مطبوعات کاغذی همچنان ماندگار است

  [ شهروند]  روز دوم نمایشگاه مطبوعات، همراه شد با حضور میهمانانی در غرفه روزنامه شهروند. به‌ویژه حضور رجل سیاسی، چهره‌های هنری و فرهنگی، استادان دانشگاه در غرفه روزنامه، برای ما و همکاران، باعث افتخار بود. آن همزمانی که رسانه‌های غیرکاغذی و مجازی، به شکلی بسیار گسترده‌تر از قبل فعال شده‌اند و رقبایی بسیار جدی برای مطبوعات کاغذی شده‌اند. با این حال باعث خوشبختی بود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزیر خارجه، بعد از سر زدن به چند خبرگزاری، میهمان روزنامه شهروند شد. همین موضوع، فرصتی مغتنم بود برای طرح پرسش‌ها. هرچند ایشان تأکید کرد به‌خاطر حضورش در نشست خبری و پرسش‌های مشابه در غرفه‌های خبرگزاری‌ها، گپی صمیمانه‌تر داشته باشیم و درباره مطبوعات کاغذی صحبت کنیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل همین گپ کوتاه و صمیمی است.

به غرفه روزنامه شهروند خوش آمدید. باعث خوشبختی است که بعد از بازدید از خبرگزاری‌ها به‌عنوان نخستین غرفه‌های مطبوعات چاپی و مکتوب، میهمان ما شدید.
خواهش می‌کنم. روزنامه شهروند را می‌شناسم و از همان ابتدا هم خدمت دوستان عزیز شما گفتم که حتما خدمت می‌رسیم.
خدمت از ماست. اتفاقا پرسش‌هایی هم درباره رویکرد دیپلماتیک دولت در حوزه بین‌الملل داشتیم که فرصت خوبی است تا مطرح کنیم. موافقید؟
راستش همین یک ساعت پیش، نشست خبری داشتیم و مفصل درباره این مسائل صحبت کردم. در غرفه‌های خبرگزاری‌ها هم سؤالاتی در همین حوزه پرسیدند و گمان کنم، اگر بخواهم پاسخ بدهم، تکرار مکررات می‌شود. ضمن اینکه من آمدم خدمت روزنامه شما، گپی درباره وضعیت مطبوعات بزنیم.



خیلی هم عالی. پس از نظرتان راجع به نمایشگاه مطبوعات شروع کنیم. در همین فرصت اندکی که سری زدید و بازدیدهایی داشتید، چطور بود؟
در مجموع اتفاق خوبی است. به‌ویژه که بعد از 6سال وقفه، برگزار می‌شود و از این حیث هم رویداد مهمی برای جامعه رسانه‌ای ایران به شمار می‌آید. ضمن اینکه باید در نظر داشت روزنامه شما ازجمله مطبوعات کاغذی است و مطبوعات کاغذی به‌نظر من هنوز هم جایگاه خودشان را حفظ کرده‌اند. چون در هرحال بعد از گسترش رسانه‌های مختلف غیرکاغذی، ممکن است عده‌ای فکر کنند که مطبوعات کاغذی هم رو به پایان هستند، اما به‌نظر من مطبوعات همیشه جایگاه خودش را دارد.
ممنون از حمایت شما. بسیار خوب است اگر تمام مسئولان مربوطه چنین دیدگاهی داشته باشند.
این واقعیت است. شما اگر به سبک زندگی افراد نگاه کنید، خواهید دید کسانی که ارتباط خوبی با کتاب و کتابخوانی دارند، در دایره‌ای دیگر قرار می‌گیرند. حالا فردی را در نظر بگیرید که در کنار کتاب، همچنان به مطالعه روزنامه هم مشغول است. مشخص است که دیدگاه، منش و تفکر چنین آدمی با افراد دیگر تفاوت می‌کند. من خاطره‌ای خدمت شما بگویم که شاید برای همکاران و خوانندگان‌تان جالب باشد. ما در دوره دبیرستان، دوستی داشتیم که خیلی اهل درس و تحصیل نبود. عموما هم سر کلاس‌ها حاضر نمی‌شد و بیشتر، دنبال مسائل دیگر بود، اما زمانی یادم است که بین جمع دوستان، پرسش و گفت‌وگویی مطرح شد، این دوست ما، به آن پرسش پاسخ داد. پرسش نسبتا دشواری هم بود. باز پرسش‌های دیگری هم مطرح شد و ما دیدیم این فرد، به‌خوبی به سؤالات مختلف پاسخ می‌دهد. وقتی جمع خلوت‌تر شد، رفتم و پرسیدم فلانی، تو که اصلاً نه اهل درس خواندن هستی، دنبال کارهای دیگری، چطور به این سؤالات جواب دادی. آن زمان خاطرم هست که گفت من روزنامه می‌خوانم و تمام جواب‌هایی که دادم به‌خاطر این است؛ به این دلیل که روزنامه خواندن من، ترک نمی‌شود. همین مطالعه روزانه درواقع باعث شده بود دایره اطلاعات عمومی این فرد از بسیاری از کسانی که حتی اهل تحصیلات بودند، وسیع‌تر باشد.
ما هم در روزنامه شهروند تلاش کرده‌ایم مستند عمل کنیم و گزارش‌هایی داشته باشیم که حتی بتوان مجموعه‌ای از آنها را در قالب یک کتاب منتشر کرد.
ببینید؛ صحبت من هم همین است. چون اعتقاد دارم مطبوعات کاغذی ماندگاری دارد. به هر حال در دنیایی که انواع مسائل در فضای مجازی مطرح می‌شود، چطور مطبوعات کاغذی می‌تواند همچنان جایگاه خودش را حفظ کند؟ اگر به‌درستی عمل می‌کند، می‌تواند همان ماندگاری کتاب را داشته باشد.