سلاح گرم عامل شماره یک مرگ کودکان در آمریکا

  [فرشته کیانی]  اسلحه عامل اصلی مرگ زودرس در ایالات متحده است. در سال جاری میلادی تاکنون این قاتل جان بیش از 1300 کودک را در آمریکا گرفته است. این مرگ‌ها قابل پیشگیری‌اند. با این حال، تلاش‌های مکرر برای کنترل مالکیت و حمل سلاح همواره با مخالفت شدید کنگره ایالات متحده و دستگاه قضائی مواجه است. «نیویورک‌تایمز» در گزارشی که می‌خوانید به افزایش شدید مرگ با سلاح گرم در میان کودکان آمریکایی در دهه اخیر پرداخته و آن را در حال حاضر عامل شماره یک مرگ در میان آنان دانسته است.

 جولونیا مک داول یک روز عصر در حال درست‌کردن شام بود که با او تماس گرفتند و گفتند پسر 14ساله‌اش، جاجوان، گلوله خورده است. جاجوان در خانه یکی از بستگان‌شان بود که نوجوانی در آنجا سلاحی از کشوی کمد بیرون آورد؛ سلاحی که زیر یک تی‌شرت جاسازی شده بود. خانم مک داول که در آتلانتا زندگی می‌کند و با عضویت در گروه «مادران خواستار اقدام» یکی از حامیان محدودیت استفاده از سلاح شده است، گفت: «جاجوان به آن نوجوان گفت تفنگ را کنار بگذارد، اما او گفت که پر نیست و نمی‌دانست که پر شده است. او ماشه را کشید و گلوله به سینه جاجوان برخورد کرد. 17 دقیقه بعد او مرد!»
کودکان عموما تندرستند، به همین دلیل، آسیب‌های ناگهانی بزرگ‌ترین تهدید برای زندگی آنهاست. تصادفات رانندگی از دیرباز یکی از دلایل آسیب‌دیدگی منجر به مرگ در میان کودکان آمریکایی بوده است. اما بر اساس تحقیقات جدید انجمن پزشکان اطفال آمریکا (American Association of Pediatrics) که به تازگی منتشر شده، مرگ با سلاح گرم در بین کودکان زیر 18 سال، طی یک دهه گذشته (از سال 2011 تا 2021) در ایالات متحده 87.1 درصد افزایش یافته و بر تصادفات رانندگی به عنوان عامل اصلی مرگ کودکان و نوجوانان در ایالات متحده پیشی گرفته است. این یافته‌ بر داده‌های دیگری صحه می‌گذارد که نشان می‌دهد جراحات ناشی از سلاح گرم در حال حاضر علت اصلی مرگ در میان آمریکایی‌های زیر 20 سال است، به استثنای مرگ نوزادان نارس یا دارای اختلالات مادرزادی. بر اساس این مطالعه که در مجله Pediatrics منتشر شده، حدود 2590 کودک و نوجوان زیر 18 سال در سال 2021 بر اثر آسیب حاصل از سلاح گرم جان خود را از دست دادند که این رقم در سال 2011 میلادی، 1311 نفر بود. در سایر کشورهای صنعتی، اسلحه حتی در میان سه عامل اصلی مرگ و میر کودکان نیز قرار ندارد.
محققان همچنین دریافتند که مسمومیت‌های دارویی و مواد مخدر در بین کودکان زیر 18 سال بیش از دو برابر شده و تلفات آن در این رده سنی  133.3 درصد در مدت 10 سال (از سال 2011 تا 2021) افزایش یافته است. دیگر عامل مرگ و میر کودکان یعنی خفگی هم در این مدت 12.5 درصد رشد داشته است.
دکتر ربکا مانیکس، نویسنده اصلی این تحقیق و پزشک اورژانس اطفال در بیمارستان کودکان بوستون، گفت که گام‌هایی برای محافظت از کودکان در تصادفات رانندگی از جمله اجباری شدن کمربند ایمنی، استفاده از کیسه هوا و ... برداشته شده، اما در مورد سلاح گرم اقدامات مهمی انجام نمی‌شود. وضعیت هر روز بدتر می‌شود و بچه‌های ما بیش از پیش با سلاح گرم می‌میرند. دکتر تونی گراس، مدیر بخش اورژانس در بیمارستان کودکان نیواورلئان، معتقد است: «هم در مورد آسیب‌های ناشی از سلاح گرم، هم مسمومیت‌‌ها با مواد افیونی، دقیقه‌ها حیاتی است و به همین دلیل میزان تلفات بالاست. حداقل هفته‌ای یک‌بار کودکی را که بر اثر شلیک گلوله زخمی می‌شود -برای مثال بر اثر تیراندازی در ماشین یا گلوله‌هایی که دیوار خانه‌ها را سوراخ می‌کند- به بیمارستان می‌آورند.» دکتر مانیکس هم گفت: «سلاح‌ها را می‌توان به‌گونه‌ای تغییر داد که دارای ویژگی‌های ایمنی مانند قفل‌ ماشه‌ باشند که نیاز به شناسایی اثر انگشت دارد، اما صنعت اسلحه گرم با انجام تغییرات ایمنی موافقت نکرده است.» در حالی که بسیاری از صاحبان اسلحه برای محافظت از خود و خانواده‌شان سلاح‌ گرم خریداری می‌کنند، تحقیقات نشان داده است که داشتن سلاح گرم به‌طور چشمگیری خطر مرگ با اسلحه را در خانه افزایش می‌دهد، همچنین خطر قتل و خودکشی را. مارک اولیوا، سخنگوی بنیاد ملی ورزش‌های تیراندازی، که نماینده صنعت اسلحه گرم است، گفت: «این بنیاد ایمنی در نگهداری اسلحه‌ را تشویق و با گروه‌های پیشگیری از خودکشی همکاری می‌کند. صنعت اسلحه گرم با طراحی ویژگی‌هایی که سلاح‌ را برای کودک ایمن می‌کند، مخالف نیست، اما با قوانین الزام‌آور و دستوری برای تولیدکنندگان مخالف است. این گروه در حال حاضر تحقیقاتی در مورد ایمن‌تر کردن سلاح‌های گرم انجام نمی‌دهد.»
بر اساس مطالعه اخیر دیگری که «Everytown for Gun Safety»، یک گروه پیشگیری از خشونت با اسلحه، انجام داده، قوانین ایالتی ممکن است به کاهش خودکشی کمک کند. این گزارش نشان داد ایالت‌هایی که در ایمنی سلاح گرم پیشرو محسوب می‌شوند، در 20 سال گذشته شاهد کاهش ناچیزی در میزان خودکشی با استفاده از اسلحه بوده‌اند. در مقابل، ایالت‌هایی که قوانین ایمنی ضعیف یا کمتری داشتند، بین سال‌های 1999 تا 2022 میلادی، شاهد 40 درصد افزایش در میزان خودکشی با اسلحه بودند. بیش از نیمی از حدود 45 هزار مورد مرگ با اسلحه در ایالات متحده، خودکشی است. این گزارش نشان می‌دهد در ایالت‌هایی که شدیدترین قوانین نگهداری امن سلاح را دارند، میزان خودکشی با اسلحه در میان افراد ۱۰ تا ۲۴ ساله در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۱۹۹۹ کمتر بود. در مقابل، در ایالت‌هایی که قوانین نگهداری امن سلاح ندارند یا قوانینی دارند که فقط زمانی اعمال می‌شوند که صاحب سلاح از روی بی‌احتیاطی یا عمد آن را در اختیار  کودک قرار می‌دهد، میزان خودکشی با سلاح در میان بزرگسالان جوان تا 36 درصد افزایش یافت. نیک سوپلینا، از روسای « Everytown for Gun Safety»، سازمان غیرانتفاعی آمریکایی فعال در کنترل اسلحه و مبارزه با خشونت مسلحانه، گفت که بیش از 4.5 میلیون کودک در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که حداقل یک سلاح پر شده در آنها وجود دارد و ایمن نیستند. تقریبا نیمی از خودکشی‌ها در میان کودکان 10 تا 17 ساله با سلاح گرم رخ می‌دهد. سوپلینا ادامه داد: «با توجه به اینکه این گروه سنی مجاز به داشتن سلاح گرم نیستند، این آمار فوق‌العاده بالاست و نیاز به قوانینی است تا سلاح را از دسترس این گروه سنی دور نگه داریم.» «دانش‌آموزان خواستار اقدام» (Students Demand Action)، یک گروه مدافع کنترل اسلحه به رهبری جوانان، می‌گویند که «کودکان آمریکایی بهای بی‌عملی در مورد خشونت با سلاح را با جان خود می‌پردازند». طبق گزارش سازمان غیرانتفاعی «آرشیو خشونت با اسلحه» Gun Violence Archive))، در سال جاری میلادی تاکنون (ماه اکتبر)  بیش از 1300 کودک زیر 18 سال بر اثر خشونت با اسلحه جان خود را از دست داده‌اند. این سازمان همچنین تخمین می‌زند که امسال بیش از 520 تیراندازی جمعی نیز رخ داده است. امسال در حال تبدیل شدن به مرگبارترین سال از زمانی است که این سازمان بررسی‌های خود را درباره حوادث این‌چنینی در سال 2014 آغاز کرد.