چرا مشکل برق خوزستان حل نمی‌شود؟

آفتاب یزد- علی اکبر سمیعی: استان خوزستان، استانی است که به رغم برخورداری از ثروت‌های طبیعی فراوان همچنان دارای مشکلات مزمنی است؛ یکی از این مشکلات، کمبود برق در این استان است که به‌ویژه در تابستان مشکلات فراوانی را برای مردم خوزستان ایجاد کرده است.به ویژه آنکه در چند سال گذشته گرمای خوزستان با گرد و غبار و بحران ریزگردها توامان شده و شرایط دشواری را برای مردم این استان ایجاد کرده است. مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان، چند روز پیش صنعت برق این استان را دچار سندروم توسعه توصیف کرد.محمود دشت بزرگ افزود: دیوار بلند تخصیص ندادن منابع اعتباری، سد راه پیشرفت و توسعه و نوسازی صنعت برق خوزستان است به طوری که این استان که روزی در صنعت برق اولین بود، اکنون تحلیل رفته و جایگاه خود را از دست داده است.وی با اشاره به لزوم ساخت 16 نیروگاه در خوزستان، اضافه کرد: مصوبه احداث بیش از 10 هزار مگاوات نیروگاه در خوزستان وجود دارد اما روند اجرا به کندی پیش می‌رود.دشت بزرگ تصریح کرد: موافقت نامه اصولی ساخت پنج نیروگاه در خوزستان به دلیل کندی کار باطل شده است.مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان نسبت به افزایش مصرف برق در استان هشدار داد و اظهار کرد: در تیرماه امسال برای چهارمین بار رکورد مصرف برق در خوزستان شکسته شد.دشت بزرگ با اشاره به درپیش بودن گرمای مرداد ماه، تاکید کرد: در بدترین حالت افزایش پیک بار تا هشت هزار و 486 مگاوات پیش بینی شده است، البته انتظار داریم با مدیریت مصرف این مسئله را کنترل کنیم. مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان نسبت به افزایش مصرف برق در استان هشدار داد و اظهار کرد: در تیرماه امسال برای چهارمین بار رکورد مصرف برق در خوزستان شکسته شد. دشت بزرگ با اشاره به درپیش بودن گرمای مردادماه، تاکید کرد: «در بدترین حالت افزایش پیک بار تا هشت هزار و 486 مگاوات پیش بینی شده است، البته انتظار داریم با مدیریت مصرف این مسئله را کنترل کنیم.» این در حالی است که استاندار خوزستان در گفتگو با عصرایران، وعده داد مشکلات مربوط به آب و برق این استان تا حداکثر 4 سال آینده حل شوند.
**آفت سیاست‌ها‌ی مقطعی
اما به راستی، علت کندی روند توسعه ظرفیت‌های برق خوزستان چیست؟ آفتاب یزد در این خصوص با غلامرضا شرفی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده آبادان گفتگو کرده است. شرفی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های درآمدی استان و مزیت‌های خدادادی استان به لحاظ شرایط اقلیمی که می‌تواند در تولید ناخالص داخلی اثر مثبت و تاثیرگذاری داشته باشد، متاسفانه به جای اینکه ما همیشه در جهت طرح‌ریزی سیاست‌های اصولی برای ارتقای وضعیت استان باشیم همیشه به سیاست‌های مقطعی روی آورده ایم. شرفی گفت: با توجه به اقلیم خوزستان می‌توان از انرژی‌های نو با آلایندگی بسیار کم مثل نیروگاه‌های برقابی، خورشیدی و بادی استفاده کرد. درکوه‌ها و دشت‌های آفتاب گیر خوزستان می‌توان به صورت متوسط 17 ساعت در روز برق‌گیری انجام داد و این منابع ذخایر بسیار فنی برای افزایش سطح انرژی و ذخیره برق استفاده کرد. ولی همان طور که گفتم سیاست‌های مقطعی و کوته‌بینی برخی مدیران مانعی برای ارتقای ظرفیت برق تولیدی در استان است. وی افزود: وقتی تمام
زیرساخت‌ها مهیا باشد و در سایر استان‌ها روند افزایش تولید برق صعودی باشد این سوال پیش می‌آید که چرا این روند در خوزستان مشاهده نمی‌شود؟ شرفی ضعف مدیریتی را متوجه مدیران استان دانست و گفت: اگر ما مدیران توانمندی در سطح استان می‌داشتیم که می‌توانستند در سطح کلان برنامه‌ریزی، چانه زنی‌های خوبی انجام دهند شاهد کاهش سرمایه‌گذاری در استان نمی‌بودیم. استان خوزستان سال‌ها بار صنعت و انرژی کشور را به دوش کشید. به نظر من دلیل اصلی عدم افزایش ظرفیت تولید برق در خوزستان، ضعف مدیران استانی است. این عضو کمیسیون انرژی گفت: من قبول دارم که شاید نتوانیم همه ظرفیت‌های موجود را به بهره‌برداری برسانیم اما می‌توانیم با یک سیاست و استراتژی کلان، ظرفیت تولید برق را به صورت مرحله‌ای افزایش دهیم. نماینده آبادان در پاسخ به این سوال که آیا ضعف مدیریت برق استان را با وزارت نیرو نیز در میان گذاشته‌اید؟ گفت: بله این کار را کرده‌ایم و حتی در مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز در این خصوص بحث کرده‌ایم.