تسکین هرات با دستان هلال ایران

  [ مریم رضاخواه]  تیم‌های تخصصی امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران نخستین تیم خارجی کمک‌رسان به زلزله‌زدگان افغانستان بودند. هنوز 24ساعتی از زلزله 6.3ریشتری شمال‌غرب افغانستان نگذشته بود که امدادگران کشورمان دوشنبه‌گذشته با تجهیزات تخصصی و سگ‌های زنده‌یاب وارد مناطق زلزله‌زده ولایت هرات شدند.

تیرماه سال گذشته هم با زلزله مرگبار 6.1ریشتر افغانستان، جمعیت هلال‌احمر ایران تنها جمعیت‌ ملی دنیا بود که از نخستین روز وقوع این حادثه با اعزام تیم‌های امدادی در مناطق زلزله‌زده حاضر و به امدادرسانی زلزله‌زدگان پرداخت.
زلزله مهیب ولایت هرات، بیش از 4هزار کشته برجای گذاشت. 20روستا را به تلی از خاک بدل و هزاران خانه را ویران کرد. تصاویر ویرانی خانه‌ها، نگاه‌های غم‌انگیز بازماندگان و دستان خالی زلزله‌زدگان، حکایت تلخی دارد.
صدای شیون مادران بی‌فرزند و کودکان بی‌پدر در میان آوار زلزله گم شده؛ فریاد کمک‌خواهی‌شان در مراکز درمانی و ناله‌های بی‌امان‌شان از سر بی‌پناهی، همراه با امدادگران هلال‌احمر کشورمان در تکاپوی بیرون کشیدن عزیزان‌شان از زیر خرابه‌های روستا هستند. در آستانه فصل سرما نه خانه‌ای دارند و نه سرپناهی. از خانه‌های خشت و گِل‌شان حتی دیواری باقی نمانده.
چهار روز از این زلزله سهمگین می‌گذرد درحالی‌که کمتر نهادی در جهان از ضرورت کمک به مردم ستمدیده و رنج‌کشیده افغانستان سخن می‌گوید، یا دغدغه‌ای برای کمک‌رسانی به بازماندگان و زلزله‌زدگان افغانستان ندارد، امدادگران هلال‌احمر ایران با تیم‌های نجات، آنست و تجهیزات پیشرفته نخستین تیم نجاتی بودند که برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در افغانستان حضور پیدا کردند.

تشریح اقدامات هلال‌احمر در زلزله افغانستان



هلال‌احمر خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی سه استانی هستند که در این زلزله بزرگ پس از درخواست کمک از سوی افغانستان عازم این کشور شدند. محمود ذاکریان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی که به همراه تیم‌های امدادونجات کشورمان عازم افغانستان شده است، در رابطه با اقدامات امدادگران در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان به «شهروند» می‌گوید: «روز یکشنبه تیم‌های امدادی از ایران به افغانستان اعزام شدند. تیم‌های عملیاتی استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی و خراسان‌شمالی از مرز زمینی، از مرز دوغارون عبور کردند و به ولایت هرات رسیدند.
از لحظه‌ای که امدادگران به مناطق زلزله‌زده رسیدند، جست‌و‌جوها برای پیدا کردن اجساد و زنده‌یابی احتمالی افراد از زیر آوار با کمک تیم‌های آنست و امدادگران آغاز شد. نباید 72ساعت طلایی پس از حادثه زلزله از دست می‌رفت. تمام تلاش‌ها به‌کار گرفته شد و هنوز ادامه دارد. از صبح سه‌شنبه کمک‌رسانی به بازماندگان آغاز شده است.»
هم‌اکنون، کار اسکان اضطراری افراد متاثر از زلزله در دستور کار قرار دارد. جمعیت هلال‌احمر در راستای اهداف بشردوستانه، همچنین محموله امدادی شامل ۵۰۰ دستگاه چادر امدادی، یک‌هزار تخته موکت، ۴هزار تخته پتو، ۵۰۰ ست ظروف و ۵۰۰ بسته غذایی ۱۰روزه در میان زلزله‌زدگان توزیع شد.
دوشنبه وزیر صحه افغانستان در دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی به‌عنوان نماینده هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از هلال‌احمر ایران برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان افغانستان تشکر کرد.

پایان عملیات جست‌وجو و نجات در ۴ روستای ایالت هرات
بابک محمودی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به وقوع زلزله ۶.3 ریشتری در افغانستان، گفت: «یکشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۲ تیم امدادی شامل ۵۶ امدادگر و نجاتگر به مناطق زلزله‌زده افغانستان اعزام شدند.
در ساعات نخست ورود تیم‌های ارزیاب به افغانستان و پس از برگزاری جلسه و برنامه‌ریزی لازم، عملیات جست‌وجو و نجات در چهار روستای قلعه نوک، نایب رفیع، کشکک و سیاه آب، برعهده امدادگران جمعیت هلال‌احمر قرار گرفت.
بابه‌کارگیری تیم‌های ارزیاب، آواربرداری و سگ‌های زنده‌یاب در این چهار روستا، عملیات جست‌وجو و نجات و همچنین جست‌وجوی پیکرهای زیر آوار مانده، پایان یافت، اما عملیات اسکان در این چهار روستا ادامه دارد.» او همچنین از اعلام آمادگی هلال‌احمر ایران برای اعزام گروه‌های درمانی به افغانستان، گفت: «اگر افغانستان خواستار گروهای درمانی از سوی کشورمان باشد، تیم‌های درمان به‌زودی یاریگر زلزله‌زدگان خواهد بود.»
او همچنین از دیگر اقدامات هلال‌احمر در این زلزله هولناک گفت: «محموله امدادی شامل ۵۰۰ دستگاه چادر، یک‌هزار تخته موکت، ۴هزار تخته پتو، ۵۰۰ ست ظروف، ۵۰۰ بسته غذایی ۱۰روزه به همراه تجهیزات جست‌وجو و نجات، تیم‌های آنست از خراسان‌رضوی به افغانستان انتقال پیدا کرد. سه دستگاه وانت آنست، ۶ دستگاه وانت کمک‌دار، سه دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه خودروی سنگین، لجستیک به‌کارگیری‌شده در کشور افغانستان است.»

حضور میدانی دبیرکل هلال احمر در عملیات امدادرسانی به زلزله زدگان هرات
یعقوب سلیمانی در سفر به مناطق‌مرزی‌، با حضور در عملیات امدادرسانی به زلزله زدگان هرات، دستورات لازم برای تسهیل کمک رسانی را صادر کرد. یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال احمر عازم مناطق مرزی با کشور افغانستان شد تا از نزدیک بر روند امدادرسانی نظارت داشته باشد.

اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی‌ به زلزله‌زدگان هرات
جمعیت هلال‌احمر کشورمان همچنین برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم و خیرین کشورمان به مردم زلزله‌زده افغانستان فراخوان داد.
وحید سلیمی،‌ رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع زلزله ۶.۳ ریشتری ۱۵ مهرماه در ایالت هرات افغانستان، گفت: «در پی وقوع زلزله مخرب در این کشور، جمعیت هلال‌احمر طبق وظیفه دینی و اصول انسان‌دوستانه نهضت بزرگ صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، تأکید دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر و براساس وظایف و مأموریت‌های ذاتی، سازمان داوطلبان، اقدام به اعلام فراخوان عمومی جهت جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم و خیرین برای زلزله‌زدگان هرات کرد.»
سلیمی ‌با ابراز تأسف از تلفات جانی و خسارات مالی قابل‌توجه به مردم مسلمان کشور افغانستان، ادامه داد: «با توجه به درخواست‌های متعدد مردم نوعدوست کشورمان از جمعیت هلال‌احمر برای کمک به آسیب‌دیدگان و فراهم‌کردن امکان مشارکت‌های عمومی و داوطلبانه در کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان از ساعات نخست پس از زمین‌لرزه، شماره حساب‌های جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردم، خیرین، حامیان و اشخاص حقوقی کشورمان به شهروندان زلزله‌زده کشور افغانستان اعلام شده است.»
او شماره حساب‌های جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران را به شرح ذیل اعلام کرد:
 بانک ملی:
 ۱. شماره‌حساب: ۹۹۹۹۹
 ۲.شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹
 ۳.شماره شبا: IR770170000000199999999003
 ۴-کد دستوری: #۳* ۱۱۲*