قرار گرفتن 8 دانشگاه ایرانی در جمع 800 دانشگاه برتر دنیا

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام از قرار گرفتن 8دانشگاه کشور در میان 800 دانشگاه برتر دنیا خبر داد.
به گزارش ایسنا دکتر محمدجواد دهقانی، رتبه‌بندی شانگهای را یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی توصیف کرد که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتونگ منتشر می‌شود، ادامه داد: این رتبه بندی در سال 2003 در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین و برای اولین بار در دنیا توسط این دانشگاه‌ منتشر شد و این رتبه‌بندی به صورت سالانه به روز می‌شود.
دهقان شاخص‌های مورد نظر در این رتبه‌بندی را کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیات علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه ذکر کرد که توسط 6 شاخص زیر ارزیابی می‌شوند.
وی با بیان اینکه رتبه‌بندی شانگهای در سال 2017 برای پانزدهمین سال متوالی فهرست دانشگاه‌های برتر دنیا را منتشر کرده است، افزود: بر این اساس دانشگاه هاروارد همچون سال‌های گذشته رتبه نخست فهرست را از آن خود کرد و بعد از آن دانشگاه استفورد رتبه دوم و دانشگاه کمبریج با یک پله رشد رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.


دهقان همچنین از انتشار رتبه‌بندی جهانی شانگهای و از وضعیت دانشگاه‌های کشورهای اسلامی در سال 2017 خبر داد و یادآور: در این رتبه‌بندی ایران با 8 دانشگاه، ترکیه با 7 دانشگاه، مالزی با 5 دانشگاه، عربستان با 4 دانشگاه، مصر با 3 دانشگاه و قطر با یک دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر دنیا حضور دارند.
سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام اظهار کرد: دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه‌هایی هستند که در رتبه‌بندی جهانی سال 2017 شانگهای قرار گرفتند.
دهقانی با تاکید بر اینکه در رتبه‌بندی جهانی سال 2017 شانگهای 8 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند، افزود: دانشگاه تهران با کسب رتبه در بازه 400-301 در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.
وی با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر در دومین حضور خود در رتبه بندی شانگهای، جایگاهی در بازه 500-401 در سال 2017 کسب کرده است، یادآور شد: علاوه بر آن دانشگاه‌های صنعتی شریف و علوم پزشکی ایران در رتبه‌های بین 600-501 قرار گرفته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
تولید تجمعی لایه نفتی پارس جنوبی از مرز 2,5 میلیون بشکه گذشت گزارش کامل اظهارات رئیس جمهور و نمایندگان مخالف و موافق درباره کابینه دوازدهم آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس روسیه: آمریکا باید نیروهایش را از افغانستان خارج کند تعداد مبتلایان به وبا در یمن از نیم میلیون نفر فراتر رفت تهران میزبان اولین نمایشگاه بین‌المللی شیشه و صنایع وابسته علاقمندی هند به ایجاد کریدور ترانزیتی از مسیر ایران فولکس واگن برای امضای قرارداد به ایران می‌آید معاون حقوقی وزارت علوم: شورای نگهبان درباره لایحه مقابله با تقلب علمی اعلام نظر کرد مگر قحط الرجال است؟ قرار گرفتن 8 دانشگاه ایرانی در جمع 800 دانشگاه برتر دنیا نصب تابلوهای بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مروری بروقایع28 مرداد و نقش آیت‌الله کاشانی در آماده‌سازی بستر مبارزه و بیدارگری جهان اسلام گاردین منتشر کرد: جزئیات ربوده شدن شاهزادگان سعودی مخالف حکومت سلمان