بازي تاج و تخت

علي تاجرنيا در گفت‌وگو با «قانون»: بايد براي ورزشكاران چارچوب‌هاي لازم را درخصوص حضور در مقابل ورزشكاران رژيم صهيونيستي تعريف كرد
سخنگوي وزارت امور خارجه: در حوزه ورزش، سیاست ما عدم رویارویی با رژيم صهيونيستي بوده و در این خصوص وزارت ورزش باید پاسخگو باشد
چندی پیش بود که تیم پانونیوس یونان که از دو لژیونر خوب فوتبال کشورمان، احسان حاج صفی و مسعود شجاعی سود می‌برد، در مرحله پلی‌آف لیگ اروپا با تیم مکابی تل‌آویو رودررو شد. طبق رسم همیشگی، شجاعی و حاج‌صفی در بازی رفت، حاضر به همراهی تیم‌شان نشدند و باشگاه پانونیوس نیز مخالفت خاصی با این موضوع نداشت اما شکست دور از انتظار پانيونیوس از نماینده رژیم صهیونیستی، تمام معادلات مربی این تیم را برهم زد. در بازی برگشت پانيونیوس نیاز داشت با تمام بازیکنانش از جمله شجاعی و حاج صفی که محبوبیت خاصی در بین هوادران این تیم دارند، در برابر مکابی تل‌آویو، صف‌آرایی کند و در این باره بیانیه‌ای نیز منتشر کرد که درآن به این موضوع اشاره شده بود:«باشگاه پانیونیوس به تصمیم مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی برای عدم همراهی تیم فوتبال این باشگاه در بازی رفت برابر تیم مکابی احترام کامل می‌گذارد، اما این بار بازی در ورزشگاه نیوازمیرنای آتن برگزار می‌شود و همراهی آن‌ها ضروری است». در ادامه این بیانیه خاطر نشان شده است:«تمامی بازیکنان در این سطح برای تمام بازی‌های فصل انتخاب شدند. بازیکنان باید به قراردادهای خود پایبند باشند و تمام تلاش خود را برای صعود تیم پانیونیوس به کار گیرند». این خبر خیلی زود در فضای مجازی پیچید اما کمتر کسی باور می‌کرد شجاعی و حاج‌صفی روز بازی در مقابل تیم اسرايیلی به میدان بروند. به هرحال بازی شروع شد و هر دو بازیکن با مچ‌بندهایی با طرح پرچم ایران وارد زمین شدند. پانیونیوس در بازی برگشت نیز با یک گل مغلوب شد تا نتواند راهی مرحله بعدی مسابقات شود. کار پانیونیوس در این مرحله تمام شد اما به نظر نمی‌رسد داستان این بازی برای دو ملی‌پوش ایرانی این تیم به این زودی‌ها به پایان برسد. مقامات فدراسیون و وزارت ورزش از این کار دو بازیکن تیم ملی بسیار ناراحت هستند و به نظر می‌رسد تنبیه سختی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. شاید کنار گذاشته‌شدن از تیم ملی ایران، یکی از این تنبیهات باشد. تا کنون فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش وجوانان بیانیه‌های خودشان را پیرامون بازی کردن شجاعی و حاج صفی در برابر نماینده رژیم صهیونیستی منتشر کرده و هردو تصمیم‌گیری قطعی درباره شجاعی و حاج صفی را به آینده موکول کرده‌اند. این درحالی است که سایر ملی‌پوشان با پست‌هایی اینستاگرامی حمایت قاطع خودشان از حاج صفی و شجاعی را اعلام کرده‌اند.
احتمال زیاد شدن تلفات ملی پوشان


ماجرای عدم تقابل ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس مربوط به دیروز و امروز نیست. سال‌هاست ورزشکاران ایرانی با این مساله روبه‌رو هستند. در مسابقات انفرادی، کار همیشه راحت‌تر بوده است. ورزشکاران در حمایت از مردم فلسطین به بهانه‌های مصدومیت و مسمومیت حاضر نشده‌اند در مقابل ورزشکاران اسرايیلی قرار بگیرند اما در ورزش‌های گروهی کار همیشه سخت‌تر است. در بازی‌های پارالمپیک پکن، تیم ملی بسکتبال با ویلچر برای اینکه با اسرايیلی‌ها روبه‌رو نشدند، با محرومیت چندین‌ساله مواجه شدند. ورزش ایران این محرومیت‌ها را برای حمایت از فلسطینی‌ها همواره به جان خریده است. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش، کار حاج‌صفی و شجاعی را محکوم کرده‌اند اما با توجه به مسابقاتی که در پیش است، به نظر می‌رسد چند بازیکن دیگر ایران و حتی تیم‌های باشگاهی نيز در یک سال آینده، با مشکل روبه‌رو شوند. در رشته فوتبال، امکان اینکه چند تیم و فوتبالیست ایرانی طی یک سال آینده با نمایندگان رژیم صهیونیستی روبه‌رو شوند، زیاد است. یک بازیکن اسراييلی 24 ساله به نام گیدی کانیوک در پست هافبک به‌تازگی به عضویت تیم پاختاکورازبکستان درآمده است. پاختاکور در پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر ازبکستان در رده پنجم جدول قرار گرفته است اما با تیم‌های دوم و سوم و چهارم جدول فاصله زیادی ندارد و امکان اینکه به لیگ قهرمانان آسیای سال 2018 برسد، زیاد است. سال‌های گذشته نیز این تیم ازبکستانی بارها با تیم‌های ایرانی روبه‌رو شده است و شاید این اتفاق در سال آینده نیزرخ دهد.
یکی دیگر از بازیکنان اسرايیلی به نام لیوررافائلوف درحال‌حاضر عضو تیم کلوب بروژ بلژیک است و از مهره‌های تاثیرگذار این تیم نیزبه شمارمی رود. ایران نیز دو نماینده در لیگ بلژیک دارد؛ رامین رضاییان در تیم اوستنده و کاوه رضایی در تیم شارلوآ، بازیکنان ایرانی شاغل در بلژیک هستند. هر دو تیم به طور قطع باید در لیگ بلژیک با تیم کلوب بروژ بازی کنند. این مشکل برای لژیونرهای ایرانی شاغل در لیگ روسیه نیز وجود دارد؛ یعنی برای سردار آزمون در روبین‌کازان و میلاد محمدی در احمد گروژنی. زیرا یک بازیکن اسرايیلی در تیم زسکا مسکو بازی می‌کند و به طورحتم به زودی در لیگ روسیه با تیم‌هایی که بازیکن ایرانی دارند، رودررو خواهد شد. طبق قوانین فیرپلی فیفا، پیش وپس از هر مسابقه بازیکنان دو تیم باید با یکدیگر دست بدهند و این، کار را برای ایرانی‌ها مشکل می‌کند.
دردسر دنباله دار لژیونرها
این مورد برای بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا پیش از این نیز تکرار شده است. سال گذشته علیرضا جهانبخش برای بازی با تیم اسرايیلی به همراه تیمش به سرزمین‌های اشغالی نرفت و البته در بازی برگشت نیز غایب بود. اشکان دژاگه زمانی که عضو تیم ملی زیر ۲۱ سال آلمان بود، از رویارویی با تیم ملی زیر ۲۱ سال رژیم صهیونیستی سر باز زد و به این دلیل با فدراسیون فوتبال آلمان نیز دچار چالش شد. آن زمان دژاگه هنوز پایش به فوتبال ایران نیز باز نشده بود. همچنین وحید هاشمیان زمانی که در بایرن مونیخ بازی می‌کرد، از بازی مقابل تیم مکابی رژیم صهیونیستی در لیگ قهرمانان اروپا سر باز زد. این ماجرا نمونه وارونه نیز داشته است. در فصل 2000-2001 لیگ قهرمانان اروپا تیم اشتورم‌گراتس اتریش در مرحله پلی‌آف باید با تیم هاپوئل تل‌آویو بازی می‌کرد. مهرداد میناوند که عضو تیم اشتورم‌گراتس بود، در بازی رفت که در سرزمین اشغالی برگزار شد، حضور نداشت اما در بازی برگشت مقابل این تیم بازی کرد و سال‌ها تلاش می‌کرد این موضوع را پنهان کند. او حتی بيان کرد که سرپرست هاپوئل به میناوند قول پرداخت پول و عوض کردن پاسپورت را داده بود.
واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه
بهرام قاسمی در بخشی از نشست خبری روز دوشنبه خود با خبرنگاران در خصوص حضور دو بازیکن ایرانی مقابل تیمی از اسرايیل گفت: «مواضع ما مقابل رژیم صهیونیستی مشخص است که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و در حوزه ورزش سیاست ما عدم رویارویی بوده و در این خصوص وزارت ورزش باید پاسخگو باشد که البته آن‌ها این اقدام را محکوم کردند.
باشگاه‌های ما و سازمان ورزش ما در تبادلات خارجی باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند و در قراردادهای خود "عدم بازی با رژیم صهیونیستی" را مشخص کنند و آن‌ها توجیه شوند. اگرچه این بازیکنان نيز بخشی از مردم ما هستند و مردم ما نسبت به این رژیم موضع روشنی دارند».
واکنش علی مطهری
علی مطهری در کانال تلگرام خود نوشت :«بازی آقایان مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی، دو بازیکن ایرانی تیم باشگاهی یونانی در مقابل تیم باشگاهی اشغالگران فلسطین، قابل توجیه نیست. باید مانند آقای علیرضا جهانبخش در سال گذشته که در بازی رفت و برگشت حاضر نشد، عمل می‌کردند.هر دو، ملی‌پوش خوب کشورمان هستند. خوب است قول بدهند که تکرار نمی‌کنند، تا غائله ختم شود».
علي تاجرنيا، عضو پيشين هيات مديره استقلال تهران در اين باره به «قانون» گفت: «واقعيت اين است كه متاسفانه احسان حاج‌صفي و مسعود شجاعي، قرباني مشكلات حقوقي هستند. اين بازيكنان، افراد معتقدي هستند كه به قوانين جمهوري اسلامي ايران اعتقاد كامل دارند اما به دليل تعهد به باشگاه‌‌شان احساس‌كردند كه بايد به توافق و قرارداد خود عمل‌كنند».
نماينده مجلس ششم شوراي اسلامي در ادامه بيان كرد: «من فكر مي‌كنم بيش از اينكه اين بازيكنان را محروم كنيم، بايد تلاش‌مان بر اين باشد كه مسير درستي را در پيش بگيرند. اما حلقه مفقوده اين اتفاق عدم اشراف به قوانين و نداشتن مشاوران مناسب براي آن‌ها بوده است. من فكر مي‌كنم بايد با اين بازيكنان با سعه صدر برخورد شود تا در آينده موارد مشابه اينچنيني نداشته باشيم».
تاجرنيا درباره نحوه برخورد با اين بازيكنان گفت: «من معتقدم به دليل اينكه تعمدي در كار نبوده و اين بازيكنان مجبور به انجام وظيفه در مقابل باشگاه‌ طرف قراردادشان بوده‌اند، بايد با ديده اغماض با آن‌ها برخورد شود. پس از اين نيز بايد چارچوب‌هايي را براي اين‌گونه موارد تعريف كنند تا ورزشكاران ايراني درگير چنين شرايطي نشوند. فكر نمي‌كنم در حال حاضر تنبيه، روش درستي براي برخورد با اين بازيكنان باشد و اميدوارم راه بهتري براي برخورد با آن‌ها در نظر گرفته شود».
سکوت معنادار تاج
نکته جالب توجه در این بین سکوت مهدی تاج، ريیس فدراسیون فوتبال ایران درمورد موضوع حاج صفی و شجاعی است. گفته می‌شود تاج طی تماسی که با کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران داشته، از او خواسته تا درباره شجاعی و حاج صفی حرفی به میان نیاورد و خودش نیز در این باره سکوت پیشه کرده است. به نظر می‌رسد مهدی تاج با پیش گرفتن رویه سکوت بیشتر به حفظ سلطنتش بر تخت ریاست فدراسیون فوتبال می‌اندیشد تا حمایت از این دو ملی پوش خوب کشورمان که سال‌ها در مستطیل سبز به افتخارآفرینی برای ایران پرداخته‌اند.