روحانی خطر مقابله با مخالفت ها را نپذیرفت؛

زنان همچنان در معاونت
گروه سیاسی- در حالی‌که گمان می‌رفت روحانی برای کابینه دوازدهم حداقل یک زن را برای وزارت معرفی کند اما در نهایت این اتفاق نیفتاد‌‌.
با وجود آنکه از مدت‌ها قبل، زنان حاضر در دولت روحانی آب پاکی را روی دست مردم ریختند و خبر نبود زنان را در هیات‌ وزیران اعلام کردند اما پس از معرفی ورزای پیشنهادی به مجلس از آنجا که نام وزیر علوم خالی مانده بود و کسی هم برای این پست معرفی نشده بود، گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است یک زن برای این وزارتخانه پیشنهاد شود‌‌. اما چند ساعت بعد مشخص شد که علی خاکی صدیق برای این مسند درنظرگرفته شده بود که خود پیش از معرفی هیات‌ وزیران به مجلس انصراف داد‌‌. این مساله موجب شد تا آخرین امید هم برای حضور زنان در هیات‌ وزیران از بین برود‌‌.
نبود زنان در هیات‌ وزیران دوازدهم اتفاقی است که چندان به مذاق طرفداران روحانی خوش نیامده و از مدت‌ها قبل واکنش‌های فراوانی به نبود آنها نشان داده شده است چراکه به هر حال یکی از وعده‌های مهم روحانی در دوران انتخابات حضور زنان در هیات‌ وزیران بوده است‌‌.


روحانی پیش از آن در دولت یازدهم از ظرفیت‌های زنان به عنوان معاون و مشاور بهره برده بود و باز هم این رویه را در کابینه جدید خود در پیش گرفته است که چندان پیشرفت جدیدی برای او در دولت دوازدهم به‌شمار نمی‌رود‌‌. با این حال رییس‌جمهور دیروز در احکام جداگانه‌ای مسوولیت دو معاونت ریاست‌جمهوری و همچنین دستیار رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را به زنان واگذار کرد‌‌.
حسن روحانی، طی احکام جداگانه‌ای معصومه ابتکار را به عنوان «معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده»، لعیا جنیدی را به‌عنوان «معاون حقوقی رییس‌جمهور» و شهیندخت مولاوردی را به عنوان «دستیار رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی» منصوب کرد‌‌. با وجود آنکه در نهایت دولت دوازدهم شاهد حضور این زنان در کابینه خود در کنار وزراست اما روحانی در این زمینه به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل نکرده است‌.
واکنش‌ها به نبود زنان در هیات‌ وزیران
محمدرضا عارف به عدم حضور زنان در هیات‌ وزیران معرفی شده از سوی روحانی واکنش نشان داد و گفت‌: انتظار ما حضور حداقل یک خانم در جمع وزرای پیشنهادی بود‌‌. رییس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و حضور یک یا دو نفر از نخبگان این بخش از جامعه در کابینه انتظار بالایی نیست، تاکید کرد‌: به هر حال انتظار ما برای حضور وزیر زن در کابینه فعلا تامین نشده و بنده هم درباره علت اینکه هیچ وزیر زنی به مجلس معرفی نشده، شخصا دلیل خاصی را نمی‌دانم اما امیدوارم در بقیه انتصاب‌ها و در سپردن سایر مدیریت‌های کلان در دولت به زنان توجه شود‌.
نیمی از جامعه ایران از سوی رییس‌جمهور نادیده گرفته شد
پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس از حضور نداشتن زنان در هیات وزیران دولت دوازدهم با وجود وعده‌های انتخاباتی روحانی گلایه کرد‌‌. این نماینده گفت‌: در کمال بهت و ناباوری نیمی از جامعه ایران توسط رییس‌جمهور محترم نادیده انگاشته شده است‌‌. رییس فراکسیون زنان مجلس گفت‌: ایران در میان کشورهای جهان از معدود کشورهایی هستند که زنانش در سطوح مدیریت کلان سیاسی حضور کمرنگی دارند‌‌. با وجود اینکه در سایر سطوح مشارکت سیاسی بسیار فعال بودند‌‌.
اکنون بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و در فعالیت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی حضور دارند اما هر وقت بحث وزارت زنان مطرح می‌شود نداشتن رزومه بهانه می‌شود و این دور باطل همچنان وجود دارد‌‌. وی گفت‌: متاسفانه ایجاد فرصت‌های برابر و منع تبعیض جنسیتی از وعده‌های رییس‌جمهور بود که متاسفانه در اولین گام هیچ فرصتی به زنان داده نشد، نه اینکه فرصت برابر داده شود‌‌. ایران در شکاف جنسیتی که از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است در پایین‌ترین رتبه‌ها از بین ۱۴۴ کشور جهان قرار دارد‌‌. در سال ۲۰۱۶ رتبه ایران ۱۳۹ بود‌‌. اگر برای کشور برنامه توسعه می‌نویسیم و اکنون ششمین برنامه را اجرایی می‌کنیم بدون حضور زنان توسعه محقق نخواهد شد‌.
مخالفت بخش سنتی جامعه با حضور زنان در هیات وزیران
چند روز پیش از این یکی از نمایندگان فراکسیون زنان مجلس، دلیل عمده نبود زنان در کابینه را مخالفت بخش سنتی جامعه عنوان کرده بود‌‌. طیبه سیاوشی شاه عنایتی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه مذاکرات زیادی با رییس‌جمهور درباره حضور زنان در دولت دوازدهم انجام شده است، افزود‌: از کسانی که مشاوران رییس‌جمهور بودند، کسانی که می‌دانیم در کابینه افراد موثری هستند و افرادی که اطمینان داشتیم نظرات ما را به رییس‌جمهور منتقل می‌کنند، خواستیم تا مطالبات زنان را به وی بیان کنند‌‌. با تمام افراد فراکسیون امید و زنانی که در مجلس در این جهت فعالیت می‌کردند، صحبت کردیم و نظرات و مطالبات زنانی را که نمایندگی می‌کنیم منتقل کردیم‌‌. وی ادامه داد‌: حتی بیانیه امضا شده توسط نمایندگان مجلس در این خصوص، مستقیما توسط زهرا سعیدی، سخنگوی فراکسیون زنان به دست رییس‌جمهور داده شد و ایشان نامه را رویت کرد‌‌. مراحل دیگر از جمله مذاکره با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور هم انجام شده و نظرات گفته شده اما ظاهرا بی‌نتیجه بوده است‌‌. سیاوشی در مورد دلایل مطرح شده از سوی رییس‌جمهور درخصوص عدم استفاده از ظرفیت بانوان در کابینه دولت دوازدهم گفت‌: ایشان یکسری دلایلی را مطرح می‌کنند که عمده‌ترین آنها این است که بخش سنتی جامعه مخالف حضور پررنگ زنان در عرصه اجرایی است یا اینکه افرادی مخالف بوده‌اند‌.
حضور پررنگ زنان در دولت
با این حال به نظر می‌رسد دولت آینده روحانی برای دلداری مسوولان و مردم از نبود زنان در میان وزرا تصمیم گرفته‌اند که از آنان در سطوح مدیریتی بهره‌مند شوند‌‌. از همین رو معاون رییس‌جمهور در برابر واکنش‌های منفی به نبود زنان در کابینه تاکید کرد که «پذیرفته شده نیست که وزرا، معاون خانم نداشته باشند‌.» اسحاق جهانگیری درباره توجه رییس‌جمهور به زنان گفت‌: اطمینان می‎دهیم که از زنان مجرب و تحصیل‌کرده به تعداد قابل توجهی در دولت دوازدهم استفاده کنیم‌‌. رییس‌جمهور در این موضوع جدی است و من هم پیگیری خواهم کرد‌. با وجود اینکه حالا رییس‌جمهور در کابینه خود همچون گذشته از ظرفیت‌های زنان استفاده خواهد کرد با این حال به نظر نمی‌رسد این دلخوری از رییس‌جمهور به دلیل نادیده‌گرفتن زنان به راحتی از دل طرفداران روحانی بیرون رود‌‌. این دلخوری از روحانی را باید به گله و شکایت اصلاح‌طلبان برای کم‌توجهی به احزاب آنها هم اضافه کرد‌‌. به نظر می‌رسد روحانی تا این جای کار نتوانسته است چندان مردم را در انتخاب و چینش کابینه راضی نگه دارد‌‌.
سایر اخبار این روزنامه
صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت صنعت،‌ لوکوموتیو قطار دولت نگاهی به تاکتیک های زنگنه برای توسعه صنعت انرژی؛ محمدعلی نجفی، نامزد شهرداری تهران: دستگاه قضایی به دنبال بستن فضای مجازی نیست عادی‌سازی رابطه ریاض- تل‌آویو نگاه گزینه پیشنهادی وزارت صنعت به خودروسازی؛ تعیین تکلیف سپرده‌گذاران معاون وزیر ارتباطات وعده شهریور را داد؛ خانه «ابتهاج» در مراحل آخر ثبت ملی حسن آقای حمید درخشان! من حامی نمایندگان سلفی‌بگیر هستم! بررسی کارشناسان از برنامه پیشنهادی وزرای اقتصادی دولت؛ روحانی خطر مقابله با مخالفت ها را نپذیرفت؛ انتقاد طراح مسکن مهر از افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت»؛ تغییر بازار غیرقانونی دارو از «ناصرخسرو» به «سایت‌های اینترنتی دارویاب» خاستگاه محافظه‌کارانه سیاسی روحانی بحران شبه‌جزیره کره از کنترل خارج می‌شود؟ هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی تحول اقتصادی با کرباسیان رییس مجلس: هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی هشدار ویرانگر ترامپ به کره شمالی