بنیاد علوی ربطی به دولت ایران ندارد

سخنگوی وزارت‌خارجه صبح دیروز در نشست خود با رسانه‌ها در مورد تصمیم اخیر کویت در ارتباط با کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور گفت: اقدامی که از سوی کویت انجام شد قابل سرزنش است و اقدام زیبایی نبود. بهرام قاسمی با بیان اینکه این ستاد از مدتی پیش فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: در سطح خوبی از سایر کشورها در مراسم تحلیف شرکت می‌کنند، به‌خصوص از کشورهای همسایه قرار است هیات‌های متعددی به ایران بیایند و این حضور قابل توجه است. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین درمورد بحث صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی درقالب هیات کنسولی جهت استقرار در عربستان برای رسیدگی به وضعیت کنسولی حجاج ایرانی تصریح کرد: هنوز از سوی عربستان برای دیپلمات‌های ایران ویزا صادر نشده است. بهرام قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احکام دادگاه‌های آمریکایی و کانادایی علیه ایران و حکم آنها برای مصادره برخی از اموال ایران در این کشورها اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این گفتیم ما از طریق سیستم قضائی این احکام را دنبال می‌کنیم. وکلای ما در حال پیگیری این موضوع هستند. در گذشته نیز در برخی از نقاط جهان به‌خاطر سوء‌تفاهماتی بعضا با این مشکلات روبه‌رو بوده‌ایم که با کمک سیستم قضائی آن را حل کرده‌ایم و در موردهای اخیر نیز فکر می‌کنیم که می‌توانیم این موضوعات را از طریق سیستم قضائی دنبال کنیم. وی همچنین در پاسخ به موضوع بنیادعلوی نیز گفت: بنیادعلوی یک بنیاد غیرانتفاعی است و ربطی به دولت ایران ندارد. وی ادامه داد: امیدواریم در اسرع وقت دولت عربستان این ابهامات را برطرف کند،‌ برای هیات کنسولی ایران روادید صادر کند و این هیات بتواند وظایف خود را در ارتباط با اقدامات کنسولی انجام دهد. همان‌طور که گفتم اکنون خیلی زود است درمورد آنچه که شما اشاره کردید اظهار نظر کنیم. باید منتظر بمانیم و درصورت نیاز دستگاه‌های ذیربط و نظام تصمیمات لازم را می‌گیرند. همان‌طور که گفتم ابهامات هست، ولی باید صبر کرد.
گشایش در تهران
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از مدتی پیش بحث گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران مطرح بوده و اکنون تاسیس این دفتر در کجا و در چه مرحله‌ای متوقف شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی انجام اقداماتی راحت و انجام اقداماتی سخت است. به‌طور معمول تخریب آسان، ولی ایجاد، کار سختی است. قاسمی گفت: موضوعی که شما مطرح کردید، در دستور کار ایران قرار دارد، در حال بررسی است و وقتی بررسی‌ها در مجموعه کشور نهایی شد، نتایج آنها را اعلام می‌کنیم. سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد فرازونشیب‌های ایجادشده در ارتباط با روابط ایران و کویت با بیان اینکه ما همواره روابط مثبتی به‌خصوص در حوزه خلیج فارس با کویت داشته‌ایم، گفت: اقدام اخیر از سوی کویت اقدام زیبایی نبود و قابل سرزنش است، گرچه ما می‌توانیم همچنان گفت‌وگوها و تماس‌های خود را داشته باشیم. سفیر ایران در کویت باقی خواهد ماند. وی افزود: تعداد دیپلمات‌های کویتی در ایران بیش از تعداد افراد ما در کویت نیست. این دیپلمات کشورمان در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد: رفتار دولت آمریکا با دقت بسیار در حال رصد است و آن را با حساسیت بالایی دنبال می‌کنیم. سخنگوی وزارت‌خارجه در مورد بیانیه‌ اخیر کاخ‌سفید در ارتباط با بازداشت اخیر یک تبعه آمریکایی در ایران و دیگر اتباع این کشور که در زندان‌های ایران به‌سر می‌برند و تهدیدهایی که در این ارتباط از سوی کاخ‌سفید صورت گرفته، خاطر نشان کرد: صحبت از فردی آمریکایی است که در ایران متهم به جرایم مشخصی است،‌ در همین چارچوب تحت پیگیری قرار گرفته و دستگیر شده است. وی ادامه داد: آنها باید کلام و ادبیات خود را در مورد ایران تغییر دهند و از زبان دیگری درمورد ملت ایران استفاده کنند.
پایبندی در کلام


وی در پاسخ به سوالی در مورد بدعهدی آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان در برجام و این‌که چرا ایران از آمریکا به‌خاطر این موضوع شکایت نکرده، گفت: موضوع برجام با جدیت تمام رصد می‌شود و ما رفتار تمامی اعضای1+5 در این زمینه را رصد می‌کنیم. برای ما خیلی جدی است. در کمیسیون مشترک برجام به‌صورت مفصل و دقیق در مورد کم‌کاری‌ها،‌ عهدشکنی‌ها و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها درمورد برجام صحبت کردیم.
ادامه در صفحه16