شتاب در 5 ابر پروژه آبی

غفوریان-  در وضعیت کم آبی، بحران کم‎بارشی و خشکسالی‎های سال‎های اخیر، بیش از هر زمان دیگری پروژه‎های انتقال آب به عنوان اقدامات حیاتی و راهبردی قلمداد می‎شود. در این زمینه الحق و الانصاف اقدامات آبی دولت در دو سال گذشته را نمی‎توان نادیده گرفت؛ طرح آب‎رسانی غدیر در خوزستان به عنوان بزرگ‎ترین پروژه آب‎رسانی کشور، آغاز طرح آب‎رسانی به 2800 روستا در سیستان و بلوچستان، طرح انتقال آب باکیفیت به شهر سنندج در استان کردستان و چند پروژه دیگر طی یک سال اخیر، از همت دولت برای رفع تشنگی و نگرانی‎ها در این زمینه حکایت می‎کند.
در گزارش پیش رو، بنا داریم از پنج پروژه بزرگ انتقال و اقدامات در دستور کار دولت در بخش شیرین‎سازی آب، اطلاعاتی را با هم مرور کنیم.
1-خط یک با 823 کیلومتر انتقال آب از خلیج‎فارس به استان‌های کرمان و یزد که بخشی از آن در دولت گذشته افتتاح شده بود، اکنون به پیشرفت فیزیکی 96 درصدی رسیده است.
2-خط دو به طول 730 کیلومتر به موازات خط اول ( برای تأمین آب استان‌های کرمان و یزد) حدود 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


3-خط سه ‌به طول 1141 کیلومتر؛ فاز اول(530 کیلومتر) آن که آب را از انتهای خط یک به اصفهان (با هدف تأمین آب صنایع استان) می‎رساند به پیشرفت فیزیکی 37 درصدی رسید.
4-خط چهار به طول 1342 کیلومتر شامل کریدور شرق (استان‎های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) حدود 13 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
5-خط پنج شامل استان فارس و بخش‌هایی از هرمزگان، 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 رشد 45 درصدی بودجه پروژه های آبی
این را هم خوب است بدانیم که طبق اعلام سخنگوی بخش طرح‌های ملی آب کشور طی امسال، بودجه پروژه‌های آبی با رشد ۴۵ درصدی همراه بوده است.
انتقال آب از دریای عمان به شرق، 13 درصد رشد
بی شک، پروژه‎های آبی سیستان و بلوچستان و به طور کلی مسئله آب در این استان به دلایل کارشکنی همسایه در ارائه حقابه هیرمند و تداوم خشکسالی های منطقه، امروز به یک موضوع ملی و امنیتی تبدیل شده است. بر هیچ کس پوشیده نیست که تاخیر و تعلل درباره بازگشت آب، انتقال، آب‎رسانی و مجموعه اقدامات آبی در این استان به هیچ عنوان قابل بخشش نیست. البته انتظار می‎رود، فریادهای آبی نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس نیز بیش از گذشته شنیده شود. در عین حال، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی بخش طرح‌های ملی آب می‎گوید: یک خط آبی از دریای عمان برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی در حال احداث است که این طرح ۱۳ درصد پیشرفت کار داشته است و ۲۸۰ میلیون مترمکعب شیرین‎سازی آب برای ۳۰ میلیون نفر در این طرح خواهیم داشت. بزرگ‎زاده می گوید: در بخش طرح‌های میان مدت آبی برای این استان نیز در حال اجرای پروژه بزرگ انتقال آب از مناطق شرقی استان به منطقه سیستان و زاهدان هستیم که این خط انتقال ۲۷۰ کیلومتر طول دارد و برای اجرای کامل آن چندین ایستگاه پمپاژ در مسیر احداث می‌شود و پس از طرح‌های اضطراری به تامین بلند‌مدت آب پایدار استان کمک شایانی می‌کند.»
100 هزار میلیارد برای شیرین سازی
 سخنگوی صنعت آب با بیان این که در مسیر اجرایی این پروژه‌ها عملیات احداث آب شیرین‎کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در دست اقدام است، اضافه کرد: برای اجرای کامل این پروژه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که امیدواریم به زودی و با به سرانجام رسیدن این پروژه‌ها شاهد شیرین شدن کام هموطنانمان در استان سیستان و بلوچستان باشیم.
پیشرفت 96 درصدی پروژه یزد و کرمان
سخنگوی بخش طرح‌های ملی آب گفت: پروژه خط انتقال برای استان‌های یزد و کرمان نیز ۹۶ درصد پیشرفت دارد که در سال گذشته خط دوم این طرح کلنگ‎زنی شد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب شیرین به فلات مرکزی منتقل می‌شود.
پروژه اصفهان برای صنعت و شرب
خط بعدی انتقال آب برای استان اصفهان است که به منظور رفع مشکل کمبود آب در بخش صنعت خواهد بود و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای اصفهان شیرین‎سازی خواهد شد که در گام اول ۲۰۰ میلیون مترمکعب است. آن طور که در خبرها آمده، این پروژه قرار است تا پایان امسال به نتیجه برسد.
یک میلیارد متر مکعب تا پایان دولت
سخنگوی  بخش طرح های ملی آب کشور گفته است: طرح‌های انتقال، حدود یک میلیارد مترمکعب آب را تا پایان دولت سیزدهم منتقل می‌کند که در زاهدان مصمم هستیم تا پایان سال آینده به سرانجام برسد. او البته در ادامه تشریح پروژه های آبی، به تامین آب روستایی هم اشاره کرده و گفته است:  12هزار روستا در طرح های انتقال آب قرار دارند که بخش هایی از آن به بهره برداری رسیده است.