استعفا براي يك مشت ريال!

صبح روز دوشنبه خبري از قول حسن رحيم پور ازغدي در دومين نشست سالانه بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي پزشكي توسط خبرگزاري فارس منتشر شد كه از استعفاي حجت الاسلام محمديان از سمت نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها به علت نپرداختن بودجه آن توسط دولت حكايت داشت . چند ساعت بعد ايسنا مدعي شد كه بر اساس پيگيري هايش به اين نتيجه رسيده كه استعفاي ايشان به طور كل صحت ندارد و مدت مسئوليت ايشان پس از دو دوره حضور در اين سمت حدود يك‌سالي مي‌شود كه به پايان رسيده و كناره‌گيري ايشان تنها به علت آمدن نيروهاي كارآمد و با رويكرد جديد بوده و تمامي خبرها مبني بر استعفا به علت نپرداختن بودجه نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه ها كه توسط برخي اشخاص گفته شده، كذب است .
مادي‌گرايي يك نهاد مقدس؟!
اين نهاد حسب عنايت و دستور مقام معظم رهبري در جهت متعالي ساختن فضاي دانشگاه‌ها و تبيين ارزش‌هاي اسلامي و تعميق آگاهي ديني و با مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي در اسفند سال 1372 با چهار معاونت تشكيل شد. از آن روز تاكنون بحث‌هاي اينچنيني در اين نهاد كه وابستگي فراواني به وزرات علوم دارد، كمتر شنيده شده و صحبت هايي از اين دست آن هم از نهادي مستقل كه رديف بودجه آن در زير مجموعه وزارت علوم تعريف‌شده، بي سابقه است.آيا مطرح كردن اين‌گونه مباحث در اين برهه، گلايه برخي ها از خلف وعده دولت در پرداخت بودجه اين نهاد را نشان مي دهد يا به نوعي خواسته آ‌‌ن‌ها را براي افزايش بيش از پيش بودجه اين نهاد دانشگاهي و فشار بردولت يادآور مي‌شود؟البته با توجه به پوشش‌خبري اين ادعا توسط رسانه‌هاي خاص و نيز تكذيبيه حجت الاسلام محمديان در مورد استعفايش مشخص است كه بيشتر اجراي فرضيه دوم توسط برخي جريان‌ها در دستور كار قرار داد.
بودجه هزار ميلياردي!


جالب است بدانيم كه اين بودجه در سال 1394 رقمي معادل 726 ميليارد و 723 ميلون ريال بوده كه با گذشت دوسال، در 1396 به 124ميليارد و 48 ميليون تومان رسيده است. نگاهي به بودجه نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها از سال 94 تا به امروز نشان مي‌دهد كه اين نهاد افزايش بودجه بيش از هفتاد درصدي را تجربه كرده است. همچنين از اين رقم حدود 1222 ميليارد ريال آن مربوط به هزينه‌ها بوده كه شامل حقوق،مزايا و مستمري و ساير موارد است و تنها حدود 7/3 ميليارد آن را هزينه‌هاي اختصاصي نهاد تشكيل مي‌دهد. ارگان‌هاي بسياري را مي‌توان در بودجه كل كشور نام برد كه از سال 94به اين سمت نه تنها چنين رشد 70درصدي را نداشته‌اند بلكه گاهي با توجه به حساس بودن مسئوليت و وظايف‌شان در رديف بودجه كشور نيز مورد كم‌لطفي مسئولان قرار گرفته‌اند . با توجه به توضيحات بالا، كمي خارج از انصاف است كه اين نهاد با تنها چهار معاونتي كه در خود جاي داده، بيشتر از اين‌ها از بودجه كل كشور را طلب كند.
پشت‌پرده فشار جريان‌هاي خاص
با تمام اين تفاسير آيا قصور از جانب دولت بوده و در بحث بودجه‌بندي و وصول مطالبات اين نهاد فرهنگي در دانشگاه‌هاي كشور مورد بي‌مهري قرار گرفته است يا مشكل از جاي ديگر نشأت مي‌گيرد ؟ امثال آقاي رحيم‌پور ازغدي چه هدفي را از مطرح كردن اين بحث‌ها آن نيز در شرايطي كه در واقعيت چنين نبوده و حتي خود شخص مسئول نهادنمايندگي ولي فقيه در دانشگاه ها نيز آن را تكذيب مي‌كند، دنبال مي‌كنند . رحيم‌پور ازغدي كه خود عضوي از شوراي انقلاب فرهنگي از سال 1381 نيز هست، سخنگوي چه جرياني در مطرح كردن اين ادعاهاست؟ در اين مقطع مطرح كردن موارد اينچنيني چه ضرورتي دارد؟ صحبت‌هاي اينچنيني توسط برخي افراد، آن نيز در آستانه شروع به كار دولت دوازدهم نشان از چه دارد ؟ آيا خط و نشاني براي وزير آينده علوم ، تحقيقات و فناوري در قبال بودجه سال آينده است؟ با اين اوصاف به نظر مي‌آيد كه افزايش بيشتر از اين بودجه نهاد در سال آينده، چندان دور از ذهن نباشد و در آذر سال جاري همزمان با تنظيم بودجه كشور بايد منتظر افزايش بيشتر بودجه نهاد بود .