همزیستی مسالمت‌آمیز متخلفان با پلیس

جوان آنلاین: صدور روزانه ۸۰۰ برگ جریمه برای خودرو‌هایی که در خیابان «سیمای ایران» شهرک غرب به صورت غیرمجاز پارک می‌کنند، اتفاقی است که هر روز در حال رقم خوردن است. علاوه بر صدور این مقدار برگ جریمه، تعدادی از خودرو‌ها هم به پارکینگ‌ها منتقل می‌شوند. از خیابان سیمای ایران تا هر کوچه پس کوچه‌ای در شهر، پیدا کردن جای پارک به معضلی بزرگ تبدیل شده‌است، معضلی که رفع آن با صدور برگ جریمه و انتقال به پارکینگ حل نخواهد شد، با این حال جریمه خودروی متخلفان و انتقال آن‌ها به پارکینگ‌ها تا اشباع آن ادامه پیدا می‌کند.
سرهنگ احسان مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به «جوان» می‌گوید: «برخورد با خودرو‌های متخلف در خیابان سیمای ایران به درخواست مردم صورت گرفته‌است. ما از معضلی که در این خیابان وجود داشت، با خبر بودیم و به صورت دو شیفت کاری مأموران ما برای تسهیل در آمد و شد فعال هستند. وجود ساختمان‌های دوقلوی وزارت بهداشت، بیمارستان لاله، دانشگاه آزاد و چند مرکز خرید در این خیابان سبب شده‌است مراجعان در طول شبانه‌روز به این خیابان آمد و شد داشته‌باشند، برای همین خیابان مورد‌نظر گنجایش این حجم از تردد را ندارد و خودرو‌هایی که به صورت غیرمجاز توقف می‌کنند و با جریمه پلیس مواجه می‌شوند. ضعف حمل و نقل عمومی در این خیابان به خوبی مشهود است و ما مکاتبه‌های بسیاری با سازمان‌های فعال در این خیابان صورت داده‌ایم که برای پرسنل و مراجعان خود محل پارک مناسب در نظر بگیرند تا مراجعان به زحمت نیفتند، اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم، با این حال پلیس در این زمینه به وظیفه ذاتی‌اش عمل می‌کند، هر چند معتقدیم که تنها جریمه کردن فایده‌ای ندارد.»
سازمان‌ها به فکر جای پارک باشند
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که وضعیت موجود نسبت به معضل جای پارک و برخورد پلیس با متخلفان تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد، می‌گوید: «سازمان‌های دولتی و غیردولتی باید به فکر پارکینگ کارکنان و ارباب رجوع‌شان باشند. غیر از اینکه شهرداری مکلف است در راستای وظایف خود جا‌هایی که مناسب است پارکینگ طبقاتی ایجاد کند، برای همین این‌ها باید قواعد و قوانین را رعایت کنند. هر سازمان برای پرسنل خودش باید جای پارک داشته‌باشد، کما اینکه خیلی از سازمان‌ها برای پرسنل خودشان جای پارک ندارند، چه برسد به ارباب رجوع. حالا در نظر بگیرید اگر سازمان‌ها برای کارکنان خود جای پارک داشته‌باشد، جای پارک کنار خیابان خالی می‌شود و ارباب رجوع می‌تواند به راحتی پارک کند و به دنبال کارش برود.»


پاکسازی پیاده‌رو‌ها از خودرو‌ها
سرهنگ مؤمنی با اشاره به اجرای طرح تازه پلیس در برخورد با پارک کردن خودرو‌ها در پیاده‌رو‌ها هم می‌گوید: «این موضوع به درخواست مردم در قالب یک طرح به مدت سه هفته به صورت ویژه در جریان است. عده‌ای از رانندگان خودروهایشان را در پیاده‌رو و مقابل در منازل پارک می‌کنند و عده‌ای‌نمایشگاه‌دار هم برای تردد عابران ایجاد مشکل می‌کنند. قرار نیست نمایشگاه‌دار داخل نمایشگاه خودرو انبار کند و خودرو‌های دیگر را در پیاده‌رو‌ها پارک کند. پیاده‌رو متعلق به نمایشگاه نیست، بلکه متعلق به عبور عابر‌پیاده است. همان‌طور که عابر اجازه تردد از خیابان را ندارد، نمایشگاه‌دار هم حق پارک کردن خودرو در پیاده‌رو‌ها را ندارد. در هفته اول به صورت کامل از طریق رسانه‌ها در این‌باره اطلاع‌رسانی شد. در ۴۵ نقطه شاخص که این تخلف فاحش بود با نصب بنر به متخلفان هشدار دادیم و به صاحبان نمایشگاه‌ها هم تذکر دادیم. همچنین بروشور‌هایی زیر برف‌پاکن خودرو‌ها گذاشتیم و از رانندگان خواستیم در محل غیرمجاز پارک نکنند و مسیر را برای تردد عابران باز بگذارند. در هفته دوم و حال حاضر که هفته سوم به سر می‌بریم، شروع به جریمه‌کردن خودرو‌هایی که در پیاده‌رو‌ها پارک شده‌اند، کردیم که پیامکی برای مالک ارسال می‌شود و در هفته‌های بعد اگر تکرار شد برخوردمان شدیدتر و انتقال به پارکینگ خواهد بود.»
وی در پاسخ به این سؤال که با عبور از این طرح، متخلفان به چرخه تخلف بازخواهند گشت هم می‌گوید: «در حال حاضر اجرای طرح ادامه خواهد داشت و به مردم قول داده‌ایم تا زمانی که ۴۵ نقطه را پاکسازی نکرده‌ایم، رها نخواهیم کرد. برای کسانی هم که جریمه کرده‌ایم بانک اطلاعاتی تشکیل داده‌ایم و دنبال این هستیم کسانی که به آموزش، بنر، کلاس آموزشی و جریمه توجه نکنند برخورد قانونی سخت‌تری از جمله انتقال خودرو به پارکینگ انجام دهیم.» سرهنگ مؤمنی در پاسخ به این پرسش که خودرو‌هایی که نمایشگاه‌دار‌ها در پیاده‌رو‌ها پارک می‌کنند، امانی هستند و تخلف از سوی نمایشگاه‌دار صورت گرفته‌است، اما پیامد آن گریبان مالک آن را خواهد گرفت، نه صاحب نمایشگاه را می‌گوید: «ما نمی‌توانیم صاحب نمایشگاه را جریمه کنیم. به هر حال بین مالک و نمایشگاه دار قراردادی منعقد است که خودرو از تاریخ معینی در اختیار نمایشگاه‌دار قرار گرفته‌است، از همین‌رو پرداخت جریمه متوجه صاحب نمایشگاه خواهد بود.»
نارضایتی مردم از وضع موجود
آن‌گونه که سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا تأکید دارد «ظرفیت معابر تهران ۹/۱‌میلیون وسیله نقلیه است، در حالی که روزانه بیش از ۷میلیون وسیله نقلیه به جز وسایل نقلیه میهمان و وسایلی که به صورت گذری از تهران عبور می‌کنند، در پایتخت تردد دارند. این آمار نشان می‌دهد تعداد وسایل نقلیه در حال تردد در تهران بیش از ۵ میلیون دستگاه از ظرفیت معابر بیشتر است. ازدیاد وسایل نقلیه در تهران بسیاری از خیابان‌ها را به پارکینگ تبدیل کرده‌است و باعث کند شدن روند حرکت وسایل نقلیه شخصی و عمومی شده و ترافیک‌های طولانی و خسته‌کننده‌ای را به وجود آورده و نارضایتی مردم را به همراه داشته و به تشدید آلودگی هوا دامن زده‌است.»
همزیستی مسالمت‌آمیز متخلفان با پلیس
با وجود اینکه پلیس بنا به وظیفه ذاتی خود با متخلفان برخورد می‌کند، اما چرخه تخلف به دلیل فراوانی وسایل نقلیه و کمبود محل پارک همچنان برقرار می‌ماند. هر روز که می‌گذرد خودرو‌های تازه‌ای وارد چرخه حمل‌و نقل می‌شوند بدون اینکه خودروی فرسوده‌ای از این چرخه خارج شود یا جای پارک مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. عمده شهروندانی که تمایل دارند با خودروی شخصی خود راهی خیابان شوند در واقع چاره‌ای جز استفاده از آن ندارند. وسایل حمل و نقل عمومی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. شلوغی اتوبوس‌ها و مترو‌ها و از دست رفتن زمان زیاد در این چرخه سبب شده بسیاری از شهروندان ترجیح‌شان این باشد که در سایه بی‌توجهی مدیران به فرار از فعل‌های صورت گرفته، هزینه ماندن در ترافیک‌های سنگین و پرداخت جریمه پارک در محل‌های پارک ممنوع را تقبل کنند.
سایر اخبار این روزنامه
جنایات صهیونیست‌ها، نمایشگاه لیبرال دموکراسی غرب هزینه کلان «من و تو» از کجا می‌آمد؟ روباه لندنی با گرگ‌های اسفراین به گله زد! یهودیان انگلیس به جرم انتقاد از اسرائیل بازداشت می‌شوند راه‌حل گشودن کلاف تعطیلی مدارس و آلودگی هوا راه‌حل گشودن کلاف تعطیلی مدارس و آلودگی هوا غزه از فردا بیمارستان ندارد غزه از فردا بیمارستان ندارد تقسیم کار امریکا و غرب با رژیم صهیونیستی در غزه تقسیم کار امریکا و غرب با رژیم صهیونیستی در غزه همزیستی مسالمت‌آمیز متخلفان با پلیس همزیستی مسالمت‌آمیز متخلفان با پلیس شنبه، راهپیمایی سراسری در حمایت از کودکان غزه شنبه، راهپیمایی سراسری در حمایت از کودکان غزه رهبر انصارالله: راه باز کنید تا صد‌ها هزار مجاهد یمنی را در غزه ببینید رهبر انصارالله: راه باز کنید تا صد‌ها هزار مجاهد یمنی را در غزه ببینید تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه همچنان کاهشی است تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه همچنان کاهشی است راهبرد رقابت راهبرد رقابت