پاسخ های وزرای پیشنهادی به سوالات حاشیه دار

طاهری- فقط دو روز تا شروع جلسات علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم باقی مانده است، زمانی که صرف ارائه برنامه وزیران پیشنهادی به نمایندگان مجلس خواهد شد تا از روز سه شنبه که ماراتن 35 ساعته برای اخذ رای اعتماد آغاز می شود، موافقان و مخالفان با دست پر پشت تریبون بهارستان بروند. روز گذشته در کنار حضور مداوم وزیران در کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف مجلس، برخی وزیران پیشنهادی به سوالات حاشیه دار و جنجالی که طی روزهای گذشته درباره آن ها مطرح شده پاسخ دادند. گزارش خبری خراسان را بخوانید.

توضیحات رحمانی فضلی؛ از صف های انتخاباتی تا شایعه استخدام اقوام
 عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور روز گذشته با حضور در مجمع نمایندگان خراسان در خصوص این که گفته می شود در انتخابات سال جاری چهار میلیون رأی از دست دادیم، گفت: واقعا این گونه نبوده است، اگر چهار میلیون نفر رأی نداده باشند و یک میلیون نفر از این تعداد در تهران باشند، باید همان شب انتخابات در تهران هزار کیلومتر صف تشکیل می شد. رحمانی فضلی گفت: واقعا ارزیابی ما این نیست که چهار میلیون رأی گرفته نشد بلکه ارزیابی ما 700 هزار نفر بود و با در نظر گرفتن 300 هزار نفر که از صبح آمدند و به علت شلوغی رأی ندادند جمع کل آرا حدود یک میلیون نفر می شود. رحمانی فضلی درباره شایعاتی که در خصوص استخدام اطرافیان و اقوام وی مطرح شده است، بیان کرد: وزارت کشور می تواند 38 هزار مدیر داشته باشد شما بررسی کنید حتی اگر یک نفر از اقوام خود را استخدام کرده اند به من اطلاع دهید. وزیر پیشنهادی کشور ادامه داد: انتقاد دیگر به من این است که چرا از بین خراسانی ها، فرماندار انتخاب می کنم؟ پاسخ من این است که خراسان بزرگ است و می توان تعداد زیادی فرماندار در آن پیدا کرد و واقعا این گونه نیست که بخواهم هم ولایتی های خودم را انتخاب کنم. رحمانی فضلی با بیان این که برادر همسر من استاد دانشگاه مشهد است و در آن جا تدریس می کند، گفت: به دلیل این که رشته تحصیلی وی برق و الکترونیک است برای این که یک نفر مطمئن جهت نظارت بر روند انتخابات الکترونیکی داشته باشم از ایشان خواهش کردم که کنترل های لازم را بر این سیستم داشته باشد. وزیر پیشنهادی کشور ادامه داد: دیگر برادر همسر من در مشهد و شهرهای دیگر شهردار بوده است و آقای خندان دل ایشان را مامور کرده تا کمک کنند. استخدامی در کار نیست و این ها سال هاست که استخدام هستند.

پاسخ وزیر پیشنهادی دادگستری به شایعات مربوط به اهل تصوف بودن
 به گزارش خانه ملت، علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری هم که به فراکسیون مستقلین ولایی رفته بود، در بخشی از تشریح برنامه های خود گفت: تاکید و تشریک مساعی نسبت به تحقق اهداف مشترک مانند حقوق شهروندی، ارتقای شاخص های حقوق بشر باید مدنظر قرار گیرد به طوری که پس از 40 سال از پیروزی انقلاب باید نگاه جدی به این مباحث کرد تا بتوان پیشرفت قابل توجهی را به دست آورد. وی همچنین در خصوص سوالی مبنی بر ارتباطش با اهل تصوف گفت: تاکنون چون در معرض چنین پست هایی قرار نداشتم چنین مسائلی نیز تاکنون مطرح نشده است اما طی چند روز گذشته که به عنوان وزیر پیشنهادی مطرح شده ام از رسانه ها متوجه شدم که درویش هستم.

آذری جهرمی: از توئیتر و تلگرام استفاده می کنم
 محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم نیز در گفت و گو با خانه ملت  با بیان این که صفحه‌ای در فیس بوک ندارد؛ نه به دلیل ممنوع بودن آن بلکه به این دلیل که این فضا مشتری و مخاطب خود را از دست داده از حضور و فعالیت خود در شبکه مجازی توئیتر خبر داد، و درباره این که آیا او هم با فیلترشکن وارد شبکه مجازی توئیتر می‌شود یا خیر به مزاح، گفت: ما هم مثل شما از امکانات همسایه مان در این رابطه استفاده می‌کنیم! وی افزود: روزانه حدود نیم تا یک ساعت از تلگرام استفاده می‌کنم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگاه دولت دوازدهم به موضوع فیلتر تلگرام و اینستاگرام، توضیح داد:  لزومی بر "فیلتر کردن" یا "در فیلتر نگاه داشتن" شبکه‌ها نمی‌بینیم مگر آن که با اصول فرهنگی تناقض داشته باشند.  به گزارش ایلنا، آذری جهرمی همچنین در جلسه کمیسیون اجتماعی در واکنش به برخی شایعه ها مبنی بر مسئولیت وی در وزارت اطلاعات در حوزه شنود نیز گفت: کشور به شنود نیاز دارد زیرا با موضوعات و مشکلات امنیتی روبه رو است؛ در این رابطه شنود قانونی داریم و قانون را مجلس مصوب کرده و در ماده ۱۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری تشکیلات شنود بررسی شده که تشکیلات شنود باید در ادارات کل تمامی دادگستری‌ها ایجاد شود و قاضی آن نیز رئیس قوه قضاییه است. وی افزود: در دوران فعالیتم مسئولیت شنود را نداشتم بلکه مسئولیت زیرساخت‌های فنی ساخت تجهیزات صنایع این موضوع را بر عهده داشتم و این را افتخار می‌دانم. همچنین به گزارش انتخاب، محمود صادقی نیز با اشاره به جلسه هیئت رئیسه فراکسیون شفاف سازی با وزیر پیشنهادی ارتباطات نوشت:  آذری جهرمی آمادگی اش را برای جلسه حضوری با کسانی که گفته اند او از آن ها بازجویی کرده اعلام کرده است.



ظریف: حوزه همسایگان و دیپلماسی اقتصادی از مهم ترین اولویت های وزارت امور خارجه است
محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه فراکسیون امید، حوزه همسایگان و دیپلماسی اقتصادی را از مهم ترین اولویت های وزارت امور خارجه دانست  و افزود: تا پیش از این هیچ سهمیه ای در معادلات بین المللی درباره سوریه نداشتیم اما اکنون ما تعیین کننده برگزاری جلسات و اعضایی که می توانند در این جلسات حاضر شوند هستیم.
 

توضیحات علوی درباره اولویت های وزارت اطلاعات در دولت دوازدهم
 به گزارش خانه ملت، سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات هم  در حاشیه نشست فراکسیون امید مجلس با وی گفت: وزارت اطلاعات در دولت جدید، برای جامعه خود و نیروهای درون نظام و شهروندان آسایش، آرامش، امنیت و تعبیه بسترهای رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رسانه ای، علمی، انرژی و تربیتی را در اولویت کار قرار خواهد داد.
 
 
   خبر مرتبط
درخواست از روحانی برای شفاف سازی دارایی وزیران پیشنهادی
رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اعلام صورت اموال وزیران پیشنهادی به نمایندگان مجلس پیش از زمان رای اعتماد به وزیران شد. به گزارش ایسنا، محمود صادقی در این نامه خطاب به دکتر روحانی با اشاره به نقش شفافیت وضعیت مالی مسئولان دولتی در ایجاد و تقویت اعتماد عمومی و پیشگیری از سوء استفاده احتمالی از امکانات عمومی و موقعیت‌های حاکمیتی و حسب تکالیف مختلف قانونی، تأکید کرد: «از جناب عالی درخواست می‌شود به وزیران محترم معرفی شده  تکلیف بفرمایید اطلاعات دقیقی از وضعیت مالی و فعالیت اقتصادی خود، همسر و فرزندانشان به ویژه فعالیت‌هایی که زمینه تعارض منافع بین فعالیت در بخش خصوصی و موقعیت و اختیارات حاکمیتی فراهم می کند را در اختیار نمایندگان  قرار دهند.»  صادقی در این نامه خواستار شفاف سازی وزیران پیشنهادی درخصوص شش مورد شده است: «صورت دارایی وزیر پیشنهادی و همسر و فرزندان، عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی، عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های دولتی، وضعیت اشتغال وزیر در بخش خصوصی، عضویت در هیئت مدیره تشکل‌های صنفی و هرگونه قرارداد مشاوره یا پیمانکاری با دستگاه‌های دولتی یا عمومی غیر دولتی.» موضوع ارائه لیست اموال مسئولان از موضوعاتی بوده است که همواره مورد چالش و سؤال مردم و رسانه ها بوده است. قانون رسیدگی به دارایی  مقام ها، مسئولان و کارگزاران پس از مدت ها بررسی  در سال 94 در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید. محمدباقر قالیباف نیز در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در مناظره های انتخاباتی ضمن اعلام اموال خود و خانواده اش از سایر نامزدها نیز خواست که اموال خود و خانواده شان را منتشر کنند.