رضا بژکول

قابل پیش‌بینی بود که کابینه معرفی شده کابینه خنثایی باشد، به‌خصوص بعد از تنفیذ و تحلیف، شواهد نشان می‌داد که روحانی قصد دارد کابینه‌اش را طوری چیدمان کند که هم از نزاع‌های سیاسی در جامعه بکاهد و هم اینکه به‌دنبال تحقق وعده‌های اقتصادی‌اش باشد .
آنچه گویاست،روحانی تا حدودی بخش فرهنگی و سیاسی را به اصولگراها واگذار کرده تا از تنش‌های داخلی کاسته شود در مقابل بخش اقتصادی‌اش را به اصلاح‌طلبان واگذار کرده تا حرکتی جدید در بدنه اقتصادی ایجاد شود. (از انتخاب کرباسیان اینگونه برداشت می‌شود.)
اینکه چرا روحانی در کابینه‌اش از یک یا دو زن (که واقعا جای خالی آن مشهود است ) یا از اقلیت‌های قومی استفاده نکرده، می‌شود فهمید که فشاررقبا اجازه نداده است تا این مطالبه بزرگ و ملی صورت عملی به خود بگیرد.
به باور راقم با توئیت آقای جهانگیری، هدف دولت این است که با انتخاب زنان در رده‌های مشاور، معاونت و حتی مدیریت‌های میانی این نقیصه را تاحدودی جبران کند و شاید با معرفی سه زن در رده‌های بالا نوید همین مسئله باشد، (اگرچه وزیر زن در کابینه بهتر از انتخاب چندین زن به‌عنوان مشاور، معاون و دیگر نام‌ها بود.)


آقای روحانی با این انتخاب دو هدف را دنبال می‌کند، اول اینکه اهداف اقتصادی‌اش را به پیش ببرد. به احتمال زیاد نقش آقای جهانگیری در انتخاب وزرای اقتصادی بی‌تاثیر نبوده و شاید خود او نیز در این گروه برای پیشبرد برنامه‌های اقتصادی گام‌هایی بردارد.
دوم اینکه روحانی نمی‌خواهد مانند روسای قبلی پس از پایان ریاستش خانه‌نشین یا منزوی شود (که این حق طبیعی هر دولت در انتخاب کابینه است) چیدمان چنین کابینه‌ای نشان از آن دارد تا هم ثبات را در جامعه به پیش ببرد و هم آرامش همچنان حفظ شود، مانند آنچه در چهار سال گذشته اتفاق افتاده است.
با حضور وزرای موفقی مانند زنگنه، ظریف، هاشمی و چند نفر دیگر، باید صبر پیشه کنیم و به دولت عقلایی کمک و مساعدت کنیم، شاید اقتصاد به گل نشسته، حیات دوباره‌ای پیدا کند.
نقد، راهبردی برای شفاف‌کردن عملکرد دولتمردان است تا بدانند که کنشگران اجتماعی حاشیه‌ها را به‌خوبی می‌بینند و می‌نویسند، این دولت است که باید در استمرار عقلانیت و اجرای وعده‌ها به مطالبات مردم وفادار و متعهد باقی بماند، امید آنکه کابینه خنثی، نتایج تاثیرگذاری به‌دست آورد، تا با هر گام مثبت عامل شکوفایی در پایان سال 1400 شود.
ایران به اصلاح و امید زنده است، نگذاریم مخالفان آن را بگسلند تا بار دیگر پوپولیست‌ها از راه برسند و نقشه راهشان را پهن کنند .