کشف عامل احتمالی بروز آلزایمر

دانشمندان در پژوهش جدیدی با کالبدشکافی مغز مبتلایان به آلزایمر، یک سلول ایمنی را پیدا کردند که می‌تواند در بروز این بیماری موثر باشد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از «ساینس الرت»، تجزیه‌ و تحلیل بافت‌های مغزی افراد از طریق کالبدشکافی به دانشمندان نشان داده است که چگونه سلول‌های ایمنی در مغز مبتلایان به آلزایمر، می‌توانند عملکرد متفاوتی نسبت به افراد سالم داشته باشند و احتمالا به‌عنوان عاملی برای بروز و پیشرفت این بیماری ایفای نقش کنند.
محققان دانشگاه واشینگتن دریافتند که سلول ایمنی «میکروگلیا» در مغز افراد مبتلا به آلزایمر بیشتر از افراد سالم در حالت پیش‌التهابی قرار می‌گیرد که احتمالا باعث از کار افتادن توانایی‌های دفاعی آن می‌شود.
دانشمندان با کالبدشکافی ۱۲ فرد مبتلا به آلزایمر و ۱۰ فرد سالم، نمونه‌هایی را از بافت مغزی آنها برداشتند تا فعالیت ژن میکروگلیا را بررسی کنند. آنها با استفاده از روش جدیدی برای دنباله‌یابی RNA تک‌هسته‌ای توانستند ۱۰ خوشه متفاوت از میکروگلیا را در مغز این افراد شناسایی کنند.
سه خوشه از این میکروگلیا‌ها قبلا مشاهده نشده و یکی از آنها در بیماران مبتلا به آلزایمر رایج‌تر بود. این نوع از میکروگلیا دارای ژن‌های فعالی است که در فرایند التهاب و مرگ سلول‌ها دخیل هستند.
محققان در مجموع دریافتند احتمال اینکه خوشه‌های میکروگلیا در مغز مبتلایان به آلزایمر در وضعیت پیش‌التهابی باشند، بیشتر است. این یعنی این احتمال بیشتر است که این سلول‌ها مولکول‌های التهابی خاصی تولید کنند که به سلول‌های مغز آسیب می‌زنند و احتمالا به پیشرفت بیماری آلزایمر منجر می‌شوند.