گروسی: بعد از ۷ اکتبر برجام بی‌فایده شده است

جوان آنلاین: جنگ در غزه، طوری تحولات را تحت‌الشعاع قرار داده که خیلی‌ها در اقصی‌نقاط جهان از تخته شدن سوداگری خود نگران شده‌اند. در کی‌یف، رئیس‌جمهور اوکراین چند هفته قبل ابراز نگرانی کرده بود که جنگ در غزه، توجه غربی‌ها را از جنگ اوکراین منحرف کرده و حالا رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز، ابراز نگرانی کرده که معطوف شدن تمام توجهات جهان به جنگ در نوار غزه نباید توجه‌ها را از انباشت اورانیوم غنی‌شده ایران باز بدارد. وی تلویحاً از اهمیت نوعی «بازآفرینی» در نظام «گفتگو» با ایران در اثر رویداد هفتم اکتبر ۲۰۲۳ صحبت می‌کند.
به گزارش «جوان»، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با «فایننشال‌تایمز» ادعا کرده که دنیا نباید به دلیل معطوف شدن تمام توجهات به جنگ اسرائیل علیه نوار غزه و حماس، خطرات تمایلات اتمی ایران را دست کم بگیرد. او از نوعی «حس بی‌تفاوتی» صحبت کرده و کوشیده «توجه»‌ها را به مسئله هسته‌ای ایران معطوف کند؛ موضوعی که حدود دو دهه است، گروسی و اسلاف او، با گرم نگهداشتن آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بروکراسی عریض و طویل پشت سر آن را محور توجهات بین‌المللی قرار داده‌اند: «توجه... البته ممکن است در مورد چیز دیگری (غزه) باشد. اما این مسئله (ایران) را حل نمی‌کند. حتی ممکن است آن‌ها را حادتر کند، به این معنا که یک حس بی‌تفاوتی وجود دارد.» او البته از این صحبت‌های تحریک‌کننده که طی هفته‌های اخیر دو، سه مرتبه تکرار شده، پلی زده به اهمیت چینش ترتیباتی جدید برای مذاکره با ایران و تأکید کرده که «باید به نحوی سیستم گفتگو با ایران را بازآفرینی کرد.» فایننشال‌تایمز با اشاره به تنش‌ها بین ایران و غرب پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر نوشته است: «این جنگ تلاش‌های دولت ایالات متحده برای تنش‌زدایی با جمهوری اسلامی را به‌عنوان تلاش برای مهار بحران هسته‌ای متوقف کرده است.» مدیرکل آژانس در همین زمینه مندی معتقد است: «تلاش برای قراردادن یک توافق هسته‌ای در چارچوب برجام، فایده‌ای ندارد. می‌توانید دوباره به آن برجام بگویید، ولی باید برجام شماره ۲ یا چیز دیگری باشد، زیرا نیاز به تطبیق [با شرایط جدید]دارد.» او با بیان اینکه وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران «بسیار نامشخص» است، خواستار آمدن کشور‌ها پای میز مذاکره و تعامل دوباره با تهران شد. او گفته که موانع دیگر بر سر راه گفتگو‌های هسته‌ای با ایران، شامل عوامل انحراف توجه در داخل کشور‌های مختلف از جمله شرایط سیاسی است که باعث می‌شود برخی از آن‌ها نتوانند به‌صورت کامل با تهران تعامل داشته باشند. گروسی تأکید کرده است: «ما از کسی نمی‌خواهیم که به ایران فشار بیاورد، بلکه با ما تعامل کند. برای موفقیت این منظور، به حداقل اجماع بین‌المللی بر سر اینکه ایران باید واقعاً با ما همکاری کند نیاز است.» در حالی که تهران و واشنگتن شهریورماه به یک توافق موقت رسیدند، آسوشیتدپرس پیش‌بینی کرده که مجلس سنای امریکا که دموکرات‌ها در آن اکثریت دارند، طرح جمهوریخواهان برای مسدود کردن دارایی‌های ایران را رد کند. نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز پیش‌تر هشدار داده بود: «مقامات کنگره و دولت امریکا همگی کاملاً آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب‌نشینی کنند. این پول حقاً متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیاز‌های ضروری و غیرتحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.»
سایر اخبار این روزنامه
امنیت تنگه هرمز را کشور‌های منطقه تأمین می‌کنند امریکازدایی در امتداد انتقام سخت دولت چگونه از واردات ۲/۶ میلیارد دلاری بنزین  در بودجه ۱۴۰۳ خلاص شود صهیونیست‌ها دیگر رنگ آرامش نخواهند دید هرچه غیر از آهنگران انتخاب کردم غلط اندر غلط بود مصی را فقط پشت در‌های بسته می‌پذیرند اذعان کواکبیان به تأثیر عملکرد روحانی در کاهش مشارکت کیسینجر نزاع امریکا با ایران را  رقابتی بر سر ماهیت نظم جهانی می‌دانست سوء‌استفاده‌های انسان‌دوستانه و قانونی از تغییر سن! رئیسی با قطار پیشرفت  به پرند رفت حجاب زنان در بستر تاریخ  مرگ غم انگیز نوزاد را رقم زد شروع دوباره جنگ با چراغ سبز امریکا گروسی: بعد از ۷ اکتبر برجام بی‌فایده شده است جشن خودکفایی تولید کاغذ کتاب‌های درسی پایه‌گذار جنگ غزه مرد فرهنگ بسیجی، باید‌ها و نباید‌ها فرهنگ مقاومت جغرافیای جهان اسلام را متحول کرد روایت کاریکاتوری وقایع واپسین برگ از دفتر حیات «مقام امنیتی»