نگرانی حداد درباره «شانا»، تهدید نکونام و افول اقتصادی چین


 
 
 


 
 
نگرانی حداد از تشتت آرا در «شانا» 
رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب:  این که کاری کنیم بین نیروهای انقلابی اختلاف نباشد، وظیفه شرعی است 
 
توکلی- این روزها شورای ائتلاف تکاپوی بیشتری در رسانه ها پیدا کرده است. پس از اعلام خبر مشخص شدن  اعضای کمیته تدوین سند انتخاباتی شورای ائتلاف، حداد عادل رئیس این شورا در اظهارات  اخیر خود از وحدت در اردوگاه اصولگرایی سخن به میان آورده و گفته است که  این یک وظیفه شرعی است که کاری کنیم بین نیروهای متدین و انقلابی اختلاف نباشد.  غلامعلی حدادعادل که در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین حضور یافته بود، در بخشی از اظهارات خود  به ویژگی‌های یک تشکیلات سازمان‌یافته اشاره کرد و گفت: تشکل‌های سیاسی ما پیر شده‌اند و نتوانسته‌ایم جوان گرایی کنیم؛ با وجود این که منطق انقلاب روشن است و با این منطق می‌توان جوانان را جذب کرد، اما زیرساخت‌های صحیح را ایجاد نکرده‌ایم.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع روابط خارجی و ارتباط ایران با کشورها، افزود: آمریکایی‌ها هیچ گاه کاری در جهت تقویت جمهوری اسلامی ایران نخواهند کرد. حتی اگر وعده‌ای بدهند، هیچ گاه کاری که به نفع جمهوری اسلامی ایران و در جهت تقویت آن باشد انجام نخواهند داد. حدادعادل  همچنین اظهار کرد: غرب می‌داند که بنیه اقتصادی برای جمهوری اسلامی یعنی موفق شدن نظام و رضایت مردم و غرب این را به‌هیچ‌وجه برنمی‌تابد. غرب به‌شدت از ظهور اسلام به‌عنوان یک قدرت سیاسی نگران است و با تمام قوا می‌خواهد اجازه ندهد که انقلاب اسلامی، این نمونه حاکمیت اسلام موفق شود. فشارهایی که از روز اول انقلاب به ملت ما آوردند بهای ایستادگی ما در برابر زورگویی‌های غرب و آمریکاست. رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یادآور شد: در انتخابات اسفندماه هم به‌دنبال افزایش مشارکت و هم به‌دنبال تشکیل مجلس انقلابی و کارامد هستیم و تلاش می‌کنیم نیروهای مؤمن، متعهد، متخصص و عاقل را به مجلس بفرستیم. حدادعادل با اظهار امیدواری درباره احتمال رفع اختلاف شورای وحدت و شورای ائتلاف، افزود: این یک وظیفه شرعی است که کاری کنیم بین نیروهای متدین و انقلابی اختلاف نباشد. این سخنان او نشان می دهد که به نظر شانا در تلاش است که با جریان هایی نظیر شریان و پایداری در اردوگاه اصولگرایی با یک لیست مشترک پا به صحنه انتخابات بگذارد. آن‌چه مسلم است تشتت‌آرا در جریان «شانا» ثمره‌ای بهتر از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ نخواهد داشت. در نهایت مسئولیت تضعیف سازوکارهای وحدت بخش با افرادی است که موازی سازی را آغاز کرده اند.
 
 
 
 
 
پیش درآمد شهرآورد سرخابی ها با چاشنی تهدید و تعویق!   
   سرمربی استقلال به تیم ملی بازیکن نمی دهد؟    
 
هادی/هفته چهارم لیگ برتر در حالی از امروز با انجام دو بازی آغاز خواهد شد که با توجه به برگزاری اردوی تیم ملی و بازی های دوستانه در فیفادی و حضور تیم ملی امید در مسابقات مقدماتی جام ملت های زیر 23  سال آسیا، لیگ به تعطیلات آخر تابستان می رود. امشب دو بازی در تهران و تبریز برگزار خواهد شد و ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی، میزبان یکی از بازی های پیش درآمد شهرآورد پایتخت خواهد بود. استقلال تهران که هفته گذشته در یک بازی جنجالی مقابل سپاهان شکست خورد، امشب در ورزشگاه  آزادی میزبان همنام خوزستانی اش است و در این نبرد برادران آبی پوش، به طور قطع نکونام و شاگردانش می خواهند با دست پر و البته بدون محروم به استقبال شهرآورد سرخابی ها بروند. استقلال خوزستان تیم تازه وارد لیگ با پورموسوی در دو بازی قبلی اش یک امتیاز گرفته و بازی با تراکتور هم به دلیل حضور تراکتوری ها در پلی آف به تعویق افتاده است، اما گذشته از اهمیت امتیاز این بازی برای نکونام و شاگردانش، صحبت های سرمربی آبی ها در نشست خبری است که احتمالا با واکنش های زیادی مواجه خواهد بود و اگر موضوع نکونام و باشگاه استقلال همانی باشد که سرمربی آبی ها اعلام کرد، باید منتظر تبعات آن بود. از چندی پیش صحبت از تعویق شهرآورد به دلیل اردوی تیم ملی و حضور تیم ملی امید در مسابقات مقدماتی جام ملت ها بود، اما سازمان لیگ هنوز به جمع بندی نرسیده و برنامه هفته پنجم هم اعلام نشده است تا ابهام درباره برگزاری بازی رفت پرسپولیس و استقلال بیشتر شود. در چند روز گذشته خبرهایی درباره دیدار رضا عنایتی سرمربی تیم ملی امید با جواد نکونام در کمپ حجازی و احتمال دعوت از چند بازیکن بزرگ سال آبی ها برای همراهی تیم ملی امید در مسابقات پیش رو و بازی های آسیایی منتشر شد. تیم فوتبال امید ایران برای شرکت در بازی‌های آسیایی هانگژوی چین می‌تواند از سه بازیکن بالای 23 سال استفاده کند. رضا عنایتی سرمربی تیم امید در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود، قصد دارد سیدحسین حسینی و ارسلان مطهری دو بازیکن تیم فوتبال استقلال را در فهرست تیمش قرار دهد.با توجه به این که استقلال چند ملی پوش زیر 23 سال از جمله خالدآبادی و تورانیان را در اختیار دارد و به احتمال زیاد این نفرات هم دوباره به تیم ملی امید دعوت خواهند شد، در صورت موافقت نکونام برای حضور دو بازیکن بزرگ سال مدنظر عنایتی، دعوت از پنج بازیکن زیر 23 سال و همچنین دعوت از دو، سه بازیکن به اردوی تیم ملی بزرگ سالان برای فیفادی شهریور ، به طور حتم استقلال حتی برای برگزاری تمریناتش با مشکل مواجه خواهد شد و البته طبق قانون، وقتی سه ملی پوش از یک باشگاه در تیم ملی حضور داشته باشند، دیدارها به تعویق خواهد افتاد.
نکونام: استقلال تیم ملی من است
تا روز گذشته و پیش از صحبت های جواد نکونام در نشست خبری این احتمال وجود داشت  که سازمان لیگ هفته پنجم لیگ برتر را بدون شهرآورد سرخابی ها برگزار کند، اما مصاحبه دیروز سرمربی استقلال نه تنها سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال که مسئولان کمیته ملی المپیک را هم نگران کرد. روز گذشته سرمربی استقلال در پاسخ به سوالی درباره احتمال تعویق شهرآورد گفت: « بدترین موضوع این است که فردا(امروز) آخرین بازی تیم ماست و بعد بازیکنان به استراحت می‌روند و نمی‌دانند چند روز باید استراحت کنند. موضوع دوم این است که نمی‌دانیم اصلا کی قرار است بازی ما برگزار شود و آیا اصلا برگزار می‌شود؟! درباره تیم ملی امید هم من با رضا عنایتی صحبت کردم و به او گفتم باید نامه رسمی برای بازیکنان ما بدهند تا موافقت کنم. از جلسه‌ای که برگزار کردیم، چند روز گذشته  و هیچ اتفاقی نیفتاده است و نامه‌ای نداده‌اند. من هم بازیکنانم را به جایی که نه فقط به من، بلکه به تیمم و باشگاه استقلال ضربه بزند، تقدیم نمی‌کنم. تیم ملی‌ برای من باشگاه استقلال است.» در واقع این اظهارات صریح سرمربی استقلال درباره بازیکنان ملی پوش و مخالفت او با حضور ملی پوشان امید، زنگ خطری برای کادر فنی تیم ملی امید و بزرگ سال بود که هر کدام چندین بازیکن آبی پوش را برای اردوها و بازی های پیش رو درنظر دارند و باید دید آیا تعاملی بین نکونام و عنایتی و قلعه نویی صورت می گیرد یا شاهد یک چالش بزرگ در فوتبال باشگاهی و ملی خواهیم بود.
عنایتی: با نکونام تعامل می کنیم
اولین نفری که به صحبت های روز گذشته جواد نکونام سرمربی استقلال درباره مخالفت با حضور بازیکنان این تیم در اردوی تیم ملی امید واکنش نشان داد، رضا عنایتی بود. سرمربی تیم ملی امید
در باره اظهارات نکونام مبنی براین که اعلام نشدن برنامه از طرف تیم امید به استقلال ضربه می‌زند و در این وضعیت بازیکنانش را تقدیم سرمربی تیم ملی امید نخواهد کرد، گفت: هم اکنون نمی‌خواهم تمرکز نکونام از بازی مقابل استقلال خوزستان گرفته شود و در این باره صحبتی نمی‌‌کنم. پس از این بازی که فکر نکونام درگیر این بازی‌ها نیست با همدیگر تعامل خواهیم کرد. اگر جلسه‌ای به تازگی نگذاشتیم و برنامه‌ای اعلام نکردیم به دلیل دیدارهای استقلال بود. نمی‌خواستیم تمرکز سرمربی استقلال را به هم بزنیم. قطعاً پس از این بازی جلسه‌ای خواهیم گذاشت که به احتمال زیاد سه‌شنبه خواهد بود.
 
 
 
 
 
بحران اقتصادی چین، از رکود تا ورشکستگی شرکت املاک و مستغلات  این کشور را به کدام سو می برد؟
افول اقتصادی اژدهای زرد
 
خادم-داده‌ها و اخبار ناامید کننده دست از سر کشور چین، دومین اقتصاد جهان برنمی‌دارد. افزایش نرخ بیکاری جوانان، کاهش ارزش یوان و خبر ورشکستگی شرکت املاک و مستغلات چینی به نام اورگرند از مهم‌ترین اتفاقات است. شواهد نشان می دهد که رویای تبدیل شدن چین به ابرقدرت اقتصادی از بین رفته است. فعلا فرایند معاملات بانک‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی در چین کاهش یافته و شرکت‌های محلی به همتایان چینی شان متوسل شده‌اند. این در حالی است که رشد کند اقتصاد چین و مشکل فزاینده این بازیگر در تامین اطلاعات، اشتهای سرمایه گذاران خارجی را نیز کاهش داده است. تحلیلگران یوبی‌اس، شرکت خدمات مالی و بانکداری سوییسی، روز دوشنبه در یادداشتی تحقیقاتی، اعلام کردند پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی چین را کاهش خواهند داد، چرا که رکود در این کشور عمیق‌تر شده است. این به معنای آن است که چین ممکن است به طور قابل‌توجهی از هدف رشد رسمی‌اش یعنی حدود ۵.۵ درصد غافل شود که برای رهبری چین در دوره رئیس‌جمهوری شی جین‌پینگ مایه شرمساری خواهد بود. در آغاز سال 2023 بسیاری از تحلیلگران وال استریت در باب بازارهای چین پیش بینی های مثبتی را ارائه کردند و انتظار داشتند دومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از پایان دادن به محدودیت های مرتبط با سیاست کووید صفر زمینه را برای رونق هزینه های مصرف کننده هموار کند. اما حالا داده‌های اقتصادی هولناکی منتشر شده که نشان می دهد بانک مرکزی چین ناچار شده تا به شکلی غیرمنتظره نرخ‌های بهره کلیدی را کاهش دهد. به گزارش ایندیپندنت، پکن برای تقویت اقتصادش تاکنون از تدابیری از جمله کاهش نرخ بهره و سایر اقدام‌ها برای کمک به بازار املاک و کسب‌وکارهای فعال در بازارهای مصرفی رونمایی کرده، اما از انجام دادن هرگونه حرکت بزرگ خودداری کرده است. اقتصاددانان و تحلیلگران به سی‌ان‌ان گفتند دلیلش این است که چین آن قدر بدهکار است که نمی‌تواند مانند ۱۵ سال پیش در طول بحران مالی جهانی اقتصادش را تقویت کند. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی چین برای اولین بار از زمان مرگ مائو در سال ۱۹۷۶ برای سه سال پیاپی زیر ۵ درصد خواهد بود. تقریبا همه پیش‌بینی ها که معتقد بودند اقتصاد چین به زودی به اقتصاد آمریکا می‌رسد، یک اشتباه فاحش داشتند و آن این که ادامه رشد اقتصادی چین را با روند سال های گذشته پیش‌بینی می‌کردند. هفته نامه اکونومیست نیز هفته گذشته تیتر «مدل در حال شکست شی» را روی جلد برد و تلاش داشت به این سوال پاسخ دهد که چرا شی جی پینگ، رئیس جمهوری چین، اقتصاد چین را اصلاح نمی‌کند؟  این هفته‌نامه با مقایسه اقتصاد چین و آمریکا نوشت: امسال اقتصاد چین در سه ماهه سوم تنها 3.2 درصد رشد کرد درحالی که احتمالا آمریکا این رقم را به 6 درصد می‌رساند.