چشم نوازی لباس نو نمایندگان

آفتاب یزد- گروه سیاسی: سرنوشت نه اما، صاحبان راهبردها و ابزارهای اجرایی تعیین سرنوشت کشور برای چهار سال آینده پای در بهارستان گذاشته‌اند. مجلس شورای اسلامی از روز گذشته به طور رسمی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم را مورد بررسی قرار داده است. جلسه‌ای طولانی و طاقت فرسا که برای چند روز ادامه پیدا خواهد کرد و نخستین روز آن بنا به گستردگی موضوعات مطرح شده، از اهمیت خاص خود برخوردار بود؛ اهمیت و البته حواشی. حواشی‌ای که شاید به دلیل پوشش تلویزیونی، بیشتر از همیشه به چشم آمده است. ورود رئیس جمهوری، وزرا و همراهانش به مجلس، سخنرانی حسن روحانی در دفاع از کابینه پیشنهادی، تذکرات و نطق‌های مختلف نمایندگان مجلس که همه و همه در میان سر و صدا و بی‌نظمی خانه ملت بیشتر به چشم آمد.
در میان تلاش و هیاهوی نمایندگان مجلس برای هماهنگ‌تر شدن نظرات با موضع‌گیری‌های فراکسیونی، نوبت گیری و ثبت نام برای ایراد نطق‌های موافق و مخالف با کلیت کابینه پیشنهادی و البته شاید عبث دانستن بحث های در پیش رو که یکی از نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد، رئیس جمهوری پشت تریبون قرار می‌گیرد و از کابینه خود دفاعی بلند بالا ارائه می‌دهد و زمان باقی مانده‌اش را در اختیار اسحاق جهانگیری می‌گذارد تا مانند زمان انتخابات مکمل و کاتالیزوری قدرتمند امور را پیش ببرد. آن هم در شرایطی که بسیاری از نمایندگان در جلسه حاضر نبودند و البته وزیر کار، تعاون و رفاه پیشنهادی رئیس جمهوری به علت تصادف به مجلس نرسیده بود.

کارما در ریاست جمهوری!


حسن روحانی که دیرتر از زمان مقرر و در معیت برخی نمایندگان مانند علی مطهری پای در مجلس شورای اسلامی گذاشت و با استقبال محمدرضا عارف سرماخورده رو به رو شد، پشت تریبون قرار گرفت و زمانی که لاریجانی زمان موجود برای ایراد نطق را به روحانی یادآور شد، روحانی با در نظر گرفتن همهمه موجود در مجلس سخنانی مطایبه آمیز بر زبان راند. در شرایطی که جناح راست مجلس در نیمه راست بهارستان و فراکسیون امیدی‌ها در منتها الیه چپ مجلس به شور و مشورت نشسته بودند، حسن روحانی با لبخند خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس گفت: «به هرحال «مستمع صاحب‌سخن را بر سر ذوق آورد» من هم ۲۰ سال شبیه به شما نماینده بودم و این فضا را درک می‌کنم و وقتی که روسای جمهور برای معرفی کابینه به مجلس می‌آمدند، مثل شما بودم!»

رفاقت دیرینه با رهبری
حسن روحانی در خلال سخنان ابتدایی خود پیش از دفاع از 17 وزیر پیشنهادی خود، به رفاقت دیرینه خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و تاکید کرد که در تمام مسائل کشور از ایشان راهنمایی و مشورت می‌گیرد. او با بیان این که از رهبری فهیم تشکر می‌کنم که همواره با رهنمود خود از استقلال کشور و آزادی مردم حراست کرده و از دولت جمهوری اسلامی در مسیر خدمت به مردم حمایت کردند، به سابقه دوستی خود با رهبری اشاره کرد و گفت: «رهبری به عنوان رهبر و بزرگ ما و کسی که با او ۵۰ سال رفاقت دارم، معمولا در همه مسائل با ایشان مشورت می‌کنم و ایشان با کمال محبت آنچه مصلحت کشور است، تذکر می‌دهند.» وی افزود: «رئیس جمهور در معرفی ۱۷ وزیر تحت تاثیر هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده، همه جناح‌ها و تشکل‌ها پیشنهاداتی را کتبی و شفاهی داشتند اما هیچ فشاری نبوده و شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده که این شایعه درستی نبوده؛ آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم عیناً در دولت یازدهم نیز به آن عمل کردم.»

تعیین تکلیف موقت برای وزارتخانه بی وزیر
حسن روحانی در خصوص تذکر برخی نمایندگان در مورد ایراد قانونی تعیین سرپرست در این مرحله برای وزارت علوم، ‌با اشاره به اساس نامه مجلس و قانون اساسی و خواندن ماده قانونی مربوطه، پیش بینی قانون از چنین شرایطی را یادآوری کرد و اظهار داشت: «در روزهای آینده یک وزیر باقی مانده علوم را معرفی می‌کنم که البته دوست داشتم امروز وی را معرفی کنم ولی به تاخیر افتاد از جمله آنکه فردی که با او صحبت کرده بودم، ایشان در دقایق آخر اعلام انصراف کرد و در ساعت‌های باقیمانده فرصت صحبت و هماهنگی نبود و بعد از رای اعتماد وزرا، برای وزارت علوم سرپرست معرفی می‌کنم.» به این ترتیب تذکر جهانبخش محبی نیا و علیرضا سلیمی وارد دانسته نشد.
نماینده همیشه در صحنه
نادر قاضی پور نماینده پرحاشیه مجلس شورای اسلامی که بعضا با سخنان خود حاشیه های زیادی را به وجود می‌آورد، این بار نیز درمیان بحث‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهوری، از مجلس زمانی را برای صحبت و تذکر درخواست کرد و با سخنان خود تعجبات همگان را برانگیخت. قاضی پور در ابتدا مدعی شد که در دولت یازدهم دو تن از وزرا دارایی خود را به مجلس ارائه نکرده‌اند و باید این اتفاق صورت گیرد. مطلبی که علی لاریجانی آن را رد کرد و پاسخ داد که همه وزرا به قانون عمل کرده‌اند. پس از آن نماینده ارومیه در مجلس با تصور خاص خود از معنای نمایندگی عنوان کرد: «از کل آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل یک وزیر هم معرفی نشده و ما از رئیس‌جمهور می‌خواهیم از مردم کاردان و شایسته این منطقه در معرفی وزیر باقی مانده استفاده کند.» پس از به پایان رساندن حماسی این تذکر، لاریجانی با شوخی‌های خاص خود، حواشی قاضی پور را پایان داد.

تایید تلویحی فشارها برای انتخاب زن
در هفته‌های گذشته بارها و بارها از سوی نزدیکان رئیس جمهوری عنوان شد که روحانی برای انتخاب زن با فشارها و محدودیت‌هایی رو‌به‌رو بوده است. رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر نقش زنان در جامعه به صورت گذرا این مباحث را تایید کرد. روحانی خاطرنشان شد: «فرقی بین زنان و مردان نیست. ما برای حضور زنان و جوانان باید برنامه داشته باشیم که البته گیرهای فرهنگی در این میان بی‌اثر نیست که باید آنها را برطرف کنیم. به شدت علاقه‌مند بودم که در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، اما نشد. حضور زنان در سطح‌های بالا باید صورت بگیرد.» محمدرضا عارف و بهروز نعمتی نیز در سخنان‌شان به نفع وزرای پیشنهادی و کابینه، بر لزوم توجه به مطالبات زنان تاکید کردند.

قدرت استدلال‌های مقایسه ای رئیس جمهوری
حسن روحانی که به نظر می‌رسید برخلاف یک ماه گذشته آزادانه‌تر و نزدیک‌تر به روحانی زمان انتخابات سخن می‌گفت، بار دیگر در خصوص فضای مجازی و لزوم توجه به خواست مردم در این موضوع با یک مثال سیاست‌های پیشین و نگاه‌های منفی موجود را نقد کرد. روحانی اظهار داشت: «فضای مجازی را نمی‌توان قفل ‌زد؛ این قفل را روحانی باز نکرده است؛ مردم بازکردند و قفلی که مردم با اراده باز می کنند نمی شود بست. برخی نظرشان این است که اگر در یک بزرگراه مثلا بزرگراه تهران - شمال یک روز تصادف شد و کسی زیر ماشین رفت وخانواده آن شکایت کرد، قاضی می تواند اتوبان را برای همیشه ببندد!»

مطایبات و مطالبات به سبک رئیس‌جمهوری
روحانی البته به رسم همیشگی خود در سخنرانی‌هایش به شوخی‌های تند و تیز و بی ضرر خاص خود نیز پرداخت. او که از زمان پخش فیلم تبلیغاتی انتخابات، خنده‌های پس از شوخی‌هایش نیز بیشتر به چشم می‌آید با رعایت تمام این نکات، در حین دفاع از وزیر دادگستری خود، با اشاره به حواشی مسبوق به سابقه میان دولت و دستگاه قضا گفت: «الان رابطه ما با قوه قضائیه خوب است؛ چشم نزنید! اما آقای آوایی می‌تواند این ارتباط موثر و سازنده را تنظیم کند.» روحانی اما نشان داد که در مسائل خاص همچنان نقطه نظرات خاص خود را دارد. وی در خلال بیان دلایل ابقای سید محمود علوی در مقام وزارت اطلاعات ابراز داشت: «در زمینه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده اما من هنوز رضایت کامل را از برخورد ماموران با دستگیرشدگان ندارم. گزارش‌هایی که در این زمینه به من رسیده مطلوب نیست و آقای علوی باید این مسائل را حل کند.» وی افزود: «چرا با یک احتمال باید برویم و کسی را دستگیر کنیم و بعدا بفهمیم که تقصیری نداشته است؟ این برای ما خوب نیست و باید تلاش کنیم با مهربانی و رافت با مردم رفتار کنیم. »

لباس پلوخوری نمایندگان
یکی از نکات قابل توجه جلسه دیروز مجلس لباس نمایندگان بود. علی رغم سایر جلسات برگزار شده در بهارستان که تنها به شکل صوتی از رسانه ملی پخش می شود، نشست های بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تصویر هم توام با صوت می گردد. از همین روی نمایندگان مردم هم با علم بر این موضوع کت و شلوار پوشیده و به شکلی آراسته و مرتب در صحن حاضر شده بودند به طوری که خط اتوی جامه های آنان در دوربین رسانه ملی آشکار بود.
لاریجانی- کواکبیان جدال همیشه جذاب بهارستان
علی لاریجانی رئیس مجلس و مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، در این جلسه نیز مانند همیشه با رد و بدل کردن سخنانی میان خود به جذابیت و حواشی مجلس افزودند! کواکبیان که به سبک خاص سخنرانی‌های خود و با صدای بلند به ایراد تذکر پرداخت نسبت به برگزاری جلسه تا پیش از انتخاب وزیر علوم معترض بود. وی همچنین با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر برگزاری جلسات دو شیفته مجلس برای رای اعتماد، گفت: «باید برای این کار از مجلس رای بگیرید.» علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: «برای برگزاری جلسات دوشیفته رای‌گیری خواهد شد و این موضوع اینقدر داد و بیداد ندارد.» البته روز گذشته ذوالنور نماینده جبهه پایداری مجلس نیز با شبه سکولار دانستن برنامه‌های حسن روحانی موجب واکنش‌هایی از سوی کواکبیان شد که وقتی دبیر حزب مردم سالاری خواست پاسخ مجدد ذوالنور را با اعتراض مواجه سازد، با مخالفت رئیس مجلس رو به رو شد.

مرز ضخیم میان موافقت و مخالفت
که به چشم نیامد!
مهرداد لاهوتی با گرفتن زمان برای صحبت در موافقت با کلیات کابینه پشت تریبون قرار گرفت. با این حال سخنان تماما انتقادآمیز او نسبت به کابینه با واکنش نمایندگان و رئیس مجلس رو به رو شد. لاریجانی با قطع کردن سخنان او، با بیان طنز خود یادآور شد: «آقای لاهوتی یک جمله هم در موافقت صحبت کنید بد نیست!» نمایندگان مجلس نیز با تکرار کلمه 2 که مدت‌هاست روش اعتراضی درون پارلمانی نمایندگان برای ابراز اعتراض است و البته اعتراض با صدای بلند، نسبت به این اقدام لاهوتی و شیوه بیان او واکنش نشان دادند تا دست آخر نماینده مردم رشت، ‌غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی لاهوتی را راضی به نشستن بر صندلی خود کند.
و دوباره قاضی پور!
نادر قاضی پور در مخالفت با محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری در خلال انتقادات خود از معرفی محمدجواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات، مدیرعامل تلگرام را هم از دم تیغ خود گذراند. وی با بیان این که ورود به حریم خصوصی افراد انجام دادید که خلاف قانون است، افزود: «می‌گویند سرورهای تلگرام به ایران آمده؛ این سرورها کجاست؟ مشکل تلگرام را حل کردید اما مشکل ملت را حل نکردید. مگر رهبری نفرمودند فضای مجازی حقیقتا به قتل‌گاه تبدیل شده است. شما برای این امر چه کار کردید؟» نکته جالب در این بخش از سخنان قاضی پور، وام گرفتن ادبیات و شیوه پرسشگری از مصطفی میرسلیم بود. قاضی پور در ادامه و با نکوهش مدیرعامل تلگرام گفت: «مدیر تلگرام یک صهیونیستی روسی است که از روسیه هم فراری است. با اقدامات شما و با این سرویس‌دهی، هر روز ادبیات رئیس تلگرام بدتر می‌شود که احتمالا خط دهی از داخل بوده است.» مطلبی که با واکنش مدیر عامل تلگرام در توئیتر رو به رو شد! پاول دوروف در توئیتر با انتشار نقل قول قاضی پور نوشت:‌ «من طرفدار آمریکا، پوتین یا صهیونیسم نیستم!» تا به این صورت برای نخستین بار جلسه رای اعتماد وزرای کابینه ابعادی جهانی پیدا کند!

پایان باز روز اول
پس از بررسی گزینه‌های پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با توجه به طولانی‌تر شدن روند دستور کار مجلس، نوبت به بررسی وزرای دیگر نرسید. با این حال در اقدامی عجیب یک نطق مخالف برای وزارت اطلاعات ایراد شد تا پس از آن مسعود پزشکیان ختم جلسه را اعلام کند و بهارستان در نخستین روز از روند بررسی وزرای دولت دوازدهم، پایانی باز برای خود تعریف کرده باشد.