دولت مقصر است یا شهرداری یزد و مشهد؟

آفتاب یزد ـ گروه اجتماعی: پلاسکو را از یاد ببریم یا نه خیلی توفیری ندارد زیرا، حادثه خبر نمی‌کند و هر آن ممکن است شعله‌ای کوچک حادثه‌ای عظیم را دامن زند. آخرین آتش سوزی خبررسانی شده، آتش سوزی در هتلی نیمه کار در شهر مقدس مشهد بود که گفته شد چون تنها امکانات در دسترس نردبان 32 متری بوده امکان تخلیه آدم‌ها‌یی که در معرض خطر بوده‌اند به سختی امکانپذیر شده و این در حالی است که دو شهرداری مشهد و یزد مدت‌ها‌ است منتظر ترخیص نردبان‌ها‌ی 56 متری خریداری شده از یک شرکت اروپایی هستند که در گمرک اسیر نامه و امضا این و آن مدیر شده است.
کسی پاسخگو نیست اما عظیمی زاده شهردار یزد در گفتگویی خیلی کوتاه به خبرنگار آفتاب یزد گفته: «اتفاقی که در مشهد رخ داد اگر در یکی از آپارتمان‌های مرتفع شهر یزد رخ دهد با توجه به عدم وجود امکانات لازم جهت تخلیه ساکنان، قطعا فاجعه به بار خواهد آورد.»
اینکه چرا اجازه مرتفع‌سازی می‌دهیم بی‌آنکه امکانات لازم برای دفع خطرات احتمالی را فراهم کرده باشیم یک سوی ماجرا است اما اینکه دولت اجازه ترخیص بالابر خریداری شده از سوی شهرداری یزد و مشهد را نمی‌دهد خود نکته‌ای قابل تامل است. یک روز شنیده می‌شود که محیط زیست ایراد گرفته، روز دیگر مدیری از مدیران وزارت صنعت ، معدن‌و تجارت زیر بار اعلام موافقت نمی‌رود و روز دیگر لابد گمرک بخشنامه جدیدی رو می‌کند که رنگ بالابر خریداری شده ورود ممنوع می‌باشد و در این میان آنچه انگار بی ارزش است جان و مال مردمی است که مالیات و عوارض خود را اگر اندکی دیر پرداخت کنند شامل انواع و اقسام جریمه خواهند شد.
ای کاش نه از تاریخ که از حوادث یکساله اخیر درس بگیریم، پلاسکو حتی اگر ساختمانی کهنسال بود اما به واسطه سهل انگاری،عدم پیشگیری و بی توجهی به موارد ایمنی دچار حال و روزی شد که دیدیم و همچنان نیز می‌بینیم، مسئولیت ناشناسی، غم پلاسکو را به جان ملت ایران انداخت و کوتاهی در انجام اموری که وظیفه داریم به درستی آن را


انجام دهیم.
آن مسئولی که زیر برگه ترخیص نردبان‌ها‌ی هیدرولیکی خریداری شده از سوی شهرداری مشهد و یزد را امضا نمی‌کند یک لحظه خودش را به جای ساکنان برج‌ها‌ی چندین ده طبقه بگذارد و خود را و عیال و فرزندانش را در محاصره آتش احساس کند و از خودش بپرسد: مهر تایید بر ترخیص نردبان‌ها‌ی خریداری شده که برای تامین امنیت جان و مال هموطنان مان نزدن چه عواقبی می‌تواند در پی داشته باشد؟! اینکه مشکل چیست؟ کدام بند از کدام بخشنامه اجرایی نشده یا کدام مدیر فعلا صلاح نمی‌داند برگه ترخیص را مهر و امضا کند مهم نیست مهم آن است که نابینا و چاه را ببینیم و سکوت کنیم. منتظر توضیحی صریح و آشکار از سوی کمرگ، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری‌ها‌ی یزد و مشهد می‌مانیم.