کارنامه 2 ساله دولت به روایت رئیسی

توکلی - سید ابراهیم رئیسی در پایان دومین سال ریاستش بر دولت سیزدهم ، در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه حضور یافت و درباره موضوعات مختلف با خبرنگاران سخن گفت. رئیس کابینه دولت سیزدهم به تلاش دولت برای مشارکت حداکثری اشاره کرد، از گفت و گو با پکن برای آزادسازی پول های بلوکه شده خبرداد و تاکید کرد که سفره مردم را از دلاریزه شدن نجات می‌دهیم. رئیسی در لابه لای سخنان خود گریزی هم به برجام زد و با بیان این که اگر ما در زمان مذاکرات قبلی بودیم، برجام را طوری دیگر تنظیم می کردیم، اظهار کرد،منتظر لبخند چند کشور اروپایی و آمریکا نمی مانیم. صحبت های رئیسی به همین جا ختم نشد و ضمن واکنش به ماجرای جنجالی اخیر اخراج برخی از استادان دانشگاه، در پاسخ به سوال صریح خبرنگار رسانه اصلاح طلب شرق که « ما در فضای ملتهبی در جامعه
 روبه رو هستیم و  از شما می پرسم که دختر شما در زمان انتخابات گفتند که پدر من قرار نیست دیوار بکشه، قراره پل بسازه. به زعم دخترتون پل ساختید یا به زعم کارشناسان و منتقدان دیوار ساختید» به صراحت این گونه پاسخ داد که به وجود التهاب در جامعه معتقد نیستیم. در ادامه بخش های مهم اظهارات سید ابراهیم رئیسی را به گزارش رسانه ها می خوانید:  * به آن چه در انتخابات گفته‌ایم پایبند بوده و خواهیم بود. هیچ کدام از آن وعده‌ها را از یاد نبرده و نخواهیم برد.کسری بودجه قریب به ۴۸۰ هزار میلیارد می‌توانست در کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در کشور جبران شد و وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد و همچنین وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد و شرایط کسب و تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف قبل ۴ درصد و بیشتر از آن را نشان داد که این‌ها نشان دهنده ایجاد امید در کشور است.  * از ابتدا تاکید کردم در فضای اینترنت باید دسترسی آسان باشد.در فضای اینترنتی کاملا آمادگی داریم که هر پلتفرمی این جا فعالیت کند. نسبت به پلتفرم های خارجی اعلام کرده ایم که باید پاسخگو باشند و ایران تفاوتی با اروپا در این زمینه ندارد.  تمامی پلتفرم های خارجی بدون استثنا اگر می خواهند در ایران فعال باشند باید پاسخگو باشند. * در جریان اغتشاشات پارسال افرادی از دانشگاهیان دچار غفلت شدند که حتما باید آن‌ها را آگاه کرد. با الهام از عفو عمومی رهبر انقلاب، نسبت به دانشگاهیانی که مرتکب خطایی شدند، هم این عفو را اعمال کردیم. اگر افراد  محدودی خواستند نظم دانشگاه را برهم بزنند، خود دانشگاه باید مقابله کند. در چند روز گذشته هم برای من از تخلف افرادی که خطایی کردند و با آن‌ها در کمیته انضباطی برخورد شده گزارش هایی آمده است.من گفته‌ام پیگیری کنند و این موضوع را برای روشن شدن بیشتر دنبال خواهیم کرد.
رایگان شدن آب و برق و گاز خانواده‌های کم درآمد در برنامه دولت است
  *در مسئله آب، برق و گاز و مسائل مختلف قشر محروم جامعه دغدغه داریم. دولت نسبت به  پرداخت یارانه‌ها و تامین مسکن قشر محروم و همچنین اختصاص زمین و دادن تسهیلات به این قشر دغدغه دارد.رایگان شدن آب و برق و گاز برای خانواده‌های کم درآمد نیز در برنامه دولت است همچنین بیمه سلامت ۶ میلیون نفر در کشور به صورت رایگان انجام شده است. * در جامعه ما التهاب وجود ندارد. التهاب در دشمن قرار دارد که چه کنند با انقلاب در حال پیشرفت و با مردمی مصمم.در جامعه ما اختلاف نظر هست، اما جامعه دارای انسجام است. التهاب و دوقطبی را دشمن القا می‌کند، نقاط اختلاف وجود دارد، اشکالی هم ندارد، اما با گفت‌وگو و بحث، اختلافات کاهش می‌یابد.همه کسانی که دغدغه کشور را دارند، عموم مردم ایران و عموم جریاناتی که درون نظام تعریف می‌شوند، دغدغه انقلاب، نظام، مردم و رفع مشکلات مردم را دارند.القای دوقطبی و چندقطبی درون جامعه توسط دشمن صورت می‌گیرد، ما این دوقطبی و چند قطبی را قبول نداریم.۶۱ اقتصاددان به دولت نامه نوشتند که مراقب باشید با تورم سه رقمی مواجه خواهید شد. برخی هم اعلام کردند که اگر بر مبنای اصول پیش‌ برویم حتما تورم کاهشی خواهد شد؛ این دو نگاه متفاوت اقتصادی است نه دوقطبی.*تمام برنامه دولت این است که قیمت کالاها ثابت و اقتصاد رشد داشته باشد، ولو این که دشمن این را نمی‌خواهد.طرح کالابرگ امسال هم برای عدم تغییر قیمت ادامه یافت و امکان توسعه این طرح وجود دارد.بنای دولت این است که ارزش پول ملی افزایش پیدا کند، اما دشمن با عددسازی و قیمت سازی نمی‌خواهد ارزش پول ملی ایران حفظ شود.* اساس تحریم‌ها بر این است که مردم در سفره خود دچار مشکل شوند، اما دولت با اقدامات اقتصادی به دنبال سهولت در زندگی و  معیشت مردم است.دولت برنامه دارد سفره مردم را از دلاریزه شدن نجات دهد، به نحوی که قیمت ارزهای مختلف تاثیری بر زندگی و سفره مردم نداشته باشد.


اگر ما در زمان مذاکرات قبلی بودیم برجام را طوری دیگر تنظیم می کردیم
* با کشور ژاپن بنای همکاری داریم و به دنبال توسعه روابط سیاسی و اقتصادی هستیم. آزادسازی پول ها در دستور کار ماست.توصیه مان به دولت ژاپن این است که مستقل باشد و تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد. به ژاپن سفر خواهم کرد. * کاهش نزولات آسمانی را داریم، اما ملت ما،ملت تبدیل تهدید به فرصت است.با همسایگان ارتباط خوبی داریم، اما قراردادهایی از قبل وجود دارد.تاکید ما پایبندی به قرارداد‌ها با کشورهای منطقه در بحث آبی است. مذاکرات نماینده ویژه دولت در افغانستان به بازدید تیم کارشناسی ما منجر شد. این کار در دست بررسی است. * اخیرا اروپایی ها متن پیش نویس را بررسی کردند و گفتند، متن دقیقی است و خواسته های بحقی است.اگر ما در زمان مذاکرات قبلی بودیم برجام را طوری دیگر تنظیم می کردیم. اروپایی ها هم به تعهداتشان عمل نکردند. دارند از مسائل هسته ای استفاده سیاسی و ابزاری می کنند.طرف مقابل بعد از اغتشاشات مجدد اعلام کردند مذاکرات را ادامه خواهیم داد. دولت برای احقاق حقوق ملت ایران در مذاکرات کوتاهی نخواهد کرد و ادامه خواهد داد.* ما ضمن تلاش برای رفع تحریم ها سعی می کنیم در جبهه دیگر، این تحریم ها را خنثی کنیم. ما پرونده‌های زیادی در روابط خارجی داریم؛ یکی از این‌ها همکاری با سازمان شانگهای است. ما منتظر لبخند غربی‌ها نمی‌مانیم. عضویت در ائتلاف‌هایی همچون بریکس و شانگهای حتما می‌تواند در مقابل یک جانبه‌گرایی آمریکا نقش‌آفرینی کند.ما منتظر لبخند غربی‌ها نخواهیم ماند. زندگی و اقتصاد مردم را به لبخند آن ها متصل نمی‌کنیم.*می‌شود در تهران نشست و گزارشی برای ما بیاورند، اما به نظرم حضور در استان‌ها و دیدن نقایص کار به انسان حس بسیاری می‌دهد و به همکارانم نیز توصیه می‌کنم که با حضور در میدان، حس را پیدا کنند؛ چراکه این اقدام به حل مشکل حس بیشتری می‌دهد؛ از این جهت بسیار از سفر به استان‌ها استفاده کردم و توصیه من به همه همکاران این است که وزرا عین این کار را انجام دهند و استانداران نیز به بخش‌های تحت مدیریت خود سفر کنند.
 
حاشیه های نشست خبری
* رئیس جمهور در لابه لای سخنان خود در هنگام آب خوردن با خبرنگاران شوخی کرد و گفت :
« عکس ها را گرفتید برای آب خوردن !»
* وقتی خبرنگار ژاپنی درباره‌ 1.5 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در این کشور سوال کرد و گفت آیا دولت سیزدهم برنامه‌ای در این زمینه دارد، رئیسی توضیح داد:توصیه ما به ژاپن این است که مستقل زندگی کند و تحت‌تاثیر آمریکایی‌ها نباشد و پولی اگر جمهوری اسلامی در آن جا امانت گذاشته یا قیمت کالایی است به هیچ عنوان مسدود نکند. کمی بعد اما به رئیسی کاغذی دادند که او اظهارات خود را اصلاح و تاکید کرد که  پول بلوکه شده نداریم. این ادعای رئیس جمهور با واکنش های زیادی در فضای مجازی همراه شد. به عنوان مثال،رضا نصری کارشناس بین الملل نوشت :چطور می‌گویند پول بلوکه شده نداریم در حالی که دست‌کم در آمریکا حدود ۲ میلیارد دلار از پول ایران بلوکه شد و بابت آن به دیوان بین‌المللی دادگستری هم شکایت کردیم؟ آیا برخلاف موضع‌مان در دیوان، از آن ۲ میلیارد که در نقض حقوق بین‌الملل برای «قربانیان تروریسم» بلوکه شد، صرف‌نظر کرده‌ایم؟
*  خبرنگار ژاپنی در ابتدای سوال خود به زبان فارسی به رئیس جمهور سلام کرد و رئیسی نیز در پاسخ به او گفت :« سلام آقای محترم».
*  این سوال خبرنگار روزنامه اصولگرای جوان از رئیس جمهور که « آقای رئیسی «شما خیلی موفق‌ بودید، در این دو سال چگونه با رویه سانسور، تخریب، توهین و تمسخر دستاوردهای دولت توسط اصلاح طلبان کنار آمدید؟» نیز با واکنش های زیادی در فضای مجازی همراه شد.
* خبرنگار المیادین در این نشست خطاب به رئیس جمهور گفت:  من در افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی حضور داشتم، به عنوان یک خارجی مبهوت شدم، این تحریم های آمریکایی پس کجاست؟ اظهاراتی که برخی کاربران فضای مجازی  آن را نشانه توجه جدی یک خارجی به ظرفیت های داخلی کشور دانستند و از بی توجهی برخی رسانه ها به پیشرفت ایران انتقاد کردند.