افتخاراتی از جنس بشردوستانه در دفاع‌مقدس

  [ شهروند]   در طول دوران دفاع‌مقدس بیش از ۳ هزار شهید بهداری رزمی تقدیم نظام اسلامی ‌شدند و از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر امدادگر بودند. میدان نبردی که گوشه‌ای از افتخارات و حماسه‌آفرینی‌های آن متعلق به قشر امدادگر است. یادواره شهدای امدادگر استان گیلان با همکاری معاونت بهداشت و درمان سپاه قدس یکشنبه ۳۰ بهمن ماه در گلزار شهدای رشت برگزار شد؛ شنیدن روایت احیای یادوخاطره شهدای امدادگر این استان خالی از لطف نیست. این روایت را باید با خاطره‌ای از یک خبرنگار داوطلب عنوان کرد. خانم کریمی، خبرنگار اهل گیلان، تعریف می‌کند که: «سال‌های ۸6-۸5 بود که به‌خاطر برنامه‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر با شهدا آشنایی و انس بیشتری پیدا کردم. چند سالی بود که بخاطر حرفه خبرنگاری در ادارات و سازمان‌ها رفت‌وآمد داشتم و سر درِ بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌ها عکس‌های شهدای‌شان را می‌دیدم. با این حال وقتی بخاطر فعالیت‌های داوطلبانه به جمعیت هلال‌احمر استان گیلان می‌آمدم، جای خالی گرامیداشت این ایثارگران استان برایم عجیب بود.»

وقتی برای پیداکردن شهدای امدادگر فراخوان دادیم
این خبرنگار استانی موضوع را به یکی از کارمندان جمعیت می‌گوید و اتفاقا پیگیری‌اش مورد استقبال قرار می‌گیرد: «بعد برای اینکه کار را جدی‌تر اعضای جوانان و امدادگر دنبال کنیم سراغ حاجی «قهقایی» رفتیم که آن زمان حراست جمعیت بود. نامه‌ها را ما نوشتیم و دادیم حاجی امضا کرد تا کلیه شهرستان‌ها موظف به پاسخگویی شوند. نامه بنیاد شهید را هم خودم دستی بردم... تقریبا یک ماهی طول کشید تا کم‌کم همه جواب دادند و با هر جوابی که می‌آمد مدارکی مثل عکس، وصیتنامه و زندگینامه شهدا همراهش بود. تصمیم گرفتیم یک نمایشگاه از اسنادی که به دستمان رسیده برپا کنیم. با چند نفر از اعضای حوزه امدادگران و جوانان یکی شدیم که این کار را به بهترین شکل انجام بدهیم. یادم هست فقط رشت هیچ شهیدی نداشت.

شهیدی که یادش از میان پرونده‌های خاک گرفته بایگانی، زنده شد
این خبرنگار در ادامه روایتش تعریف می‌کند
« تعجب‌آور بود چطور مرکز استان، شهید امدادگر ندارد. عجیب حواسم درگیر این موضوع شده بود و چند روز مانده به برپایی نمایشگاه رفتم پیش کسی که در دوران جنگ، مسئول واحد ارتباطات صلیب‌سرخ بود. به من گفت که مدارک را یکجا به بایگانی سپرده است.» می‌گفت فقط مدارک آزاده‌هایی را که صلیب‌سرخ داده برداشتم و با این کاغذبازی‌ها، متأسفانه هر چند سال یک‌بار مجبوریم بقیه مدارک را امحا کنیم و... راه انبار را که به زیر پله واحد مالی ختم می‌شد نشانم داد و رفت. من مانده بودم و خروارها مدارکی که از آنها سر درنمی‌آوردم. یکی دو روز گشتم و گشتم، ولی لای کاغذهای پوسیده و رنگ‌ و رو رفته خاک نشسته اثری از پرونده شهید نبود. از جست‌وجو خسته شده بودم ولی انگار چیزی در دلم می‌گفت ادامه بده. نیت کردم و چند تا پرونده دیگر از لابه‌لای ریخت‌وپاشاهای انبار بیرون کشیدم و با چند تا سرفه گلوی خاک گرفته‌ام را صاف کردم و خودم را انداختم روی یک صندلی که پایه‌اش لق می‌زد. با خستگی لای پرونده‌ای را باز کردم که یک عکس ۴×۳ افتاد زمین. خم شدم برداشتمش، دقیقا وسط پیشانی‌اش پانچ شده بود. پشت عکس را که نگاه کردم نوشته بود «سبیل حقیقی». به مدارک داخل پرونده سرک کشیدم و مشخصات کمی از یک شهید به همین اسم داخلش بود. از شدت خوشحالی گریه‌ام گرفت و پشت هم می‌گفتم خدا رو شکر، خدا رو شکر...فردای آن روز وقتی عکس شهید سبیل حقیقی از رشت که در ردیف ۱۶ شهید دیگر جمعیت در نمایشگاه به چشمم می‌خورد، بی‌اختیار لبخند می‌زدم...



در ادامه خاطره احیای یاد و گرامیداشت شهدای امدادگر هلال‌احمر استان گیلان آمده است: «بعدها از همین جمعیت هلال‌احمر، شهید مدافع حرم «بابک نوری» را هم داشتیم و...»
کارنامه قبولی جامعه پزشکی در دفاع‌مقدس
در سال‌های گذشته جمعیت هلال‌احمر چندبار یادواره‌ای را به نام شهدای امدادگر برگزار کرد و یادمانی هم به نام این شهدا با لباس‌های یکدست امدادگری ساخته و نصب شد؛ اما عصر (دوشنبه، ۳۰ بهمن) برای نخستین بار یادواره ۱۰۸ شهید بهداری سپاه و امدادگر هلال‌احمر گیلان برگزار شد.
سردار سرتیپ پاسدار نصرالله فتحیان، رئیس بهداری رزمی دفاع‌مقدس و مقاومت، در یادواره شهدای بهداری سپاه و امدادگران هلال‌احمر استان گیلان که در گلزار شهدای رشت برگزار شد با بیان اینکه شهدا به فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی لبیک گفتند و با لباس مقدس سپاه، هلال‌احمر و... حماسه‌ها آفریدند و جانانه خدمت کردند، گفت: «دشمن در عملیات خیبر با حمایت ۱۶ کشور جهان، وسیع‌ترین تحرکات را علیه رزمندگان اسلام انجام داد.»
وی با اشاره به اینکه در آن عملیات مسئول بهداری بودم، افزود: «جامعه پزشکی در دوران دفاع‌مقدس کارنامه قابل‌قبولی از خود نشان داد ولی دشمن آن موقع بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) و بیمارستان صحرایی فاطمه زهرا(س) را هدف قرار داد و تعداد زیادی از کادر پزشکی را به شهادت رساند.»

بیش از یک‌میلیون مجروح در مقطع دفاع‌مقدس توسط امدادگران نجات یافتند
فتحیان تصریح کرد: «گرچه گاهی در یک روز چندین فروند هواپیما، بیمارستان صحرایی را از چند ناحیه بمباران شیمیایی کردند و ما مجبور به تخلیه آن شدیم، ولی ظرف ۲۴ ساعت دوباره بیمارستان به چرخه درمان برگشت.»
وی با اشاره به اینکه در طول دفاع‌مقدس بیش از ۳ هزار شهید بهداری رزمی تقدیم نظام اسلامی ‌شدند، اظهار کرد: «از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر امدادگر بودند.» فتحیان اذعان کرد: «بیش از یک‌میلیون مجروح در مقطع دفاع‌مقدس توسط امدادگران نجات یافتند. یک‌صد هزار عمل جراحی توسط کادر جراحی در بیمارستان‌های صحرایی انجام شد که همگی گوشه‌ای از افتخارات و حماسه‌آفرینی قشر امدادگر است.»

رونمایی از کتاب امدادگران آسمانی
گفتنی است، در این مراسم ضمن رونمایی از کتاب «امدادگران آسمانی»، از خانواده شهدای امدادگر هلال‌احمر گیلان و شهدای امدادگر حادثه تروریستی کرمان تقدیر به عمل آمد. لازم به ذکر است، کاشت یک‌میلیارد نهال با همکاری هلال‌احمر گیلان و منابع طبیعی استان در راستای یادواره شهدای امدادگر انجام خواهد شد، 750میلیون تومان نیز توسط خیرین به هلال‌احمر گیلان اهدا شد.»

در یادواره‌ها به‌دنبال بشارت شهدا هستیم
سعید اوحدی، مشاور رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، نیز در این مراسم اظهار کرد: «حضور در اینگونه یادواره‌ها، موجب بصیرت‌افزایی می‌شود.» وی با بیان اینکه در یادواره شهدای امدادگر به‌دنبال بشارت شهدا هستیم، گفت: «امروز در غزه بیش از ۳۰ هزار مسلمان مظلوم در سایه سکوت کشورهای جهان به خاک و خون کشیده شده‌اند. گویی که نجات جان آنها برای سازمان‌های بین‌المللی مهم نیست.» اوحدی به گذشت بیش از ۳ ماه از مقاومت مردم فلسطین و غزه اشاره کرد و افزود: «امروز دشمن در مقابل جبهه مقاومت عاجز شده است.»