تایید راه‌حل تایید وجود مشکل نیست؟!

آیا عبارت «هر وقت ماشین شما پنچر شد می‌توانید لاستیک را برای پنچرگیری به فلان تعمیرگاه ببرید» به معنی این است که ماشین شما پنچر شده است؟
قطعا پاسخ منفی است. با این حال سال‌های زیادی است که مسئولان و دست‌اندرکاران محترم امور آب و فاضلاب روستایی، شهری و کشوری به سوال فوق پاسخ مثبت داده‌اند.
می‌دانیم که شایعه آلودگی آب پایتخت و برخی از شهرها و روستاهای کشور پای دستگاه‌های تصفیه آب خانگی را به کشور ما باز کرده است. در این باب نکته قابل تامل، موضع‌گیری متولیان امور آب کشور است که متاسفانه به شیوه «تاییدشان نمی‌کنیم» با قضیه برخورد کرده‌اند.
فعلا کاری به اینکه تصویب و تایید عملکرد دستگاه‌های تصفیه آب خانگی برعهده کدام سازمان یا نهاد و مسئول است، نداریم و بهتر می‌بینیم به همان موضوع اصلی خودمان بپردازیم.


در این باب هیچ‌گونه شکی وجود ندارد که وقتی درباره یک دستگاه تصفیه آب خانگی گفته می‌شود که این دستگاه 80 درصد نیترات را حذف می‌کند و تاثیری بر مقدار سولفات آب ندارد سخنی درباره کیفیت آب و اینکه آب ورودی به دستگاه سالم یا ناسالم است زده نمی‌شود، لذا اینکه مسئولان و متصدیان امور آب چگونه چنین عباراتی را مترادف «آب آلودگی دارد» دانسته‌اند چیزی است که تنها آنهایی که «تاییدشان نمی‌کنیم» را به اطلاع عموم مردم رسانده‌اند باید پاسخ دهند.
شاید گفته شود اگر عملکرد دستگاه‌های تصفیه خانگی آب تایید شوند بیشتر مردم علاوه بر تاسی به ضرب‌المثل «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها» که به شایعه آلودگی آب اشاره دارد به این نکته که «اگر کیفیت آب خوب است چرا واردشان کرده‌اند؟» هم فکر خواهند کرد.
پاسخ این است که اگر دستگاه‌های تصفیه آب توسط دولت وارد می‌شد گفتن «خودشان می‌دانند که چه آبی به خورد مردم می‌دهند» کاملا منطقی بود، اما واردات دستگاه‌های تصفیه آب خانگی توسط بخش خصوصی کاملا می‌تواند نشات گرفته از نشناختن بازار توسط غیر اینکاره‌ها یا حربه‌های تبلیغاتی ایشان که هیچ‌کدام ربطی به دولتمردان و آب و فاضلاب ندارد باشد.
به زبان ساده مترادف دانستن تایید عملکرد دستگاه‌های تصفیه آب خانگی با «آب آلودگی دارد» کاملا شبیه این است که واردات سیگار به کشور را با «سیگار بیماری ایجاد نمی‌کند» معادل بگیریم.
دوستداران دخانیات قطعا بر نگارنده خرده گرفته و عبارت «سیگار سرطانزاست» را که روی قوطی‌های سیگار درج شده نشانه‌ای از اطلاع‌رسانی درست و شایسته مسئولان دخانیات محسوب خواهند کرد.
در جواب باید انصاف به خرج داده و «کاملا درست است» بگوییم، لذا شاید بد نباشد مسئولان امور آب و فاضلاب از مسئولان و متصدیان دخانیات یاد گرفته و ضمن تایید دستگاه‌های تصفیه آب خانگی که واقعا عملکرد مطلوبی دارند عباراتی در مایه‌های «آب تهران سالم است» را اطلاع‌رسانی کنند تا هم بیخود و بی‌جهت مردم را نگران مشکلی که وجود ندارد، نکرده باشند و هم اگر احیانا به دلیل کوتاهی و غفلت یا حادثه‌ای خارج از دست عوامل انسانی مشکلی موقتی و کوتاه‌مدت کار دست آب مصرفی مردم داد دست مشترکان آب و فاضلاب کوتاه و خرما بر نخیل نباشد؟!