وقتی جیبت خالیه چه فرقی داره ریال باشه یا تومان!

آفتاب‌یزد – گروه‌شبکه: روز یکشنبه در هیئت وزیران لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی تصویب شد و واحد پول رسمی کشور، تومان و معادل 10ریال تعیین شد. این در حالی است که طی چند ده سال گذشته مردم با تومان، پول خود را حساب و با ریال خریدوفروش می‌کردند، بنابراین می‌توان تغییر واحد پول کشورمان را یک تغییر اساسی در قانون پولی و بانکی کشور دانست. بنا به گفته محسن حاجی میرزایی، دبیر هیئت دولت، هدف از این لایحه تامین ثبات، ‌سلامت و پایداری نظام پولی و بانکی بر پایه موازین شرعی است. یکی از مواردی که در تغییر واحد پول ملی مورد توجه است، تغییرات اعمال شده برای چاپ اسکناس‌های جدید خواهد بود که نسبت به اسکناس‌های فعلی یک صفر کمتر خواهد شد. آنطور که پیشتر بانک مرکزی اعلام کرده در صورت اجرایی‌شدن قانون اصلاحاتی جزئی در چاپ اسکناس‌ها اعمال شده و به‌تدریج وارد چرخه پولی خواهد شد، بنابراین قرار بر این نیست که با تبدیل ریال به تومان به یکباره تمامی اسکناس‌های موجود حذف شوند.
--------
تغییر واحد پول صرفاً لایحه است
در حالی هیئت وزیران روز یکشنبه فقط لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی را تصویب کردند که شایعه تغییر واحد پولی در فضای مجازی در حال انتشار است . این در حالی است که اصلا صحت نداشته و هنوز تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است. در این راستا روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است که هیئت وزیران در جلسه عصر یکشنبه


(اول مرداد ماه 1396) خود به ریاست رئیس جمهور،
گزارش کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور (لایحه قانون بانک مرکزی) را بررسی کرد که در بخشی از آن واحد پول ایران «تومان» و برابر «10 ریال» تعیین شد. با انتشار این خبر در فضای مجازی، برخی رسانه‌ها این موضوع را به تغییر رسمی واحد پول کشور از «ریال» به «تومان» تعبیر کردند. بدین وسیله به آگاهی می‌رساند؛ همانگونه که اشاره شد، آنچه در جلسه هیئت محترم وزیران مطرح و تصویب شده گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه اصلاح نظام بانکی بوده و مفاد آن زمانی به مرحله اجرا در خواهد آمد که مجلس شورای اسلامی این لایحه را به تصویب برساند.بر این اساس تا زمان تصمیم و رای مجلس محترم شورای اسلامی تغییری در واحد پول کشور ایجاد نخواهد شد.ضمناً خبر «تغییر میزان صفرهای پول» در زمان استفاده از «خودپرداز بانک‌ها» صحت ندارد.
------------
واکنش کاربران
هرچند تغییر واحد پول صرفاً لایحه است وعملی شدن تغییر ریال به تومان نیازمند تصویب مجلس است اما این مسئله مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌هایی را نسبت به آن نشان دادند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «هزینه مستقیم و غیرمستقیم تغییر ریال به تومان حدود ۶ هزار میلیارد تومان می‌شود! آیا می‌دانید با این پول چه کارهایی می‌شود برای کشور کرد؟!»
فرد دیگری گفته است: «تا دیشب ۱۰میلیون ریال حقوق می‌گرفتم، از امروز شده یک میلیون تومان! الان به نظر شما اوضاع من بهتر شده یا بدتر؟ مشکل ما واحد پول نیست، خود پوله.»
دیگری نوشت: «براساس مصوبه هیئت دولت تومان پس از ٨٧سال مجدد واحد پول
ایران شد.»
کاربری نیز عنوان داشته است: «وقتی که حسابت ته کشیده چه فرقی داره ریال باشه یا تومان؟»
شخص دیگری گفته است: «جوری میگن واحد پول تومان شد. انگار ما از بقالی به ریال خرید می‌کردیم.»
کاربران دیگر اینطور نوشته‌اند: «واحد پول ریال بود ما پول نداشتیم حالا تومان شد باز نداریم، من که شخصا منتظرم دلار بشه بترکونم»، «میگم 87 سال گذشته تازه واحد پول کشورمون شده تومان چقدر دیگه باید بگذره اعتبار پاسپورت کشورمون مثل قبل بشه؟»، «بالاخره می‌تونم بدون اینکه انگشتم رو بذارم روی آخرین صفر، قیمتا رو بخونم»، «یعنی الان که واحد پول، تومان شد، دارایی من ده برابر شد؟»، «چه حیف تازه به ریال عادت کرده بودم»، «حالا که معادلات پولی راحت شد یه تومان داری قرض بدی؟»، « حالا که دارن زحمت میکشن نمیشه سه، چهار تا صفر دیگه هم بردارن؟»، «اااا ببخشید به ریال کشیدم به زودی در سراسر ایران»، «کشتن ریال خیلی کار خوبیه. یه عمری الکی ضربدر ۱۰ تقسیم بر ۱۰ کردیم»، «پول کثیفه حالا چه به ریال باشه چه به تومان»، «خیلی دوست داشتم تغییر ریال به تومان برای من هم تاثیر داشته باشه! ولی خب متاسفانه نه ریالش رو داریم نه تومانش رو»، «تا حالا فقط با ساعت که هی میگفتن جدید یا قدیم اعصاب آدم رو می‌رختین بهم الان دیگه تومن یا ریال هم اضافه شد.»