آقای تقریبا شهردار توجه کنید

ادبیات فارسی مملو از نکات و اشارات است که می‌توان بسیاری از افکار و هدف‌ها را در قالب آنها بیان نمود. اشاره، کنایه، رمز و امثال این فنون، صنایع کلامی هستند که می‌توان حتی سخت‌ترین انتقادات را در قالبی لطیف به وسیله آنها بیان کرد. یکی از این عبارات همین تیتر یادداشت است که توسط یکی از روزنامه‌های جبهه اصلاحات عنوان شده بود. بعد از بحث‌ها، گفتگوها و رایزنی‌های گوناگون با چهره‌ها و شخصیت‌های مجرب بالاخره شورای پنجم از میان نامزدهای شهرداری تهران، آقای نجفی را انتخاب کردند. ایشان با توجه به سابقه کار در شورای شهر تهران و مدیریت در بعضی از سازمان‌های دولتی با بسیاری از فنون اداری و مدیریت اجتماعی و شهری آشنا می‌باشد اما لازم است به بعضی از نکات نیز توجه بیشتری کنند:
1-تهران و شهرداری آن در ایران و حتی در منطقه خاورمیانه دارای اهمیت ویژه و موقعیت خاص می‌باشد که مشکلات ویژه خود را دارد. اولین مشکل فضاسازی و ایجاد جو عدم اعتماد در بین کارکنان شهرداری تهران می‌باشد .
ایجاد تزلزل در بدنه اجرایی شهرداری به این مفهوم که با تغییر مدیریت بسیاری از کارکنان بیکار خواهند شد ،می‌تواند آشفتگی سازمانی ایجاد و در حمل و نقل، فضای سبز، بهداشت و نظافت و دهها حرفه مرتبط با خدمات شهرداری اثر گذارد.
2-940 پست کلیدی در شهرداری وجود دارد که شهرداران مناطق و نواحی، مدیران سازمان‌ها و معاونت‌های مربوطه از جمله این تعداد هستند که از نظر حجم پرسنلی و اداری می‌توان گفت شهرداری تهران حدود سه وزارتخانه را در خود دارد.


3-بدون توجه به شایعات و حملات بی‌اساس، آقای نجفی می‌توانند با بررسی فعالیت‌های انجام شده، ارزیابی کامل و درستی از اقدامات شهردار قبلی کنند و اجازه ندهند عده‌ای با سیاه‌نمایی، فضای تفکر و برنامه‌ریزی‌های آینده ایشان را تیره کنند.
4-بسیاری از کارکنان شهرداری تهران از مدیران باسابقه و زحمتکش هستند که هدفشان خدمت به مردم است، بنابراین باید به این افراد به ویژه کارکنان سطوح میانی به پایین اطمینان داده شود که آنها بیکار نخواهند شد چرا که عده‌ای در لباس دوست و گروهی در جناح دشمن قصد دارند خدمت رسانی به مردم تهران را ضعیف و ناکارآمد نشان دهند. بنابراین باید در اولین حرکت، فضاسازی اعتماد روانی در هرم سازمانی ایجاد شود.
5-آلودگی هوا، محیط‌زیست، فضای سبز، ترافیک، تصادفات شهری، کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و در نتیجه ایجاد مشکل در رفت و آمد شهروندان از اصلی‌ترین مشکلات موجود هستند که به دور از شعارزدگی باید با آرامش و برنامه‌ریزی رفع شوند. طبعا در این گونه مواقع عده‌ای با ادعاهای زیبا اما تقریبا دشوار و گاه غیرممکن در اطراف شهردار جدید ظاهر خواهند شد. یعنی تولید برق از زباله یا حل مشکل ترافیک و رفع آلودگی هوا در کوتاه‌ترین مدت فقط می‌تواند در حد حرف و شعار باشد تا مطالعات اساسی و پژوهش‌های فنی صورت گیرد و نخبگان در رشته‌های مختلف نظریات تخصصی و کاربردی خود را اعلام نمایند.
6-اینکه کارهای زیادی انجام شده شکی نیست اما اینکه باید کارهای بیشتری صورت گیرد در این هم تردیدی نیست. همدلی، همکاری، دلسوزی، صداقت، اخلاص و مدیریت کارآمد و پاکدست، گره گشای مشکلات هر سازمان به ویژه شهرداری تهران است، بنابراین شهردار جدید بدون تحت تاثیر قرار گرفتن حرف‌ها و ادعاهای بی‌اساس و بی‌پایه باید با نگاه تخصصی و کارآمد و جذب نخبگان دلسوز به حل مشکلات تهران اقدام کند. این نکته را فراموش نکنیم کهه این مشکلات در یک یا چندسال ایجاد نشده و شهروندان توقع دم مسیحا از دکتر نجفی ندارند اما بیم آن می‌رود که کشمکش‌های جناحی و اختلاف سلیقه‌های سیاسی فضا را آن قدر تیره نماید که تفکیک حق از باطل و درست دشوار شود. آنگاه دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفته نخواهد بود. در خاتمه باید عرض کنم مهم‌ترین ماموریت شهرداری تهران فعالیت‌های فرهنگی دینی و اجتماعی در شهر و پیگیری مطالبات بهداشتی و سلامت می‌باشد که در کنار خدمات شهری و فرهنگسازی برای تفکیک پسماندها و ادامه آن باید در دستورات اولیه کار قرار گیرد و از دوستان شهردار خواهش می‌کنم که اجازه دهند ایشان با آرامش فکر به برنامه‌ریزی مشغول شوند و از فضاسازی‌های منفی در راستای خدمات شهری و نیروی انسانی به طور جدی خودداری نماییم.