وزیر اقتصاد باید چه کسی باشد؟

 بعد از معرفی مسعود کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد در دولت دوازدهم، خیلی ها با توجه به مدرک وی، خرده گرفتند و گفتند چرا فردی که دارای مدرک مدیریت بازرگانی است، پیشنهاد شده است؟
اگر چه مدرک دانشگاهی تاثیر بسیاری بر دید یک وزیر به شرایط اقتصادی کشور دارد، اما این سوال مطرح است که آیا درجه مدرک، جامعیتی را که یک وزیر اقتصاد باید نسبت به مسائل و حوزه های اقتصادی داشته باشد، پاسخ گو خواهد بود؟ به عنوان مثال، آیا فهم نظام گمرکی موجود و تلاش برای رفع نواقص نظام ورود و خروج کالا به کشور، نظام سازی در جای جای بخش های اقتصاد برای افزایش کارایی و جلوگیری از رانت و فساد، داشتن فهم اجرایی از بازار سرمایه و آسیب شناسی آن در جهت بهبود، ایجاد هماهنگی و گفتمان سازنده بین اجزای نظام اقتصادی، آشنایی با حقوق و قوانین کسب و کار و اقدام در جهت بهبود آن، در پیش گرفتن دیپلماسی فعال برای جذب سرمایه گذاری خارجی و از همه مهم تر ایجاد اجماع عمومی برای هدفمندسازی واقعی یارانه ها، موضوعاتی است که تنها یک اقتصادخوانده بر آن ها مسلط است؟به طور یقین این چنین نیست و در واقعیت، شرط کافی برای تصدی پست وزارت، داشتن مدارک و مدارج اقتصادی نیست. مثال نقض آن را با نگاهی به سوابق تحصیلی وزیران اقتصادی کشورهای پیشرو اقتصادی هم می توان مشاهده کرد. به عنوان مثال بد نیست بدانیم، جک لو وزیر خزانه داری اوباما (وظایف وزارت خزانه داری این کشور شباهت زیادی به وزارت اقتصاد کشور ما دارد)، مدرک حقوق داشته است. منوچین، وزیر فعلی خزانه داری آمریکا سوابقی از قبیل مدیریت صندوق پوشش ریسک و فعالیت های فیلم سازی را در کارنامه اش دارد!
بنابراین باید گفت رسیدن به نقطه مدیریت اقتصادی کشور به عنوان وزیر، علاوه بر نیاز به آشنایی با علم اقتصاد، به شناخت دقیق از تعاملات بخش های مختلف اقتصاد، قوانین حوزه اقتصاد، پیگیری نظام های کارآمد از قبیل نظام های بودجه ای، مالیاتی و ...، قابلیت اقناع عمومی درباره سیاست های اقتصادی دولت و به ویژه اعتقاد، آشنایی و التزام به برنامه های اقتصادی کوتاه مدت در مسیر بلندمدت بستگی دارد که یک وزیر، نه یک تنه بلکه به کمک یک تیم کارآمد در حوزه تصمیم سازی و نه تنگ نظر در حوزه یک مکتب اقتصادی خاص می تواند به آن برسد. البته در این میان، نقش شخص وزیر در رسیدن به نقطه تصمیم از بین راهکارهای موجود برای مسائل اقتصادی، سرنوشت ساز است. این موضوع، وظیفه سنگین نمایندگان مجلس است که با بررسی برنامه های وی در افق چهار ساله و بیشتر، این صلاحیت را تشخیص دهند.