می‌ترسم در انتخابات ۱۴۰۰ یک «حراف» رای بیاورد

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده شش دوره‌ مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرآنلاین از نگرانی‌هایش برای انتخابات آینده سخن گفت که در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید:
** فکر می‌کنید از میان چهره‌های اصولگرا چه کسی می‌تواند در جایگاه لیدری اصولگرایان قرار بگیرد؟ به‌عنوان مثال، می‌توان آقای لاریجانی را در این جایگاه قرار داد یا اینکه با توجه به صحبت‎هایی که پیرامون آقای ناطق نوری به‌وجود آمده است،‌ می‌توانیم آقای ناطق را به‌عنوان لیدر اصولگراها در آینده در نظر بگیریم؟
اگر قرار باشد برای آینده فکری شود، باید بگویم دیگر دوران چهره‌های کاریزماتیک در سپهر سیاست در حال تمام شدن است و باید «ساختار» جایگزین این نگاه شود.به‌نظرم چه جریان اصلاح‌طلب، چه جریان اصولگرا و جریان‌های دیگر، ناچار از داشتن یک حزب فراگیر تمام‌عیاری هستند که آن ساختار حزب باید جریان را مدیریت کند. آن ساختار ممکن است،‌ شورای مرکزی یا هیئت موسس باشد.
** در دوره انتخابات، موافق کناره‌گیری آقای قالیباف به نفع آقای رئیسی بودید؟


موافقت و مخالفتم با ادامه حضور انتخاباتی آقای قالیباف شناور بود. مثلا یک هفته مانده به انتخابات جمع‌بندی من این بود که مثلا هر 3 یا 4 نفر باشند، یعنی آقای رئیسی،‌ قالیباف و سایر دوستان هم باشند، اما سه‌شنبه یا چهارشنبه من هم به این نتیجه رسیدم که آقای قالیباف کنار برود بهتر است.
بر اساس نظرسنجی‌ها؟
بله. بر اساس نظرسنجی‌ها و مناظره‌ها و چیزهای دیگر به این نتیجه رسیدیم.من فکر می‌کنم زمانی این موضوع باید در رسانه‌ها بررسی شود که اصولا این مناظره‌ها علی‌رغم اینکه خوب است، اما چطور پیش می‌رود؟ در حال حاضر در انتهای مناظرات - بدون اینکه خدایی نکرده بخواهم توهینی به کسی بکنم- کسی پیروز است که بیشتر اتهام می‎زند! به‌نظر می‌رسد اگر اینگونه ادامه یابد، دوره آینده ممکن است یک «حراف» اگر بتواند از کانال شورای نگهبان بگذرد، وارد رقابت انتخابات شود و رای هم بیاورد!
در کشورهای غربی هم این اتفاقات می‌افتد، اما آنها یک پشتوانه دیگر دارند. حزب، آنها را می‌فرستد جلو و بعد آنها با هم مبارزه می‌کنند. ما در ایران که حزبی نداریم. مثلا زمانی در دانشگاه تبریز به من گفتند که شما برای سخنرانی آمدید،‌ دو سوم سالن پر نشده است. گفتم اگر رئیس دولت اصلاحات بود چقدر پر می‌شد؟ گفتند خیلی پر می‌شد. من گفتم اگر آقای احمدی‌نژاد بود چقدر پر می‌شد؟ گفتند برای آن هم خیلی پر می‌شد. بعد من به شوخی سوال سوم را مطرح کردم که حالا اگر یکی از بازیگران معروف سینما بود، چه می‌شد؟ باز هم گفتند آره خیلی شلوغ می‌شد!می‌خواهم بگویم که وضعیت مناظره‌های ما متاسفانه به سمتی می‌رود که مخاطبان توجهی به برنامه‌ها ندارند و بیشتر اینگونه است که چندنفر «حراف» ‌آنجا باشند و از میان آنها چه کسی بهتر می‌تواند مچ‌گیری کند،‌ چه کسی می‌تواند راحت پینگ‌پنگی بازی کند یا اینکه چطور لوله کند و ...
** یعنی شما موافق مناظره‌ها نبودید؟
نه! من نمی‌خواهم قطعی صحبت کنم، اما می‎خواهم بگویم که این مسیر حتما باید اصلاح شود. ظرف 20 روز یا یک ماه فردی به صحنه می‌آید و این اتفاقات می‌افتد. شما اگر نظرسنجی‎ها را ببینید،‌ در دوره‌های مختلف از رئیس دولت اصلاحات گرفته تا آقای احمدی‌نژاد یک ماه مانده بود به انتخابات، یک باره خیز گرفتند و بالا آمدند. یعنی یک رشد طبیعی مبتنی بر برنامه و سوابق نداشتند. به نظر من این راه باید اصلاح شود وگرنه تصور کنید برای دو یا سه دوره بعد اگر از فیلتر شورای نگهبان یک فردی که «حراف» است، بتواند عبور کند، به‌راحتی رئیس‌جمهور می‌شود!
** با توجه به تحرکات رسانه‌ای و سیاسی که آقای جلیلی و رئیسی بعد از انتخابات دارند و از سویی هم آقای جلیلی صحبت از دولت در سایه می‌کنند. تحلیل شما از این تحرکات چیست؟ به نظر شما این دو چهره اصولگرا خودشان را برای 1400 آماده می‌کنند؟
برای 1400 فکر کنم همین هزار و 600 نفر که این دوره ثبت‌نام کردند، دارند خودشان را آماده می‌کنند! همان مردم عادی که در انتخابات ثبت‌نام کردند. طبیعی است که آقای رئیسی و ‌آقای قالیباف هم می‌توانند برای 1400 نامزد باشند. بنده هم می‌توانم باشم! (خنده) نه اینکه حالا شما این را تیتر کنید و بنویسید باهنر نامزد ریاست‌جمهوری بعد است! من خودم را جزء آن گروهی گذاشتم که بیکار بودند و ثبت‌نام می‌کردند. خیالتان را راحت کنم که من جزء ثبت‌نام‌کنندگان 1400 نیستم! می‏‎خواهم بگویم که خیلی‌ها می‎توانند بالقوه برای انتخابات 1400 نامزد باشند، اما اینکه چطور این موضوع بالفعل شود و چطور جریان‌سازی انجام شود، باید بررسی شود.برخی تصورشان این است که بعد از انتخابات وقتی دو هفته گذشت، فضا آرام می‌شود، اما من معتقدم این فضا بعد از استقرار کابینه آرام می‌شود. یعنی هنوز بعضی از بحث‌ها، جدل‌ها و پینگ‌پنگ‌ها برای این است که هر کسی تلاش می‎کند سهمی از کابینه داشته باشد یا اینکه در کابینه افرادی بروند که خیلی با سیاست‌هایشان زاویه نداشته باشد. اینهایی که هنوز جنجال‌های انتخابات را ادامه می‌دهند.
** ممکن است اصولگراها دوباره دنبال یک چهره خلق‌الساعه برای انتخابات باشند؟
در زمان انتخابات،‌ شاید همه جریان‌ها دنبال چهره‌ای هستند که میزان رای‌آوری‌اش بالا باشد. روی رای‌آوری هم خیلی از پارامترها اثر دارد. من باز تکرار می‎کنم در این فضایی که ما جلو می‌رویم، می‌ترسم در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 یک «حراف» انتخاب شود! کسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری بتواند زود جواب دهد، پایین و بالا کند و سریع لوله‌کند و از این حرف‌ها.... برای این مسائل باید فکری کرد. این مسیر، مسیر عاقبت‌بخیری نیست. باید صداوسیما و رسانه‌ها، این مسیر را یک مقدار اصلاح کنند.