چه معتادانی موادمخدر دولتی دریافت می‌کنند؟

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: با انتشار خبر توزیع موادمخدر دولتی از سوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، کارشناسان این حوزه از این پیشنهاد استقبال کردند.
بنابر اظهارات رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف از طرح «توزیع موادمخدر دولتی» علاوه بر قطع ارتباط بین معتادان و قاچاقچیان،
«تک مصرفی» شدن معتادان در کشور است.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید صفاتیان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد معتادان کشور 2میلیون و 800هزار نفر و براساس اعلام نیروی انتظامی تعداد قاچاقچیان نیز 220 تا 250هزار نفر است، ادامه داد: این تعداد معتاد 50 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر می‌زنند. از این میزان، حدود 20هزار میلیارد تومان پولی است که مردم بابت خرید موادمخدر به قاچاقچیان می‌پردازند.


**معتادان متجاهر در اولویت
رئیس انجمن مددکاری ایران با اشاره به اینکه توزیع موادمخدر دولتی هنوز تبدیل به قانون نشده است گفت: در صورت اجرای درست این طرح می‌توانیم به سمت مدیریت مصرف بهتر حرکت کنیم.
سیدحسن موسوی چلک، با بیان اینکه در صورتی که آمار نهایی معتادان را دو میلیون و 800 هزار نفر بدانیم، تنها 10 تا 20 درصد از این معتادان بعد از ترک «مانایی» دارند. از این میان افرادی که در زندان‌ها به سر می‌برند،
45 تا 48 درصد به شکل مستقیم و 20 تا 25 درصد به شکل غیرمستقیم مرتکب جرایم مرتبط با موادمخدر شده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت این تعداد معتاد جزو شهروندان محسوب نمی‌شوند، ادامه داد: در صورت اجرای طرح توزیع موادمخدر دولتی، می‌توانیم به سمت کاهش جرایم حرکت کنیم، چراکه این معتادان که اغلب کارتن خواب نیز هستند، تحت حمایت خانواده قرار می‌گیرند و دیگر جزو معتادان متجاهر نخواهند بود. باید شرایط مشخصی گذاشته شود تا نشان دهد چه کسی باید مواد دولتی را دریافت کند و معتادان متجاهر در اولویت دریافت موادمخدر دولتی قرار بگیرند.
چلک با بیان این انتقاد که در گذشته اشکالاتی در توزیع موادمخدر از قبیل مشکلات مالی و پولشویی وجود داشته است، ادامه داد: در توزیع مواد باید به گونه‌ای عمل شود که انحصاری و در دست یک متخصص نباشد و ‌باید گروه‌های دارای اولویت را شناسایی کنیم.
رئیس انجمن مددکاری ایران با تاکید بر اینکه امروزه موادمخدر به «نیازها» پاسخ می‌دهد که جایگزینی برای آن نداریم، افزود: در صورتی که فردی وارد فرآیند درمان می‌شود، باید برای این مواد جایگزینی پیدا کنند در غیراین صورت به مصرف دوباره مواد برخواهد گشت.
**طرحی که قبلا موفقیت‌آمیز نبود
یک پژوهشگر و درمانگر اعتیاد هم با اعلام موافقت خود از کلیات طرح «توزیع موادمخدر دولتی»، ایراد وارد بر این طرح را نامشخص بودن جزییات آن دانست و گفت: در حال حاضر دولت داروهای متادون و شربت تریاک را بین معتادان و برخی بیماران توزیع می‌کند اما این برنامه که به نوعی توزیع دولتی موادمخدر است، موفق نبود زیرا متادون به بازار آزاد نشت کرد و در هر جایی به راحتی می‌توان آن را خریداری کرد.
محمدرضا قدیرزاده با اشاره به سیاست‌ اخیر مسئولان و کارشناسان برای توزیع دولتی موادمخدر گفت: در حال حاضر نیز دولت در بحث توزیع موادمخدر فعال است.
وی با تاکید بر اینکه با اصل طرح توزیع دولتی موادمخدر مخالف نیستم بلکه با شیوه اجرایی آن مخالفم، ادامه داد: زمانی که در سال 87 در سمت معاون بهزیستی استان تهران بودم، با مجموع دیگری از مدیران طرح توزیع متادون و سایر داروهای ترک اعتیاد را در مراکز کاهش آسیب تحت عنوان DIC آغاز کردیم و بین 10 تا 15 مرکز کاهش آسیب در این زمینه تاسیس شد. بدین ترتیب با توزیع متادون، کارتن‌خواب‌ها به جای تهیه هروئین به شکل رایگان متادون دریافت می‌کردند و با ادامه این روند می‌توانستند به تدریج وارد اجتماع شوند. در حال حاضر این دارو به کشور هم قاچاق و هم تولید می‌شود حال آنکه ایران نمی‌تواند مانند کشورهایی مانند هلند، توزیع این دارو را کنترل کند.