همه پاسخ‌های سخت ایران

سلمان اسلامی| تحلیلگر سیاسی | ‏طی روزهای اخیر، عملیات موشکی ایران در هدف قرار دادن مقرهای تروریستی موساد و داعش در عراق و سوریه و عملیات انهدام مقر جیش‌الظلم در پاکستان واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت. ‏به همین بهانه، به شرح نکاتی درباره عملیات‌های برون‌مرزی ایران در پاسخ به جنایت دشمنان پرداخته‌ام.
بعد از شروع جنگ تحمیلی و بمباران شهرهای ایران توسط صدام، بالاخره در 26 بهمن سال 62، برای نخستین‌بار توپخانه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، با موافقت امام، به سوی مراكز نظامی عراق در شهرهای مرزی، به‌خصوص بصره و خانقین، آتش گشود تا اولین پاسخ برون‌مرزی ایران به رژیم صدام باشد. به دلیل حضور مسعود رجوی در عراق و پیوند منافقین با رژیم بعثی صدام و اینکه محل استقرار این گروهک در قلب خاک عراق بود و دسترسی زمینی به آن ممکن نبود، 2 فروند بمب‌افکن F-4 (فانتوم)، با پرواز از پایگاه سوم شکاری همدان، محل تجمع سالانه فرماندهان این گروه تروریستی را بمباران کردند. با اینکه مرداد 1367 عملیات فروغ جاویدان منافقین به کمینگاه مرصاد تبدیل شد، اما در سال ۱۳۷۰ انتقام جداگانه‌ای توسط نیروی هوایی ارتش ایران در خاک عراق از منافقین گرفته شد.
بار دیگر در 18 آبان ماه 1373 نیروی هوایی ارتش، عملیات هوایی دیگری علیه منافقین انجام داد. هرچند درباره اینکه آیا این موضوع در واکنش به بمب‌گذاری حرم امام رضا(ع) توسط منافقین در سال 1373 بود یا نه، صحبتی به میان نیامد، اما پایگاه هوایی تبریز، طبق دستور شهید ستاری، آماده اجرای عملیات شد. شامگاه 20 خرداد ماه 1378، دو ماه پس از ترور شهید صیاد شیرازی، نیروی هوایی سپاه پاسداران، با همكاری وزارت اطلاعات، عملیات موشكی «رضوان» را علیه منافقین اجرا كرد.  سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، طی گفت‌وگویی در سال‌های اخیر این موضوع را رسانه‌ای کرد. مرحله دوم عملیات فروردین 1380  اجرا ‌شد. سرلشکر رحیم‌صفوی می‌گوید: «با گرفتن مصوبه‌ای از شورای امنیت ملی، در یك روز، از ساعت 4 تا 7 صبح، از غرب كشور، یعنی از قصرشیرین تا بصره، همه پایگاه‌های منافقین را با بیش از هزار موشك، از برد بلند تا كاتیوشا، زدیم.»
 خرداد 1396 حمله داعش به ساختمان مجلس  و حرم امام خمینی (ره) منجر به شهادت 18 تن از هموطنان و نیروهای حافظ امنیت شد.‏ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ در عملیاتی با نام «لیلةالقدر»، به وسیله شش موشک بالستیک، از فاصله حدود ۶۵۰ کیلومتری، پایگاه فرماندهان داعش در دیرالزور سوریه هدف قرار گرفت. حمله عناصر تروریستی به رژه 31 شهریور 1397 اهواز منجر به شهادت ۲۵ تن از مردم  شد.‏ سپاه پاسداران ۳۹ روز پس از این اقدام کور تروریستی، مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز را در شرق فرات از سوی یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه هدف قرار داد که منجر به هلاکت شمار زیادی از تروریست‌ها شد. بامداد سیزدهم دی‌ماه 1398 سرلشکر قاسم سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید ، ساعت 1:20 دقیقه ۱۸ دی ۱۳۹۸ نیروی هوافضای سپاه  با پرتاب موشک‌های بالستیک از کرمانشاه، پایگاه عین‌الاسد، بزرگ‌ترین مقر آمریکایی‌ها، و یک پایگاه در اربیل را هدف قرار داد. بامداد روز یکشنبه 22 اسفند 1400 مقر صهیونسیت‌ها در اربیل عراق با حملات موشکی سپاه از شمال غرب کشور منهدم شد. بیانیه رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داد که این حمله در واکنش به تعرض پهپادی رژیم صهیونیستی به منطقه «ماهیدشت « در بهمن همان سال صورت گرفته است. نیروی زمینی سپاه طی عملیات‌های ربیع 1 و 2 در مرداد و آبان 1401 مقر گروهک‌های تجزیه‌طلب در اقلیم شمال عراق را با حملات موشکی مورد حمله قرار داد، ‏فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا در این باره گفت: «ما مقر گروهک‌های تروریستی که در اغتشاشات اخیر نقش داشتند را منهدم کردیم.» اخیرا نیز شاهد عملیاتی بودیم که در ابتدا به آن اشاره شد. البته این تنها عملیات‌های برون‌مرزی و آشکار جمهوری اسلامی در قبال تروریست‌ها بود. بعید است برخی عملیات‌ها تا ده‌ها سال آینده رسانه‌ای شوند، اما برخی عملیات‌ها که لااقل گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص آن انجام شد جالب است؛ از ترور مدیر سازمان سیا در افغانستان بعد از شهادت حاج‌قاسم تا ترور دانشمند هسته‌ای رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی به تلافی ترور شهید فخری‌زاده را می‌توان بخشی از این عملیات‌ها دانست. پاسخ ترور شهید عماد مغنیه را هم رژیم صهیونیستی به خاطر دارد؛ باقی برای تاریخ!