ملزومات سفر عشق

 خیل عاشقان امام حسین(ع) در مسیر عشق برای زیارت مولای‌شان از چند روز پیش به راه افتاده‌اند یا این روزها در تکاپوی جمع‌کردن توشه خود برای قدم نهادن در این مسیر هستند. آن دسته از زائران که تجربه پیاده‌روی اربعین را در سال‌های گذشته داشته‌اند، تایید می‌کنند که دانستن یک سری نکات پیش از این سفر، لازم و ضروری است؛ چراکه زیارت اباعبدا... الحسین(ع)در ایام اربعین به دلیل شرایط خاص و ویژه‌ای که وجود دارد، کاملا متفاوت با دیگر ایام سال است. در پرونده امروز زندگی‌سلام از پیش‌نیازهای قدم‌گذاشتن در طریق عشق خواهیم گفت؛ از کفش مناسب، بهترین زمان برای پیاده‌روی، لباس مناسب، کوله پشتی و وسایل لازم، توصیه‌های بهداشتی، نکاتی برای گرمازده ‌نشدن و ... . انتخاب وسایل مناسب برای این پیاده‌روی چند روزه بسیار اهمیت دارد، به گونه‌ای که اگر هر کدام از این موارد نباشد، سختی زیادی را برای شما رقم می‌زند. به طور کلی برای انتخاب تمامی وسایل باید این را در نظر بگیرید که قرار است 3 تا 5 روز و در طی ساعاتی پیاپی، پیاده‌روی کنید، پس در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه می‌آید، بسیار اهمیت دارد. با توجه به تجربه نویسنده این مطلب و حضور در این سفر معنوی، تلاش شده است تا کاربردی‌ترین نکات در ادامه مطرح شود. اگر شما هم امسال توفیق شرکت در این پیاده‌روی عظیم را داشتید، نایب الزیاره همه هموطنان‌مان به‌خصوص مخاطبان زندگی‌سلام باشید.
کفش مناسب یعنی کفش راحت
کفش راحت و مناسب یکی از ضروری‌ترین ملزومات پیاده‌روی اربعین است؛ چراکه نبود آن، موجب آزردگی و تاول پا می‌شود. لازم نیست کفشی گران‌قیمت داشته باشید.مهم‌ترین ویژگی یک کفش مناسب این است که کاملا راحت باشد طوری که در پیاده‌روی، پای شما کوچک‌ترین فشار یا ناراحتی را تحمل نکند. توجه داشته باشید کفشی که برای استفاده روزانه شماست و هر روز چند دقیقه با آن پیاده‌روی می‌کنید، الزاما گزینه خوبی نیست؛ چراکه شما هیچ وقت تجربه چندین ساعت پیاده‌روی پیاپی با همین کفش را نداشته‌اید و بنابراین میزان راحتی کفش برای شما مشخص نیست. با اطمینان از مناسب بودن کفش مد نظرتان، آن‌ها را بپوشید و 15 دقیقه با آن‌ها پیاده روی کنید. در طی این مدت تمام توجه خود را کاملا روی انگشتان، سینه و پشت پای خود معطوف کنید. اگر در این مدت هیچ گونه فشار و ناراحتی حس نکردید، کفش شما برای پیاده روی مناسب است. نکته بعدی این‌که صندل یا کفشی را انتخاب کنید که نو نباشد و امتحان خودش را پس داده باشد؛ چرا که سه روز پیاده روی مداوم، بیش از چیزی که به نظر می آید، طولانی است و نبود کفش یا صندل خوب می‌تواند کل سفرتان را تحت تاثیر قرار دهد. متخصصان درباره کفش مناسب برای این پیاده‌روی گفته‌اند که پاشنه آن پهن و با ارتفاع 2 تا3 سانتی متر باشد،زیره کفش یعنی جایی که انگشت‌های پا قرار می‌گیرد، نیم تا یک سانتی متر ارتفاع داشته باشد،رویه کفش باید از جنس خوب و ضد آب باشد تا امکان تنفس به پای فرد بدهد و باعث تجمع رطوبت زیاد در کفش نشود.اگر فرد از صافی کف پا رنج می برد و قوس کف پای کمتری دارد، بهتر است قبل از شروع پیاده‌روی، کفی مناسب تهیه کند که قوس کف پا را پر کند تا به پا آسیب نزند.
لباس به اندازه کافی!
عراق اقلیمی بیابانی دارد، بنابراین در زمان پیاده‌روی اربعین که در سال‌های اخیر به فصل تابستان کشیده شده، با آب و هوای بسیار گرمی مواجه خواهید شد. در این بین، توصیه می‌شود از ابتدای سفر پیراهن مشکی و شلواری راحت بپوشید. یک تیشرت یا لباس نازک هم بردارید. مزیت تیشرت یا لباس نازک آن است که پس از عرق، بو نمی‌گیرد، سفیدک نمی‌زند و در صورت شستن، سریع خشک می‌شود. برداشتن پارچه یا ملحفه به جای حوله هم توصیه می‌شود. از آن جا که حوله جای زیادی می گیرد و بر وزن کوله‌پشتی شما اضافه می‌کند، توصیه می‌شود به جای حوله از پارچه‌ای بزرگ و سبک استفاده کنید. علاوه بر این‌ها، یک شلوار راحتی اضافه و یک دست لباس زیر هم بردارید. از برداشتن لباس زیاد، گرمکن و ... که فقط بار زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد، اجتناب کنید.
وسایل شخصی و بهداشتی چی برداریم؟
برای هر فردی ممکن است یکی از وسایلی که در ادامه مطرح می‌شود، مهم‌ترین باشد، اما از نظر من با توجه به گرمای هوا و آفتاب سوزانی که در مسیر وجود دارد، کلاه آفتاب‌گیر و لبه‌دار از نان شب واجب‌تر است. برای هزینه‌های سفر که تقریبا فقط شامل کرایه برای جابه‌جایی می‌شود، حتما دینار عراق تهیه کنید. هزینه جابه جایی از مرز تا کربلا یا نجف با توجه به متفاوت بودن فاصله مبدأ تا مقصد بین 15 تا 25 هزار دینار متفاوت است. برای استفاده از اینترنت، علاوه بر این که بسیاری از موکب‌ها اینترنت رایگان دارند، می‌توانید از قابلیت رومینگ هم استفاده کنید یا سیم‌کارت موقت عراقی بخرید.غیر از پاوربانک، بعد از برداشتن شارژر تلفن همراه، سه راهی یا سیم سیار را به هیچ‌وجه فراموش نکنید. این دو شما را از پریزهای بسیار شلوغ برق نجات می‌دهد!
از پمادها تا شامپو و تعدادی قرص
داشتن ماسک به دلیل بروز مکرر گردوغبار توصیه می‌شود. عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، اسپری ضد عرق، لوازم بهداشتی مثل پد روزانه، ژل ضد عفونی، دستمال مرطوب و پد الکلی هم گره‌گشاست. بهتر است مایع دستشویی را در ظرفی کوچک با خود ببرید؛ چراکه بسیاری از مکان‌ها فاقد صابون و مایع دستشویی هستند. شامپو را هم در ظرف کوچکی بریزید تا در کوله پشتی جای زیادی نگیرد و در محل‌هایی که امکان استحمام وجود دارد، از آن استفاده کنید. پماد زینک اکساید یا پودر بچه برای جلوگیری از عرق سوز شدن یا درمان آسیب‌های پوستی، دستمال کشی و تعدادی قرص سرماخوردگی هم با خود بردارید. فقط حواس‌تان باشد که بعضی قرص‌ها مانند کدئین ممنوع است و برای‌تان دردسرساز می‌شود.
بهداشت در سفر اربعین
حمام و دستشویی  در طول راه، اغلب موکب‌ها دستشویی و حمام دارند و با خیال راحت می‌توانید از این امکانات استفاده کنید. فقط شست‌و‌شوی صحیح دست بعد از استفاده از سرویس بهداشتی را فراموش نکنید.
تاول پا در پیاده‌روی سه روزه، تاول پا یکی از اتفاقات شایع است که به علت نبود کفش یا پاپوش مناسب اتفاق می‌افتد. در صورتی که پای شما تاول زد، پس از اقدامات لازم آن را با باند بپوشانید و باقی مسیر از دمپایی استفاده کنید. اگر آزردگی پای شما شدید شد، حتما به بخش‌های درمانی موجود در مسیر مراجعه کنید.
لیوان فراموش نشود  در اغلب موکب‌های عراقی برای شست‌و‌شوی لیوان‌ها و استکان‌ها، یک ظرف پر آب وجود دارد که آب آن دیر به دیر تعویض می‌شود! یعنی در این مورد بهداشت چندانی را نخواهید دید. به همین دلیل توصیه می‌شود در طول سفر داشتن لیوان شخصی را فراموش نکنید. البته بیشتر موکب‌های عراقی در کنار لیوان‌های همیشگی، لیوان یک بار مصرف هم دارند.
ظروف غذای شخصی درخصوص ظروف غذا در بیشتر یا تقریبا همه موکب‌ها از ظرف های یک بار مصرف استفاده می‌شود،اما شما می‌توانید برای جلوگیری از استفاده بی‌رویه از ظروف پلاستیکی، داشتن ظرف شخصی را جدی بگیرید. ترجیحا یک ظرف پلاستیکی همراه داشته باشید.


چالش‌برانگیزترین
پیش نیاز این سفر

در سفری که چندین روز پیاده‌روی دارد، حمل چمدان اصلا آسان نیست. بی برو برگرد بهترین گزینه برای حمل وسایل در پیاده‌روی اربعین، کوله‌پشتی است. انتخاب کوله پشتی مناسب هم به اندازه کفش مناسب اهمیت دارد و اگر در انتخاب آن و وسایلی که برمی‌دارید، دچار اشتباه شوید، در تمام مسیر خودتان را سرزنش خواهید کرد. البته این را هم بگویم که اساسا در چنین پیاده‌روی چندین روزه‌ای از حمل باکیفیت‌ترین کوله‌ها و کم حجم‌ترین بارها هم خسته خواهید شد، اما باز هم، رعایت یک سری نکات کمک زیادی به شما برای کاهش این سختی‌ها خواهد کرد. برای اطمینان از راحتی کوله پشتی، وسایل خود را داخلش بگذارید و در حد 10 یا 15 دقیقه با آن قدم بزنید. شخص من در روز اول پیاده‌روی به دلیل بزرگ ‌بودن کوله پشتی و البته وسایل زیادی که اعم از گرمکن، پتوی مسافرتی، 4 دست لباس و ... برداشته بودم، تصمیم گرفتم وسایل اضافی را دور بیندازم و اگر شدنی بود، می‌خواستم کلا کوله را یک جایی رها کنم و دست خالی به مسیر ادامه دهم! باری که زائران در کوله با خود حمل می‌کنند، باید نهایتاً معادل 10 تا 15 درصد وزن خود فرد باشد. به‌طور مثال اگر فردی 70 کیلوگرم وزن دارد باید کوله پشتی که حمل می‌کند بین 7 تا 10 کیلوگرم وزن داشته باشد. در ضمن، کوله‌پشتی باید با پشت فرد در تماس باشد به طوری که آویزان نشود. آویزان ماندن کوله‌پشتی خود مسئله‌ای است که باعث می‌شود فرد به عقب کشیده و نیروی اضافی به او وارد شود.
نکات تغذیه ای که باید رعایت کنید
مصرف ماست کم‌ چرب و پاستوریزه، لیموترش یا آب لیمو همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند از مسمومیت جلوگیری کند. همچنین به دلیل گرمای هوا و جلوگیری از گرمازدگی از دوغ‌های پاستوریزه بسته‌بندی استفاده کنید. مقداری نعناع و پونه خشک به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده آن به همراه داشته باشید و به همراه دوغ میل کنید. از خوردن سالاد و سبزی‌های خام خودداری کنید، اما استفاده از سبزی های پخته شده مثل سیب زمینی، کدو و هویج در کنار غذا می تواند از یبوست در طول سفر پیشگیری کند و توصیه می شود که استفاده شود. غذاهای پخته شده نباید بیش از 2 ساعت در دمای محیط نگهداری شود و از نگهداری غذای پخته شده برای وعده‌های بعدی پرهیز کنید. به جای مصرف  نیمرو که در مسیر می‌بینید، بهتر است تخم مرغ آب‌پز و سفت شده مصرف کنید تا علاوه بر هضم بهتر، امکان آلودگی کمتری داشته باشد. برای پیشگیری از گرمازدگی، شربت های خاکشیر و تخم شربتی که در موکب‌های بین راه ارائه می‌شود، میل کنید. به دلیل گرمای هوا بهتر است روزانه تا 10 لیوان آب بنوشید، اما از سلامت آب آشامیدنی خود اطمینان داشته باشید. در مصرف میوه هم دقت کنید که آن‌ها را قبل از مصرف با دقت با آب سالم شست‌و‌شو دهید و پوست آن را جدا کنید. در طول راه، به عنوان تنقلات، مقداری آجیل مثل نخود، کشمش، خرما، توت خشک، انجیر خشک و انواعی از مغز‌هایی که بسته بندی بهداشتی دارد، به همراه داشته باشید. نکته پایانی هم این که تاحد امکان از مصرف غذاهای پرچرب و شور خودداری کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی کاهش یابد.
نشانی این موکب‌ها را داشته باشید
اگر در نجف، مسیر کربلا به نجف و در کربلا، تصمیم دارید برای چند ساعت یا چند روز توقف داشته باشید، باید یک موکب پیدا کنید. در این روزهای منتهی به اربعین در موکب‌های نزدیک به حرم، جا پیدا نمی‌شود. در ادامه، نشانی تعدادی موکب را برای‌تان نوشتیم تا در آن جا برای پیدا کردن محلی برای استراحت با مشکل مواجه نشوید.
موکب‌های نجف
احباب‌الرضا(آرامگاه صافی‌صفا)، فاطمة‌الزهرا تهران(شارع کوفه، روبه‌روی مسجد شاکری)، حسینیه آیت‌ا... شاهرودی(روبه‌روی بنات الحسن)، رایت‌العباس کرمانشاه(شارع کوفه، پل عشرین)، موکب ولی‌عصر(عج) لنگرود(مقام امام زین‌العابدین)، علویون ساری مازندران(پا عشرین، ابتدای جاده کوفه)، موکب الرضا(ع) یزد(بین آرامگاه صافی صفا و پله برقی).
موکب‌های مسیر نجف به کربلا
موکب امام‌رضا(ع)(عمود 285)، موکب امام‌حسن(ع) مازندران(عمود 374)، موکب حضرت‌ابوالفضل(ع) خرم‌آباد(عمود 494)، احباب‌الرضا هرمزگان(عمود 655)، بسیج شهرداری تهران(عمود 707)، شهدای گمنام تهران(عمود 753)، صاحب‌الزمان شهرداری ‌تهران(عمود 828)، احباب‌الرضا(ع) ورامین(عمود 840)، احباب الرضا(ع) خشت فارس(عمود 907)، خادم الحسین(عمود 1120)، بانوان فاطمی حوزه علمیه قم(عمود 1222)، قمربنی‌هاشم میناب هرمزگان(عمود 1325)، حضرت رقیه شهریار(عمود 1403).
موکب‌های کربلا
احباب‌الرضا تهران(صحن عقیله، پشت تل‌زینبیه)، محبان علی‌بن‌ابی‌طالب ایلام(باب قبله، بین میدان پرچم و میدان تربیه)، عترت بوتراب خوی(شارع الوائلی، جنب هتل)، عاشقان ثارا... سمنان(روبه‌روی صحن عقیله، باب الشهدا)، علی بن باقر کاشان(باب الراس الشریف، شارع شهدا)، شهید سلیمانی یزد(باب الراس شریف، ابتدای شارع شهدا)، زیارت‌عاشورا همدان(مقام صاحب‌الزمان، جنب حسینیه ابد راذی)، فاطمةالزهرا بابل(ورزشگاه المپیک کربلا)، انصار المهدی قشم(شارع میثم، بعد از جسر الحسین)، اصحاب‌الحسین همدان(باب القبله، ابتدای خیابان جمهوری).
بهترین ساعت
 برای شروع پیاده‌روی اربعین

چیزی که تا همین چند سال پیش مرسوم بود، شروع پیاده‌روی از ساعت 4 و 5 صبح و پایان آن قبل از غروب آفتاب بود، اما با توجه به این‌که رویدادها در سال قمری تاریخ یکسانی ندارند و متغیر هستند، هم اکنون سال به سال واقعه اربعین به اواسط تابستان نزدیک‌تر می‌شود و در نتیجه گرم‌شدن آب‌و هوا مشهودتر است. همان‌طور که می‌دانید فاصله میان نجف و کربلا، فضایی کویری دارد و در نتیجه برای آن‌که زائران کمتر گرمازده شوند، زمان پیاده‌روی را به این صورت تغییر دادند که از غروب آفتاب آغاز و موقع نماز صبح برای استراحت و خواب توقف می‌کنند. سپس دوباره راه می افتند و از ساعت 10 یا 11 ظهر، در یک موکب مستقر می شوند و تا نزدیک غروب آفتاب استراحت می‌کنند.