غزه از فردا بیمارستان ندارد

احتمالاً کمتر جنایت جنگی وجود دارد که اسرائیلی‌ها در غزه مرتکب نشده باشند. از بستن آب به روی مردم گرفته تا حمله به بیمارستان‌ها و ممانعت از سوخت‌رسانی به آن‌ها و از هدف‌گیری خبرنگاران که حالا تعداد قربانیان خبرنگار را به عدد ۴۹ رسانده، تا حمله به کارکنان سازمان ملل که دیروز اعلام شد تعداد قربانیان آن‌ها از عدد ۱۰۱ گذشته است، غزه را به کلکسیون جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است. در حالی که مدیر بیمارستان شفا دیروز اعلام کرد که این بیمارستان مجبور شده ۱۸۰ جسد را در یک گور دسته‎‌جمعی دفن کند، وزارت بهداشت فلسطین هشدار داده که در صورت نرسیدن کمک‌های دارویی، پزشکی و سوخت همه بیمارستان‌های غزه تا روز پنج‌شنبه به حال تعطیل درخواهند آمد. بیمارستان شفا، به نماد وخامت اوضاع در نوار غزه بدل شده است. اسرائیلی‌ها چند روز قبل پیشنهاد ۳۰۰ لیتر سوخت برای تأمین سوخت بیمارستان شفا را دادند ولی رئیس جراحی بیمارستان روز دوشنبه برای این مقدار سوخت از تعبیر «بی‌معنا» استفاده کرد و گفت که ۳۰۰ لیتر سوخت اسرائیل تنها برای تأمین نیم ساعت برق این بیمارستان کافی است. با ادامه وخامت اوضاع بیمارستان، دیروز پزشکانی که کماکان در داخل بیمارستان مانده بودند گفتند که اجساد در حیاط این بیمارستان روی هم انباشته شده، بوی تعفن گرفته‌اند و حتی سردخانه بیمارستان هم از کار افتاده است؛ اتفاقی که مدیران بیمارستان را به فکر حفر یک گور دسته‌جمعی انداخت. این سناریو، ظاهراً دیروز عملیاتی شده و آن‌گونه که رشدی ابوالعوف، مدیر بیمارستان شفا گفته، ۱۸۰ جسد در یک گور دسته‎‌جمعی دفن شده‌اند. با این حال، به گفته ابوالعوف قبر‌های حفر شده «کوچک هستند و برای تمام شهدا کافی نیست» و همین سبب شده که همچنان تعداد زیادی از اجساد، روی هم انباشته شده و به تعبیر ابوالعوف بیمارستان شفا به «قبرستانی واقعی برای بیماران و مجروحان» تبدیل شود.
اوضاع الشفا به یک طرف، وضعیت بهداشتی کل غزه، عملاً یک فاجعه تمام‌عیار شده است. در بیمارستان القدس، آنگونه که عبدالجلیل حنجل، سخنگوی هلال احمر فلسطین خبر داده، کادر درمان، بیماران و همراهان آنان در داخل بیمارستان «القدس» غزه، بدون آب، غذا و برق محاصره شده‌اند و یک کاروان به همراه کمیته بین‌الملل صلیب سرخ که قصد داشته این بیمارستان را تخلیه کند، از ترس حمله اسرائیلی‌ها، مجبور به عقب‌نشینی شده است. در بیمارستان شهدای الاقصی هم خلیل الدقران، سخنگوی این بیمارستان گفته که به دلیل نبود امکانات و ناتوانی از انجام عمل جراحی ناگزیر شدیم اعضای بدن برخی از زخمی‌ها را قطع کنیم. همچنین ابراهیم مطر، متخصص قلب در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان که تنها مرکز پزشکی در منطقه مرکزی نوار غزه است می‌گوید: «کل بیمارستان در حال حاضر مملو از مجروحان و افرادی است که به بیمارستان پناه آورده‌اند، چون خانه‌های خود را از دست داده‌اند.»
تحت چنین شرایطی، وزارت بهداشت فلسطین دیروز در یک هشدار عمومی اعلام کرد که در صورت نرسیدن کمک‌های دارویی، پزشکی و سوخت، همه بیمارستان‌های غزه تا ۴۸ ساعت آینده (یعنی پنج‌شنبه) به حالت تعطیل درخواهند آمد. به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین تأکید کرده که اگر هیچ کمکی نرسد فعالیت همه بیمارستان‌های نوار غزه طی ۴۸ ساعت آینده تعطیل خواهد شد. محمد زقوت، مدیرکل بیمارستان‌های نوار غزه هم روز سه‌شنبه در هشداری مشابه، به الجزیره گفت: «اشغالگران برای حملات خود به بیمارستان‌ها دلیل‌تراشی می‌کنند. در حال حاضر اطراف و بخش‌های مختلف بیمارستان الشفا در معرض حملات پهپادی قرار دارد. بیمارستان‌ها در جنوب نوار غزه به دلیل تمام شدن سوخت در حال از کار افتادن و تعطیلی هستند.» وی تأکید کرد: «بار‌ها هشدار دادیم که بیمارستان‌ها گورستان‌های جمعی و سردخانه‌های اجساد خواهند شد.» دیده‌بان حقوق بشر جهانی گفته باید در خصوص حملات اسرائیل به بیمارستان‌های غزه به عنوان جنایت جنگی تحقیق شود. در حالی که اسرائیلی‌ها همچنان بر استفاده حماس از بیمارستان‌ها به عنوان سپر جنگی اصرار دارند، این سازمان افزود: «اسرائیل تاکنون هیچ ادله جدی در خصوص استفاده از بیمارستان‌ها در غزه برای اهداف نظامی ارائه نداده است؛ کابینه اسرائیل باید حملات به بیمارستان‌ها را متوقف کند.»
هشدار یونیسف


دفتر اطلاع‌رسانی دولت در غزه در تازه‌ترین آمار خود شمار شهدا را در ۳۸ روز از جنگ غزه ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر اعلام کرد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز دوشنبه باز هم اردوگاه آوارگان جبالیا را بمباران کردند که تاکنون بیش از ۳۰ نفر به شهادت رسیدند.
«یونیسف» گفته که بیش از ۷۰۰ هزار کودک در غزه آواره و مجبور به ترک همه چیز شدند. مدیران صندوق جمعیت سازمان ملل، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت خواستار تحرک فوری برای توقف حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌های غزه شدند.
سایر اخبار این روزنامه
جنایات صهیونیست‌ها، نمایشگاه لیبرال دموکراسی غرب هزینه کلان «من و تو» از کجا می‌آمد؟ روباه لندنی با گرگ‌های اسفراین به گله زد! یهودیان انگلیس به جرم انتقاد از اسرائیل بازداشت می‌شوند راه‌حل گشودن کلاف تعطیلی مدارس و آلودگی هوا راه‌حل گشودن کلاف تعطیلی مدارس و آلودگی هوا غزه از فردا بیمارستان ندارد غزه از فردا بیمارستان ندارد تقسیم کار امریکا و غرب با رژیم صهیونیستی در غزه تقسیم کار امریکا و غرب با رژیم صهیونیستی در غزه همزیستی مسالمت‌آمیز متخلفان با پلیس همزیستی مسالمت‌آمیز متخلفان با پلیس شنبه، راهپیمایی سراسری در حمایت از کودکان غزه شنبه، راهپیمایی سراسری در حمایت از کودکان غزه رهبر انصارالله: راه باز کنید تا صد‌ها هزار مجاهد یمنی را در غزه ببینید رهبر انصارالله: راه باز کنید تا صد‌ها هزار مجاهد یمنی را در غزه ببینید تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه همچنان کاهشی است تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه همچنان کاهشی است راهبرد رقابت راهبرد رقابت