خاموشي «نوري»ديگر در دانشگاه آزاد

آرمان- مطهره شفیعی: مردان بزرگ هیچ‌گاه اسیر مقام و کرسی قدرت نمی‌شوند؛ مردان ریشه‌دار در تاریخ موفقیت‌های ایران و آنانی که در فراز ونشیب‌های 38‌ساله اخم به چهره نیاوردند همیشه مورد اعتمادترین افراد بودند. این مردان هیچ‌گاه خود را به کرسی‌های قدرت پیوند نزدند. از جمله این مردان بزرگ یک روحانی به نام حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری است که کارنامه او مملو از همراهی با امام(ره) و بزرگانی از جمله آیت‌ا... هاشمی است. برای او سخت بود در دانشگاهی باشد که گرچه بنیانگذار آن آیت‌ا...هاشمی بود، اما پس از رحلت ایشان برخی پروژه هاشمی‌زدایی را با حذف یادگاران آیت‌ا... رقم بزنند. او به خاطر آیت‌ا... هاشمی به دانشگاه آزاد آمد و عضو هیات موسس آن شد اما مرام پهلوانی‌اش اجازه نمی‌دهد در برابر اصرار به مشکل‌زایی در این دانشگاه که یادگار آیت‌ا... هاشمی است سکوت کند. بنابراین اگر مسیر اصلاح باز نباشد ماندن را نمی‌پسندد و می‌رود. او ترجیح می‌دهد تا از عرصه خارج شود تا آنچه انجام می‌شود به نام او ثبت نشود. مانند این خبر که ناطق نوری از عضویت در هیات‌موسس دانشگاه آزاد استعفا داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری در پاسخ به نامه یک عضو هیات علمی دانشگاه که نظر وی را درباره تغییرات پدیدآمده در دانشگاه آزاد سوال کرد، پاسخ داد: «بنده از عضویت در هیات موسس استعفا داده‌ام و اصلا در جریان آنچه در دانشگاه آزاد می‌گذرد نیستم و به هیچ‌وجه در امور دانشگاه دخالت نداشته و ندارم. بنابر این آنچه در مورد اینجانب گفته می‌شود به شدت تکذیب می‌شود.»
به‌خاطر هاشمی
در 21 اسفند 92 عضو پيوسته فرهنگستان علوم‌جمهوري اسلامي ايران گفت: «هیات امناي دانشگاه آزاد، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوري را براي عضويت در هیات موسس این دانشگاه به جاي مرحوم دكتر حسن حبيبي پيشنهاد داد.» مخبر دزفولي اظهار داشت: «اين موضوع بررسي شد و حجت‌الاسلام ناطق نوري با رأي اكثريت شوراي عالي انقلاب فرهنگي به‌عنوان عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامي انتخاب شد.» بیشتر از 3 سال از آن زمان می‌گذرد و ناطق نوری دیگر تمایلی به حضور در این جایگاه ندارد. حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق نوری چندی پیش با اشاره به اینکه شخصیت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی همیشه برای او عزیز بوده، گفت: «به همین دلیل پیشنهاد حضور در هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی را پذیرفتم.» بنابراین اکنون که آیت‌ا... هاشمی در قید حیات نیست، باید استعفای ناطق نوری را مرامی خواند که حاضر نیست درغیاب آیت‌ا... در این دانشگاه باقی بماند. البته برخی هم عنوان می‌کنند هم راستا نبودن عقاید تیم جدید دانشگاه آزاد با ناطق نوری سبب این استعفا شده است. ناطق نوری با استعفا آشناست، چنان‌که هر جا احساس کرده که نیاز به حضور او هست بدون تردید پذیرفته و زمان دیگری که تکلیفی بر دوش خود احساس کرده، از سمت قبلی استعفا داده است، چنان‌که در اردیبهشت امسال ایرنا نوشت: «یک منبع آگاه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، خبرسازی برخی کانال‌های خبری حامی یک کاندیدای خاص درمورد عزل حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری از ریاست دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری را کذب خواند. وی گفت: آقای ناطق نوری با توجه به احساس وظیفه‌ای که برای دفاع از جناب آقای روحانی و دولت تدبیر و امید داشته‌اند از یک طرف و از طرف دیگر با عنایت به اصل مبرا بودن جایگاه رفیع رهبری از جناح بندی‌های سیاسی رایج و جلوگیری از سوءبرداشت‌های عمومی در این خصوص، چندی پیش تصمیم به کناره‌گیری از مسئولیت ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری را گرفته‌اند.»
مقصد بعد


پس از انتشار خبر استعفای ناطق نوری از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد برخی این شائبه را مطرح کردند که او قصد حضور در دولت و پذیرفتن مسئولیتی را با هدف کمک به حسن روحانی دارد، اما ظاهرا این موضوع صحت ندارد، چرا که چند روز قبل مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه‌جمهوری اسلامی که نشریه‌اش خبر استعفای ناطق نوری را منتشر کرده بود، در جمع اعضای انجمن اندیشه و قلم گفت: «ایشان مسئولیتی در دولت قبول نمی‌کنند. پیشنهاداتی را که از طرف آقای رئیس‌جمهور به ایشان شده است، قبول نکرده‌اند.» پیش از آن هم شنیده شد که یکی از وزیران از طرف رئیس‌جمهوری پیشنهاد دبیری شورای عالی امنیت ملی را به ناطق نوری ٧٣‌ساله داده و او هم قبول نکرده است، مسئوليتي که هم‌اکنون برعهده دريابان علي شمخاني است. دبير شورا با نظر رئيس‌جمهوري که رياست شورا را بر‌عهده دارد، انتخاب مي‌شود و از سوي مقام معظم رهبري هم حکم انتصاب دريافت مي‌کند. درباره حضور ناطق نوری در جایگاه‌های دیگر شایعات زیادی مطرح می‌شود. مثلا برخی سایت‌های خبری نوشتند: «علی‌اکبر ناطق‌نوری به‌زودی از مدیریت حوزه علمیه امام حسن مجتبی در لواسان کناره‌گیری می‌کند و با ایجاد دفتر مستقل در تهران به فعالیت‌های سیاسی خواهد پرداخت. پس از استعفای او از ریاست بازرسی دفتر مقام معظم رهبری رایزنی‌هایی جهت تشکیل یک حزب جدید با محوریت ناطق نوری انجام شده است. گفته می‌شود این حزب باید با رویکرد اعتدالگرایی شکل گیرد و در صورت تایید ناطق، چهره‌های شاخص دیگری همچون مرتضی مقتدایی، مصطفی پورمحمدی، عباس آخوندی و سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی در رأس آن قرار خواهند گرفت.» زمانی این گمانه تایید نشده پررنگ‌تر شد که او چندی پیش گفت: «حزب موتلفه بیش از ۵۰ سال سابقه دارد و حتی بنده به همراه اخوی شهیدم در این حزب فعالیت داشتیم. انصافا تشکیلات منسجم و موثری بود و در متن انقلاب نقش بسیاری داشت، اما امروزه شاهدیم ظهور و بروزی نداشته و حتی قادر به جذب فرزندان خودشان در این تشکیلات نیستند؛ بنابراین احزاب باید آسیب شناسی داشته باشند و علل افولشان را بررسی کنند.» این اظهارات نشان از توجه و تمرکز بر عملکرد احزاب در کشور از سوی ناطق نوری دارد که شاید پیش زمینه تشکیل حزب باشد اما از سوی دیگر تصور نمی‌شود او جایگاهی در اندازه دبیرکلی یک حزب سیاسی برای خود ترسیم کرده باشد چرا که مدت‌هاست ناطق نوری از حلقه اصلی مصلحان است که به همراه آیت‌ا... سیدحسن خمینی و تعدادی دیگر از روحانیون میانه‌رو وظیفه هدایت اخلاقی و سیاسی جامعه را بر عهده دارند. اکنون باید صبر کرد تا تصمیم بعدی شیخ نور مشخص شود.