفاده ریالی از آن در بودجه کاملاً منتفی است و فقط به عنوان منابع در اختیار بانک مرکزی برای مدیریت ارزی قابل استفاده است. اما آن بزرگوار دیگر با یک تردستی با مزه، اولاً ۵۳۰ همت بدهی اوراق فاکتور شده برای این دولت را ۲۷۰ همت جا می‌زند، بعد هم می‌گوید این به آن در! فقط از روی شطحیات نیمروز اخیر این عزیزان می‌شود یک تیزر خوب برای تبلیغ دوره آموزش "‌پررویی نجومی‌" ساخت.»