دستگاه قضایی به دنبال بستن فضای مجازی نیست

دادستان کل کشور با اشاره به حواشی‌ای که درباره موضوع استفاده از فضای مجازی در جامعه مطرح شد، گفت‌: قوه قضاییه به هیچ وجه به دنبال بستن یا فیلتر کردن فضای مجازی نیست‌‌. به گزارش شبستان، محمدجعفر منتظری در همایش دادستان‌های مراکز استان‌ها به مساله فضای مجازی اشاره کرد و گفت‌: امروز فضای مجازی یکی از مباحث بسیار مهم است‌‌. هم مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و هم از مسایلی است که مردم شبانه‌روز با آن در ارتباط هستند و هم اینکه نمی‌خواهیم و نباید مردم را از فناوری جدید جدا کنیم اما مدیریت آن مهم است‌.
وی افزود‌: در دستگاه قضایی باید از سه منظر به این فضا بنگریم‌‌. در شورای عالی فضای مجازی قوه قضاییه دو عضو موثر دارد، رییس قوه و دادستان کل عضو هستند و می‌توانیم نقش‌آفرین باشیم‌‌. در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دادستان کل رییس است و انتظار ما از دولت محترم و اعضا این است که با جدیت بیشتری حضور پیدا کنند و اهتمام داشته باشند‌.
منتظری با اشاره به اینکه دستگاه قضایی مخالف فضای مجازی نیست، گفت: دولت و دستگاه‌های دیگر بیخود شعار ندهند که دادستان‌ها مخالف فضای مجازی هستند‌‌. به مردم دروغ نگویند ما دنبال ممنوعیت آن نیستیم‌‌. جوسازی و القای شبهه بی‌مورد به جامعه نکرده و خلاف‌گویی به مردم نکنند‌‌. وی تاکید کرد‌: حرف ما این است که می‌گوییم فضای مجازی باید متناسب با نظام جمهوری اسلامی مدیریت شود‌‌. در اصل سوم قانون اساسی که 17 بند دارد یکی از بندهای آن‌که وظیفه دولت را تعریف کرده و دولت در اصل سوم قانون اساسی به عنوان حاکمیت است، یکی از وظایف دولت این است که فضای مناسبی با نظام جمهوری اسلامی از نظر فرهنگی در جامعه ایجاد کند‌‌. منتظری گفت‌: از وزیر ارتباطات، رییس‌جمهور و کسانی که در فضای مجازی صاحب صحن هستند سوال می‌کنیم آیا فضای مجازی که امروز در دنیا شاهد آن هستیم و این اتوبان را که برای آنان باز گذاشتیم و همه وارد آن می‌شوند، با این کیفیت و وصف متناسب با این ملت بزرگوار و شهید داده و نظام جمهوری اسلامی ایران هست؟ قطعا نیست و باید هرچه سریع‌تر ساماندهی کنیم‌‌. وی افزود‌: تا جایی که قرار است حرف بزنیم آقایان مسوول حرف می‌زنند که قوه قضاییه دنبال بستن است‌‌. ما هرگز به دنبال بستن اینترنت و کانال‌های خبری و غیرخبری و شبکه‌های اجتماعی نیستیم‌‌. کشورهای دیگر مانند چین فضای مجازی را مدیریت می‌کند‌‌. این مساله‌ای است که قانون گذاشته، مقام معظم رهبری خواسته و وظیفه شرعی ما نیز ایجاب می‌کند به این مساله ورود کنیم اما نمی‌خواهیم ایجاد التهاب و درگیری کنیم‌‌. دادستان کل کشور اظهار کرد‌: در دولت جدید که این روزها مستقر می‌شود، دست تعامل را به سوی آنان دراز خواهیم کرد و برادرانه کار می‌کنیم تا فضا را از این وضعیت خارج کنیم‌‌. اگر پاسخ مثبت دهند (که قطعا خواهند داد) تعامل می‌کنیم اگر اهمال‌کاری شود باید کاری کنیم و تصمیمی متناسب با شرایط بگیریم‌‌. این تهدید نیست بلکه ایفای وظیفه است‌‌. اگر بتوانیم این چهار موضوع را ساماندهی کنیم در ایفای وظیفه‌ای که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است، اقدام می‌کنیم‌.
سایر اخبار این روزنامه
صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت نگاهی به تاکتیک های زنگنه برای توسعه صنعت انرژی؛ محمدعلی نجفی، نامزد شهرداری تهران: دستگاه قضایی به دنبال بستن فضای مجازی نیست عادی‌سازی رابطه ریاض- تل‌آویو نگاه گزینه پیشنهادی وزارت صنعت به خودروسازی؛ تعیین تکلیف سپرده‌گذاران معاون وزیر ارتباطات وعده شهریور را داد؛ خانه «ابتهاج» در مراحل آخر ثبت ملی حسن آقای حمید درخشان! من حامی نمایندگان سلفی‌بگیر هستم! بررسی کارشناسان از برنامه پیشنهادی وزرای اقتصادی دولت؛ روحانی خطر مقابله با مخالفت ها را نپذیرفت؛ انتقاد طراح مسکن مهر از افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت»؛ تغییر بازار غیرقانونی دارو از «ناصرخسرو» به «سایت‌های اینترنتی دارویاب» خاستگاه محافظه‌کارانه سیاسی روحانی بحران شبه‌جزیره کره از کنترل خارج می‌شود؟ هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی تحول اقتصادی با کرباسیان رییس مجلس: هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی