قدم به قدم در پایتخت موکب ها

  [مریم رضاخواه]دو مرز اربعینی در سرزمین خوزستان، پایتخت موکب‌ها قرار دارند؛ در سرزمین کارون و ماهی، خرما و نخل و البته گرما. در سرزمینی که طولانی‌ترین جنگ قرن بیستم را به‌خود دید؛ دم نیاورد، ایستاد و پایداری کرد، اما حالا شلمچه و چذابه هر ساله به وقت اربعین پذیرای صدها هزار زائر می‌شوند، زائرانی که از داخل و خارج از کشور خود را به پایتخت موکب‌ها می‌رسانند تا راهی جاده‌های اربعین شوند.

پرچم ۲۴۰ مترمربعی در ارتفاع ۵۰ متر در نقطه صفر مرزی شلمچه خودنمایی می‌کند؛ بیرقی بزرگ با مضمون حیاتنا الحسین. نماد خدمت‌رسانی به زائران اربعین است که در محوطه دو هکتاری پایانه مرزی به اهتزاز درآمده. در دو شهر شهود و شهادت، مرز میان ایران و عراق خدمت‌رسانی روند تندتری دارد. این دو مرز میعادگاه رهروان کربلاست؛ نقطه وصل ایران و عراق به دریای راهپیمایان اربعین. اتباع خارجی در این دو گذرگاه کم نیستند. گروه‌های پاکستانی و افغانستانی با لباس‌ها و سربندهای شبیه به‌هم، انتخاب‌شان چذابه و شلمچه است تا رهسپار خاک عراق شوند.
موکب‌ها در جای‌جای چذابه و شلمچه قد علم کرده‌اند؛ شهر میان موکب‌ها پنهان شده. با برپایی موکب‌ها می‌خواهند میزبانی از زوار را تمام‌وکمال ادا کنند. در خاک خوزستان هر سال، هم موکب‌ها بیشتر می‌شوند، هم خادمان امام حسین(ع).
هزاران خادم حسینی در مرز شلمچه و چذابه ایستاده‌اند؛ ایستاده‌اند تا زیر تیغ آفتاب سوزان، مهمان‌نواز زائران کربلا باشند. گرمای 50درجه زورش به خدمتگزاران امام حسین(ع) نمی‌رسد.

امسال برای خدمت‌رسانی به زوار برنامه‌ها ،جامع‌تر طراحی شد
دوره‌های آموزش و بازآموزی برای خدمتگزاری به زوار اربعین در جمعیت هلال‌احمر از ماه‌ها پیش آغاز شد. ایام نوروز که به پایان رسید، امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر در دوره بازآموزی شرکت کردند تا سال اربعینی بهتری برای خدمتگزاری رقم بخورد.



 وحید شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان، در گفت‌وگو با «شهروند» طرح‌های جامع و برنامه‌ریزی‌شده هلال‌احمر استان را تشریح کرد. «از ابتدای سال، برنامه‌های سال‌های گذشته بازخوانی و آسیب‌شناسی شد. با توجه به گرمای هوا و تغییر فرآیند امدادرسانی، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد تا امسال بهتر از سال گذشته، خدمات ارائه شود. در وهله نخست کارگاه آموزشی مدیریت و ساماندهی تجمعات انبوه برای رؤسا و مسئولان امدادونجات و دوره بازآموزی عوامل عملیاتی اربعین حسینی برگزار شد. همچنین هلال‌احمر به موکب‌داران و عوامل مردمی نیز کمک‌های اولیه و چگونگی مواجهه با مخاطرات احتمالی در ایام اربعین را آموزش داد. این در حالی است که بروشورهای آموزشی و اطلاع‌رسانی با محور مدیریت تجمعات انبوه، کمک‌های اولیه در پیاده‌روی اربعین و مواجهه با مین و بیماری کرونا تهیه شده است که در میان زوار توزیع می‌شود.»

فراگیری بیش از 3هزار زائر و موکب‌دار از آموزه‌های امدادی
 56دوره آموزشی آمادگی در برابر مخاطرات شایع تجمعات محرم و اربعین و کمک‌های اولیه در خوزستان برگزار شده است. با همکاری بیش از 40مربی این استان، 3هزار و 400نفر شامل زائران اربعین حسینی، هیأت‌های عزاداری، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، آموزش‌های آمادگی در برابر مخاطرات شایع تجمعات محرم و اربعین و کمک‌های اولیه را فرا گرفتند. مجتبی طحان، معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان هم در این رابطه به «شهروند» می‌گوید: «فراگیران در این نکات مدیریتی ایمنی در تجمعات را می‌آموزند و با ایمنی‌بخش خود و خانواده‌شان در تجمعات ایام محرم و کمک‌های اولیه در ایام محرم به‌منظور کاهش آسیب‌های احتمالی خاص این ایام آشنا می‌شوند. این دوره‌های آموزشی توسط مربیان جمعیت هلال‌احمر استان در طول طریق‌الحسین و با حضور در تجمعات مانند حسینیه‌ها و تکایا برگزار می‌شود.»

دوره‌های آموزش در اربعین هنوز ادامه دارد
مهدی مستوی، نجاتگر هلال‌احمر استان خوزستان، 27سال دارد. او که 15سال است در جمعیت هلال‌احمر بهبهان امدادگر است از دوره‌های بازآموزی به «شهروند» می‌گوید، دوره‌هایی که در همه آنها شرکت کرده تا به زوار اربعین خدمت کند: «امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود. با پایان تعطیلات عید، هلال‌احمر طرح‌ها و برنامه ویژه‌ای برای خدمت‌رسانی داشت. همه چیز زمانبندی و برنامه‌ریزی‌شده بود. هلال‌احمر با توجه به تجربیات گذشته و علم روز، دوره‌های بازآموزی برگزار کرد و به امدادگران و نجاتگران، آموزش‌های امدادی در فصل‌های مختلف در ایام اربعین داده شد. دوره‌های بازآموزی که هنوز هم ادامه دارد.»

خدمت‌رسانی هزار امدادگر در 2 مرز چذابه و شلمچه
طبق اعلام ستاد بازسازی عتبات عالیات اهواز، پیش‌بینی شده که امسال 3میلیون زائر اربعین حسینی از مرزهای خوزستان تردد کنند.
با توجه به خیل عظیم زوار در سرزمین نخل و خرما، هلال‌احمر هم از 27مردادماه طرح ملی امدادونجات اربعین حسینی را با حضور یک‌هزار امدادگر، نجاتگر، پرسنل و داوطلب عضو جوان خوزستانی آغاز کرد. طرحی که قرار است تا 18شهریورماه و تا پایان اربعین ادامه داشته باشد. شعبانی از خدمات دیگر هلال‌احمر در این ایام گفت: «جمعیت هلال‌احمر خوزستان با بیش از ۱۰۰ خودروی امدادی و آمبولانس در ۲۲ پایگاه امدادونجات، ۱۵ پست موقت امدادونجات، دو قرارگاه عملیاتی و پشتیبانی در پایانه‌های مرزهای شلمچه و چذابه و دو پایگاه درمانی با 60پزشک، ماما و پرستار، بعد از دو مرز چذابه و شلمچه خدمات‌رسانی را انجام می‌دهند.»

از تونل سرد تا چادرهای دوستدار کودک و خدمات زائریار
تونل سرد، اتاق سرد، برپایی چادرهای دوستدار کودک، استقرار دو فروند بالگرد و دو خودروی ارتباطات مجهز به تجهیزات ارتباطی، سیستم‌های مه‌پاش، توزیع بیش از 12هزار ماسک بین زائران حسینی و ۴۰ عدد زائریار به همراه ویلچر از دیگر تجهیزات و خدماتی هستند که در مرزهای اربعینی استان خوزستان قرار دارند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان از جزئیات خدمت‌رسانی امدادگران در شهرهای مرزی خوزستان گفت: «در مرز شلمچه یک تونل سرد راه‌اندازی شد که با توجه به گرمای هوا و احتمال گرمازدگی، زائران می‌توانند با عبور از این تونل شرایط فیزیولوژیک بهتری یافته و به مسیر ادامه دهند. در اتاق سرد هم زواری که دچار گرمازدگی شدیدتری شده‌اند، می‌توانند در این اتاق استراحت کنند. همچنین چادرهای دوستدار کودک در مرزها برپا شده‌اند. اگر به هر دلیلی مرز بسته شد، خانواده‌ها می‌توانند از ظرفیت چادرهای دوستدار کودک جهت استراحت و آموزش استفاده کنند تا کودکان با حوزه‌های هلال‌احمر و مخاطرات سفر آشنا شوند.»  او در مورد خدمت‌رسانی زائریارها هم گفت: «۴۰ داوطلب در دو مرز چذابه و شلمچه به همراه ۴۰ ویلچر فعالیت دارند تا یاریگر زوار کم‌توان و سالمند باشند.»
این در حالی است که در مرز چذابه و شلمچه با توجه به‌شدت ریزگردها، امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر خوزستان 12هزار و 38ماسک بین زائران توزیع کردند.

خدمتگزاری فرازمینی در اربعین
مهدی مستوی لحن صدایش محکم است و به هر کلمه‌ای که ادا می‌کند، باور دارد. او از پنج سال پیش در همه مراسم اربعین به‌عنوان امدادگر و نجاتگر هلال‌احمر شرکت کرده است. این نجاتگر جوان خدمتگزاری در اربعین را فرازمینی توصیف می‌کند. او به «شهروند» می‌گوید: «ماجرای اربعین فرازمینی است. باید آسمانی باشی، باید با خدا و امام حسین(ع) معامله کرده باشی تا بتوانی خدمت کنی. مگر می‌شود به‌راحتی در گرمای 50درجه زیر تیغ آفتاب نقطه صفر مرزی خدمت کرد؟ در این گرمای طاقت‌فرسا شهر را آماده میزبانی کرد و خدمات امدادی داد؟ خادمان امام حسین(ع) همه، داوطلبانه اینجا ایستاده‌اند تا پذیرای زوار اربعین باشند.»