از مخالفت هوادارانه مطهری با وزیر اطلاعات٬ تا فحاشی نماینده دلواپس به محمد جواد ظریف

روز مخالفت های متفاوت
همدلی| دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم روز گذشته برگزار شد. در جلسه دیروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه بهداشت و کار در دستور کار نمایندگان قرار گرفته بود. این روزها که صلاحیت وزرا در مجلس رسیدگی می‌شود، نوع موضع‌گیری نمایندگان به وزرا پیام‌های خاصی را مخابره می‌کند. دیروز نیز این مخالفت‌‌های نمایندگان بود که پیام خاصی از صحن مجلس داشت. علی مطهری باز هم موضع‌گیری متفاوت از خود نشان داد و این بار به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات سخنرانی کرد. البته ظاهرا او بیشتر از آنکه مخالف محمود علوی باشد به مخالفت با مسائلی می‌پرداخت که به زعم او ضعف وزارت اطلاعات بود. عبدالله سامری، نماینده خرمشهر نیز هنگام صحبت‌های محمدجواد ظریف از روی صندلی خود فریاد برآورد و با فحاشی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی خارجه را نشان داد. هرچند او هرگونه فحاشی را تکذیب کرده است اما فریاد اعتراضی‌اش در کنار مخالفت خاص مطهری، روز خاصی را از جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرا نشان داد.
مطهری: سپاه به مجلس پاسخگو نیست
صحن مجلس دیروز پیش از آغاز جلسه بررسی صلاحیت مردان احتمالی پاستور، جلسه‌ای غیرعلنی داشت که در آن درباره نحوه برگزاری جلسات، رای اعتماد وزرای پیشنهادی و زمان رای‌گیری نهایی گفت‌وگو شد. شروع جلسه علنی هم با بیان موافقت و مخالفت نمایندگان درباره محمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات بود. موافقان علوی می‌گفتند او توانسته میزان محبوبیت وزارت اطلاعات را افزایش دهد. این وزارتخانه اما مخالفی مثل علی مطهری هم داشت که شجاعت نداشتن محمود علوی در مشخص کردن حیطه وظایف این وزارتخانه را نقطه ضعف او می‌دانست.


در جلسه دیروز مجلس اینکه علی مطهری، نماینده حامی دولت روحانی می‌خواهد به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات صحبت کند کمی غیرمنتظره بود. اما مطهری گفت که مخالفتش با علوی دفاع از حقوق ملت است و به تعبیر خودش این مخالفت به خاطر نقص ساختاری وزارت اطلاعات است، چرا که در وزارت اطلاعات نقصی وجود دارد که باعث کاهش قدرت نظارت مجلس و تضییع حقوق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی می‌شود.مطهری با اشاره به اساسنامه وزارت اطلاعات و قانون تصویب شده درخصوص نهادهای اطلاعاتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۷۴ گفت: قانون وزارت اطلاعات و قانون مجمع تشخیص مصلحت مبتنی بر تمرکز همه فعالیت‌های اطلاعاتی کشور است تا از تداخل فعالیت‌های اطلاعاتی با یکدیگر جلوگیری شود و بر آن اساس، همه دستگاه‌ها وی نهادهای اطلاعاتی فعالیت‌هایشان باید در وزارت اطلاعات متمرکز شود.مطهری با بیان اینکه اگر همان قوانین اجرا می‌شد آن نقص ساختاری به وجود نمی‌آمد، خاطرنشان کرد: به مرور زمان برخی از دستگاه‌ها و نهادها حیطه فعالیت‌هایشان را گسترش داده‌اند و وارد این حوزه شدند. سپاه از ابتدا حیطه فعالیت‌هایش مشخص بوده و مقابله با نهادهای تروریستی مانند کومله، پژاک و... از وظایفشان بوده است، اما در چند سال اخیر دایره فعالیت‌های این نهاد با انگیزه دفاع از انقلاب گسترش یافته و به مطبوعات، خبرنگاران، نهادهای مدنی، دانشگاه‌ها، فعالان دانشجویی و نشریه‌های دانشجویی گسترش یافته و به مجلس هم پاسخگو نیستند.عضو فراکسیون امید با بیان اینکه مشکل مجلس با وزیر اطلاعات این است که وزیر اطلاعات نمی‌تواند به بسیاری از موضوعات و سوالات ما پاسخ دهد، عنوان کرد: وقتی از وزیر اطلاعات درباره بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی که در نزدیکی نوروز۹۶ سوال کردیم، ایشان گفتند که این بازداشت توسط نهادهای دیگری صورت گرفته و من نیز معترض این مسئله هستم. درباره بازداشت روزنامه‌نگاران و دانشجویان سوال می‌کنیم می‌گویند آن مسئله از حیطه من خارج است؛ پس مجلس نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند.
مطهری با بیان اینکه این وضع قابل دوام نیست و باید راه‌حلی پیدا شود، یادآور شد: وزیر اطلاعات باید این راه‌حل را با کمک مسئولان کشور پیدا کند، به گونه‌ای که وزارت اطلاعات بتواند محور فعالیت‌های اطلاعاتی باشد. تکیلف ما باید با وزارت اطلاعات مشخص باشد و وزیر حیطه کاری خود را مشخص کند و وزیر نگوید این مسائل از حیطه فعالیت‌های من خارج است.
او ادامه داد: به بهانه در حیطه فعالیت من نبودن، بهانه حقوق بشری به خارج داده می‌شود و آنها از این بهانه سوءاستفاده می‌کنند. در واقع، سوال من فراتر از آقای علوی است و آن، حل یک معضل سیاسی-امنیتی است که به کشور آسیب‌هایی وارد کرده است.
نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه ما تلاش آقای علوی برای تغییر نگاه مدیران وزارت اطلاعات به مقوله حفظ نظام و رعایت حقوق ملت را درک می‌کنیم، بیان کرد: این تداخل کافی نیست بلکه باید وزیر اطلاعات به این وضع پایان دهد و در همه مسائل امنیتی و اطلاعاتی پاسخگو باشد. این مسئله نیازمند صلابت و شجاعت دارد. کسی می‌تواند این کار را انجام دهد و امر خدا را بر پا دارد که اهل رودربایستی نباشد. آقای علوی مرد این میدان نبود. 
علوی: وزارت اطلاعات بر پایه حلال و حرام اقدام می‌کند
محمود علوی، وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات سخنان خود را با این جملات آغاز کرد: «از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که اجازه دادند این سرباز، دوباره سربازی کند. از لطف ریاست محترم جمهور بسیار سپاسگزارم که اجازه توفیق خدمت دوباره را به بنده دادند.» او سپس از عملکرد چهارساله خود در این وزارتخانه دفاع کرد و گفت: در مدت چهار سال گذشته اهتمام به حفظ استقلال وزارت اطلاعات و عدم وابستگی جناحی این وزارتخانه با توجه به اهداف خویش راهبردها را به کار بسته، در این مدت تلاش کردیم که همکاری یکپارچه و مردم پایه صورت بگیرد. او با بیان اینکه کار وزارت اطلاعات بر پایه احکام شرعی و حلال و حرام است، خاطرنشان کرد: ما اهداف را در این وزارتخانه رعایت می‌کنیم و حتی هنگام بازجویی از متهمان نیز آن را به کار می‌گیریم.
علوی با اشاره به دیگر رویکردهای وزارت اطلاعات در چهار سال گذشته ابراز داشت: در این مدت چهار ساله وزارت اطلاعات بهره‌وری مالی و انضباط مالی خوبی داشته و سعی کرده از منابع موجود بهترین استفاده را ببرد و اماکن مورد نیاز برای عملکرد بهتر سربازان گمنام امام زمان را به وجود بیاورد. از جمله نکات مثبت دیگر این دوره، ثبات مدیریتی بوده و تغییرات در حد ضرورت بوده است.
او با بیان اینکه مجموعه وزارت اطلاعات در انجام مسئولیت‌های خود دقت را پیشه کرده و در همه ابعاد، عملکرد خوبی داشته است، عنوان کرد: در همین رابطه رهبر گفتند که وزارت اطلاعات در بخش‌هایی خوب و در بخش‌هایی بسیار خوب عمل کرده است، لکن باید در همه بخش‌ها بسیار خوب عمل کند. امیدواریم که بتوانیم این خواسته رهبری را با هم محقق کنیم.وزیر پیشنهادی اطلاعات اضافه کرد: همگرایی با جامعه اطلاعاتی بسیار خوب است که در گذشته مسبوق به سابقه نبوده و کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف جامعه اطلاعاتی با مدیریت وزارت‌ اطلاعات کار خود را انجام می‌دهد که بسیار هم اثرگذار بوده است. در آینده مبنای حرکت ما نیز همین است.
علوی با اشاره به انتخابات گذشته و مقوله بررسی صلاحیت‌ها بیان کرد: ما صلاحیت‌ها و استعلامات را ساماندهی کرده‌ایم و کمیته‌هایی در این زمینه تشکیل دادیم تا تصمیم‌گیری فردی در این زمینه نباشد تا در این کمیسیون‌ها هم از حقوق افراد استعلام‌شونده و هم از حقوق عامه مردم حفاظت شود.
او با بیان اینکه وزارت اطلاعات در این چند ساله با پروژه نفوذ سرویس‌های دشمن و جاسوسان مقابله کرده و موفقیت‌های خوبی به دست آورده است، یادآور شد: وزارت اطلاعات توانسته گروه‌‌های زیادی از جاسوسان را شناسایی و به آنها ضربه بزند. گزارش‌ کارهای خود را در این زمینه در چند نوبت به رئیس‌جمهور و رهبری داده‌ایم که مورد لطف هر دو بزرگوار بوده است.وزارت اطلاعات در آموزش اهتمام ویژه‌ای داشته است و ما از مسیر حراست و معاونت ضد جاسوسی برنامه‌های آموزشی را برای مدیران آغاز کرده کرده‌ایم .وزیر پیشنهادی اطلاعات یادآور شد: این آموزش‌ها در زمینه‌های تخلیه تلفنی و سایر موارد بوده است که اثر خوبی داشته است و در این مدت میزان تخلیه تلفنی مدیران کاهش یافته است و امکان نفوذ در کشور کم شده است. وزارت اطلاعات به آموزش کلاسیک اکتفا نکرده و در جهت ارتقای آگاهی‌های عمومی با توسل به اقدامات هنری مثلا ساخت فیلم روباه در سال ۹۳ جهت ارتقای آگاهی‌های عمومی تلاش کرده است.علوی با با بیان اینکه در برابر تهدید‌های امنیتی به کشور ضربات کوبنده‌ای به 120 تیم از سوی وزارت اطلاعات وارد شده و مهلت اققدام به آنها داده نشده و سرگردگان آنها را به درک فرستاده است، اظهار داشت: در این مسیر، بسیاری از سرکردگان مانند ابوحبس بلوچی و... به لطف خدا از بین رفتند. حدود سه تن مواد منفجره، هزاران قبضه سلاح، هزاران فشنگ، ده‌ها بمب کنار جاده‌ای و ده‌ها جلیقه را کشف کرده و از اقدامات تیم‌های تروریستی جلوگیری کرده است.او با بیان اینکه برخورد با این عملیات‌ها با هوشمندی انجام شده است، تصریح کرد: تنها شهید ما شهید عشوری بوده است یعنی در چهار سال ضربه زدن به تیم‌های تروریستی، تنها یک شهید داشته‌ایم که نشان از هوشمندی سربازان گمنام وزارت اطلاعات در مقابله با جریان‌های تروریستی است.وزیر اطلاعات افزود: ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی و تبادل اطلاعات نتایج درخشانی داشته است که نمونه آن استرداد آقای دولت‌زاده، آقای نیکبخت دیپلمات ربوده شده ما در یمن، استرداد چهار سرباز گروگان گرفته‌شده و موارد بسیار دیگری است. وزیر اطلاعات با بیان اینکه وزارت اطلاعات تعامل خوبی با قوا و نخبگان داشته است، ابراز داشت: اشراف اطلاعاتی بر مسئولان در چهار سال گذشته بوده که در عین صیانت از مسئولان و نخبگان، تلاش کرده تا امنیت بر فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد شده و از طرفی این مراکز امنیتی نشوند و فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مالی و اقتصادی خود را داشته باشند.
علوی درخصوص سخنان مطهری در مخالفت با خود بیان کرد:‌ وزارت اطلاعات، وزارتی قانونمدار است و در برابر اختیارات هر دستگاهی احترام قائل است و از اختیارات خود نیز صیانت می‌کنیم. از اختیارات دیگران صیانت می‌کند و به آنها احترام می‌گذارد.
او با بیان اینکه آقای مطهری به گونه‌ای صحبت کردند که گویا کسی به اختیارات ما تعدی کرده و دست تقابل با اختیارات وزارت اطلاعات دراز شده است، یادآور شد: چنین چیزی اصلا وجود ندارد. ما به اختیاراتی که به نهادهای مختلف واگذار می‌شود، احترام قائلیم و به اختیاراتی که از سوی مقام عظمای ولایت به دیگران واگذار شده است، پایبند هستیم و به آن تمکین می‌کنیم.
وزیر اطلاعات ادامه داد: ما به کاهش اختیارات‌مان در این مسیر کوچکترین واکنشی نشان نمی‌دهیم و اگر رهبری تمام اختیارات وزارت اطلاعات را به کسی واگذار کند، دست ادب به سینه می‌گیریم و آن را می‌پذیریم. اگر مجلس اختیارات ما را به نهاد دیگری بدهد، دست ادب بر سینه می‌گیریم. علوی در پایان تاکید کرد: امروز تعامل خوبی با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی از جمله برادران اطلاعات سپاه حاکم است. مقام معظم رهبری نیز در چند نوبت به خاطر این تعال ابراز مسرت کردند. ایشان در صحبت با یکی از مسئولان گفتند از تعاملی که میان اطلاعات و اطلاعات سپاه حاکم است، خوشحالیم و ما نیز از این خوشحالی خوشحالیم.
آمده‌ام برنامه‌های مصوب برای گسترش تولید داخلی را عملیاتی کنم
بعد از بیان دیدگاه‌های موافق و مخالف درباره محمود علوی، نوبت به مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد رسید. مخالفان کرباسیان معتقد بودند تیم اقتصادی دولت باید با یکدیگر هم قسم شوند. موافقان او هم به تحصیلات و فعالیت‌های کرباسیان در سه دهه گذشته اشاره می‌کردند و آن را نشان از توانمندی او دانستند.
اما کرباسیان خود در دفاع از برنامه‌هایش نفتی بودن اقتصاد ایران، دولتی بودن اقتصاد کشور، رانتی و سیاست‌زدگی اقتصاد را از مشکلات اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم شاهد افزایش تولید داخلی و اشتغال باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه دست به اصلاحات ساختاری بزنیم. این کاری بزرگ است که در دولت یازدهم شروع شده و باید با شتاب بیشتر ادامه یابد. معتقدم ماموریت وزارت اقتصاد عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که در برنامه ششم توسعه تجلی یافته است. سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تجلی تجربه ملت ایران در آسیب شناسی اقتصاد و راه‌های حل آنها و برنامه‌ای میان مدت است.وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: با تجربه‌ای که از سال‌های حضور در اصلی‌ترین مجامع سیاست گذاری اقتصادی داشتم و سه دهه حضور در مدیریت اقتصادی، این‌ موارد را تبدیل به برنامه عملیاتی خواهم کرد و تلاش خود را برای اجرای آن متمرکز می‌کنم. آمده‌ام تا برنامه‌های مصوب برای تولید داخلی و کاهش بیکاری را عملیاتی کنم تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنم. این با عزم عمومی و مشارکت شما نمایندگان شدنی است.او با اشاره به محورهای اصلی فعالیت‌های خود گفت: مردمی ساختن اقتصاد یکی از برنامه‌های اصلی من است. محیط کسب و کار باید بهبود یابد و دولت از عرصه تصدی گری در اقتصاد بیرون رود و به طور کلی در بحث حاکمیتی توانمند ومقتدر باشد.کرباسیان یادآور شد: همچنین باید به مقوله سهام عدالت هم توجه کرد تا به طور کامل نمود و جلوه پیدا کند و مردم از سود واقعی او بهره‌مند شوند. برای اصلاح این طرح برنامه‌های دقیقی در دست داریم که مردم علاوه بر سود بتوانند حق مالکانه خویش را نیز داشته باشند. همچنین شورای رقابت باید تقویت شود.
او افزود: باید رقابت مثبت را گسترش دهیم اما برای مردمی کردن اقتصاد، اولویت اول بهبود محیط کسب و کار است .حتی این موضوع اولویت بیشتری نسبت به واگذاری بنگاه‌های دولتی دارد.
وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: نظام مالیاتی باید کارآمد شود. پس حقوق مالکیت افراد باید حفاظت شود و این حفاظت کم هزینه باشد. باید به گونه‌ای کار کنیم اخذ مجوزها آسان باشد. باید شورای گفت وگو تشکیل دهیم و این موضوع در دستور کار باشد.کرباسیان تشریح کرد: فناوری اطلاعات زمینه را برای این موضوع فراهم کرده و تکرار می‌کنم تمام این کارها شدنی است. ما در گمرک توانستیم ظرف سه سال با بهره‌گیری از نیروهای دانشگاهی و نخبه سامانه‌ای ایجاد کنیم که مشکلات را به حداقل برساند. هزینه مبادله و تشریفات را کاهش دادیم که همه این حاصل حمایت‌ها و هدایت‌های دولت، رئیس جمهور ، معاون اول و وزیر محترم اقتصاد بود. این یک کار فردی نبود بلکه حاصل تلاش همه عزیزان بود.او تصریح کرد: هزینه تجارت رسمی را بالغ بر سه هزار میلیارد تومان کاهش دادیم در نتیجه کار برای قاچاقچیان سخت شد. طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است. در مورد قاچاق از مبادی قانونی که فقط گمرک نمی‌باشد نیز آمار می‌گوید که از 6 میلیارد به بیش از ۹۰۰ میلیون رسیده است.
کرباسیان اظهار کرد: زمانی که به گمرک رفتم ۱۵ کیلو کشفیات پیش‌ساخته مواد مخدر در سال ۹۱ را به ۳۰۰ هزار کیلو کشفیات رساندیم. در سطح جهانی گمرک ایرانی نمره یک را داشت و به عنوان نمونه مطلوب در سازمان جهانی گمرک معرفی شد. همانطور که رئیس جمهور گفت علی‌رغم فاحش واردات درآمد دولت به ۱۸میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
او افزود: ما در رابطه با گمرک به عنوان سازمان برتر در سال قبل معرفی شدیم. من تعهد می‌کنم برنامه‌های ارائه‌ شده‌ام را عملیاتی کنم. دومین محور برنامه‌های برون‌گرایی هوشمندانه و تحول اقتصادی خارجی هدفمند است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم تحت برون‌گرایی از آن یاد شده و می‌توان طبق برنامه ششم توسعه بازارهای صادراتی را تصحیح کرد.
کرباسیان در خصوص محور چهارم برنامه‌های میان‌مدت برای اصلاح ساختار اقتصادی اظهار داشت: بردن اقتصاد به اتاق شیشه‌ای در انضباط اقتصادی و شفافیت و نیز استقرار حاکمیت بر بنگاه‌های اقتصادی، انتشار صحیح آمار و همکاری در اجرای سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و نیز حسابرسی عملیاتی برای شرکت‌های دولتی  و عمومی برای اجرای بودجه ریزی در راستای سطوح عملکردی از مواردی است که در برنامه میان مدت به آن توجه می‌شود.
او گفت: اجرای قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی اعتباری به ویژه برای مبارزه با قاچاق حائز اهمیت است. از این رو در اولین سال اجرای برنامه باید به اهداف پیش بینی شده تحقق بخشید و با هماهنگی کامل دولت و تیم اقتصادی به امور ساماندهی داد.
وزیر پیشنهادی برای وزارت اقتصاد و امور دارایی در پایان گفت: تمامی سیاست‌ها در خصوص تامین شغل آبرومند برای معیشت مردم در دست اجراست و بنده با توجه به سابقه مدیریت اجرایی خود می‌توانم در اجرای برنامه ششم اقداماتی را انجام دهم و رای شما نمایندگان می‌تواند این اجازه را به من بدهد. بنده مشکلات مردم را از نزدیک لمس کردم و به خوبی از زندگی اقشار کم درآمد آگاهی دارم. بنده می‌دانم که داشتن جوان بیکار بار سنگینی بر روی دوش خانواده است و سعی می‌کنم با تمام دانش و تجربه که دارم این مشکل را حل کنم.
فحاشی دوباره به ظریف در صحن مجلس
از آنجایی که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی هر وزارتخانه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شود بعد از وزارت اقتصاد نوبت به وزارت امور خارجه و وزیری رسید که مخالفانش برای مخالفت با او از روش‌های خاصی مانند تهمت و فحاشی بهره جسته‌اند. دیروز هم در حین اینکه ظریف مشغول سخنرانی خود بود، عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر با چند فحش رکیک ظریف را متهم به دروغگویی کرد.
ظریف در سخنان خود به موضوع خروج ایران از ذیل بند 7 شورای امنیت سازمان ملل در پی مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و از نقش برجسته مجلس و به خصوص ریاست آن در روند مذاکرات هسته‌ای و تصویب آن و همچنین نظارت بر اجرای آن تشکر کرد. او در دفاع از کارنامه چهار ساله خود گفت: دستاورد دولت یازدهم منحصر به مذاکرات هسته‌ای نبود. قفل مذاکرات باز شد. در همین مراسم اخیر تحلیف نمایندگان ۱۰۵کشور در مجلس حضور داشتند که این اقبال جهانی به جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. ۳۰هیات اروپایی به کشور آمدند، ۲۷هیات از آسیا، ۲۶هیات از آفریقا به ایران آمدند که این افتخار را مجلس به نام خود ثبت کرد. وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود وضعیت معیشت مردم قرار گرفته است و با مهیا کردن بستر فروش نفت باعث حذف دلالان پرفساد شد. تعاملات بانکی تسهیل شد. فراموش نکنیم که چهار پیش در چه وضعیتی بودیم.
او اذعان کرد: اینها دستاورد ملت است و مربوط به وزارت امور خارجه نمی‌شود. دستاورد مردم را کوچک نکنید. با تمام مشکلاتی که داشتیم پیوند خود با ایرانیان خارج از کشور را بیشتر کردیم و موید این موضوع حضور ایرانیان در صف‌های عظیم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری است که ادعاهای مخالفان نظام را باطل کرد. البته در دو سال گذشته موانعی هم از درون و هم از بیرون داشتیم. او با بیان اینکه در چهار سال گذشته هم از درون و هم از بیرون کشور با موانعی روبه‌رو بودیم گفت: ملاحظات جناحی، شتاب‌زدگی در تحلیل شرایط پیچیده و عدم انضباط در کلام و گفتارهایی و اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی چالش‌های سیاست خارجی بوده که باید در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع و همدلی و هم‌افزایی حل شود.
وزیر پیشنهادی برای امور خارجه با بیان اینکه مناطق پیرامونی ایران و رفتار کنشگران منطقه مهم‌ترین چالش سیاست خارجی ما و حتی منطقه و جهان بوده است، گفت: برخی نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام انجام می‌دهند و با همدستی صهیونیست‌ها سعی می‌کنند فضای ایران و شیعه هراسی را تشدید کنند که البته انشاءالله برجام به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی می‌ماند. آنها از تغییرات در ایالات متحده برای بحران‌آفرینی منطقه ای بهره برداری می‌کنند؛ گرچه این کشورها و گروه‌ها مرتکب اشتباه شده اند اما این چالش‌ها وظیفه سیاست خارجی را سنگین تر کرده است.
او گفت: تحولات در مدیریت سیاست خارجی و سیاسی آمریکا و به دنبال آن لفاظی‌های دولتمردان این کشور بر ضد ایران ناشی از توهم و کج فهمی است. وظیفه وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها و نه با سکوت به دنبال این است که این باور را در نخبگان سیاسی آمریکا ایجاد کند که ایران ستیزی سکه‌ای بی رونق است که در بازار جهانی خریدار ندارد. این از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی‌ها از یک سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتی است و تا کنون هم توفیقات خوبی داشتیم.
ظریف ادامه داد: دیپلماسی هوشمندانه ما باید با نشان دادن عقلانیت ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی نگذارد که تکرار تجربه‌های شکست خورده قبلی نتیجه‌ای جز نگرانی و انزوا برای آمریکا نخواهد داشت.
او گفت: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست، جمله جمله برجام نشاندهنده بی‌اعتمادی ما به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات مذاکرات در مسیر اجرای برجام بوده است. اجماع و انسجام داخلی و طراحی فراگیر و استفاده از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورتی غیر قابل انکار است.
وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه باید با اجماع این واقعیت را برای آمریکا برجسته کنیم که دولت‌های قبلی آمریکا بعد از سال‌ها تجربه تحریم به میز مذاکره آمدند ادامه داد: آنها باید بدانند اکنون نیز نه تنها آمریکا نمی تواند تعهداتش را فراموش کند و با عهد شکنی یک توافق را نادیده بگیرند؛ بلکه باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همان گونه که روز گذشته رئیس جمهور کشورمان تاکید داشت باز است و حتی در غالب برجام نیز این اقدامات دیده شده. این نشان دهنده بی اعتمادی ما به آمریکا است.
او افزود: برای این منظور بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های نوین اطلاع‌رسانی در ابعاد گفتمان معنایی در افکار عمومی ضروری است. حمایت از حقوق ایرانی‌ها و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان منافع ملی و جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور، به ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهم‌ترین ظرفیت‌های مادی و معنوی ایران است که با بودجه ای که در اختیار ما برای حمایت از آنها قرار می‌دهید اقدام می‌کنیم.در حاشیه سخنرانی محمدجواد ظریف در دفاع از برنامه‌های خود برای وزارت امور خارجه یکی از نمایندگان اصول‌گرایان مجلس با برآشفتگی او را متهم به دروغگویی کرد و با استفاده از کلمات رکیک به ظریف دشنام داد. سامری که از قضا در یکی از صندلی‌های انتهایی صحن نشسته بود با توجه به فاصله اندکش که با جایگاه خبرنگاران  داشت هنگامی که ظریف به دستاوردهای وزارت امور خارجه در سایه برجام اشاره می‌کرد برآشفت و فریادزد: دروغ می‌گوید.
در حالی که ظریف بی توجه به این اهانت به نطق ادامه می‌داد چند نفر  از نمایندگان عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در گرد سامری جمع شده تا این نماینده اصول‌گرا را آرام کنند اما تلاش آنها نیز بی‌فایده بود. علی ادیانی‌راد، احمد امیرفراهانی، مجتبی ذوالنوری و چند نفر از نمایندگان عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در کنار صندلی عبدالله سامری جمع شده و سعی می‌کردند او را آرام کنند که این تلاش بی‌نتیجه ماند و به عصبانیت این نماینده اصول‌گرا افزود و کار به جایی رسید که او پا را فراتر گذاشت و به ظریف دشنام داد.
عبدالله سامری هنگامی که به درخواست چند نماینده دیگر صحن را ترک می‌کرد بار دیگر ظریف را خطاب قرار داد و او را دروغگو نامید و با استفاده از چند کلمه رکیک و دشنام وزیر امورخارجه را فردی نامید که اقتصاد کشور را فلج کرده است. با این حال این نماینده به ایلنا گفته که هیچ فحشی به ظریف نداده است. او گفته: در جریان نشست علنی در رابطه با آماری که وزیر پیشنهادی امور خارجه ارائه می‌داد، انتقاد کرد و گفتم که این آمار دروغ و کذب است و انسان باید شرافتمند باشد. او در واکنش به تاکید بر یکی از کلمات رکیکی که در صحن گفته بود، خاطرنشان کرد: من گفتم عوضی نکنید به کجا می‌رویم.
نماینده اصول‌گرای خرمشهردر مجلس در پاسخ به سوال دیگری در مورد کلمه رکیکی که او در صحن به کار برده بود، مدعی شد: به هیچ عنوان هیچ کلمه رکیکی به کار نبردم. من هیچ فحشی ندادم. مگر ما بچه هستیم که در این قضایا فحش بدهیم.
در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت ربوده شد
بعد از وزارت خارجه بررسی گزینه بهداشت یعنی حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی محور بررسی‌های نمایندگان قرار گرفت. مخالفان قاضی‌زاده می‌گفتند مخالفت کردن با این وزیر سخت است. قاضی‌زاده که موافقانش طرح تحول سلامت را از نقاط روشن کارنامه چهار ساله گذشته او می‌دانند در سخنرانی خود گفت: در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد. علیرغم کاستی‌های زیاد می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور دانست. قاضی‌زاده در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت بهداشت و دفاع از آن گفت: ۴ سال پیش در چنین ایامی به رسم ادوار گذشته برنامه دولت یازدهم را به مجلس ارائه کردم. برنامه‌هایی که با تلاش و خردمندی جمعی از مسئولان و صاحب نظران حوزه سلامت تدوین شده بود امروز نیز با برنامه ۴ سال دیگر و گزارش عملکرد ۴ سال گذشته در حضور نمایندگان هستم.
قاضی زاده‌هاشمی افزود: در دولت یازدهم گردوغبار کم توجهی از حوزه سلامت و بهداشت ربوده شد علیرغم کاستی‌های زیاد می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور دانست. برخی نمایندگان کارنامه قریب به ۵۰۰ هزار زن و مرد که در عرصه سلامت و حوزه بهداشت مسئولیت خطیری را انجام داده بودند را مشاهده کرد.سرانجام نوبت به دفاع علی ربیعی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و تامین اجتماعی رسید، وزیری که اخیرا بحث بر سر ابقای او بالا گرفته است. ربیعی در جریان رسیدگی به صلاحیت خود گفت: این وزارتخانه صاحب نظریه و ایده است. برنامه ملی فقرزدایی و برنامه جامع حمایت از محرومین با تکیه بر آسیب‌های اجتماعی و برنامه حمایت از مناطق محروم با تکیه بر منطقه‌گرایی از جمله برنامه‌های ماست.
ربیعی یادآور شد : مهم‌ترین برنامه من در حوزه فقر کاهش انواع فقر است. با همه توان طرح سلامت را اجرا می‌کنم و نمی‌گذارم هیچ گاه زمین بماند. این اشکالات مربوط به کمبود امکانات است. هیچ ساختاری بدون اشکال نیست شاید ما به دلیل تشنگی که در این زمینه‌ها داشتیم سریع عمل کردیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: طرح تکاپو بر وضعیت منطقه‌ای طرحی است که دولت آن را مصوب کرده و در اقتصاد می‌تواند گام‌های موثری باشد.
او خطاب به نمایندگان گفت: عزیزان شاید ۳ سال پیش را یادتان بیاید که در یک جلسه غیرعلنی صحبت کردم و گفتم ما با رشد اشتغال منفی روبه‌رو هستیم. با رشد اشتغال کلاسیک نمی‌توان سالانه ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرد، ما باید از الگوی رشد فراگیر استفاده کنیم که ۹۷۵ هزار شغل باقی مانده ایجاد شود.
ربیعی تاکید کرد: برای عرضه و تقاضا برنامه‌های ده‌گانه اشتغال را داریم. نمایندگان انتقاد کردند که طرح کارورزی درست نیست. اتفاقا باید بگویم این یک مدل جهانی است. من از همه کارشناسان دانشگاه‌های معتبر دعوت کردم از ۵۲ کارشناس خارج از کشور نیز برنامه خواستم تا این طرح آماده شد.
او در ادامه افزود: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید جایی باشد که به رفاه مطلوب برسیم. سوال می‌کنند که چرا به رشد ۲۵درصدی در رفاه نرسیده‌ایم؟ آیا اقتصاد ما بزرگ شده که رفاه ما هم بزرگ شود؟ ما دوران رکود را پشت سر گذاشتیم. اگر توفیق خدمت پیدا کنم برای تعاونی‌ها برنامه دارم و قصد افزایش آنها را دارم. در بخش تعاون روزنه‌های جدیدی ایجاد خواهیم کرد. مخصوصاً تعاون روستایی. تعاون را به سمتی می‌بریم که زمینه رشد آن به وجود آید.ربیعی با بیان اینکه من اولین کسی بودم که برای نخستین بار آژیر هشدار را در دولت و در مجلس دادم، خاطرنشان کرد: ۱۸صندوق موجود وضعیت‌شان ناپایدار بوده است. نسبت شش به یک در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد. ما به اصلاحات نیاز داریم. ما باید اصلاحات ساختاری کنیم و به دنبال منابع و مصارف صندوق‌ها باشیم. این مساله غیرواقعی و برای خنده نیست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سیاست‌های حمایتی باید جایگاه حمایتی داشته باشند، ابراز داشت: با صندوق‌های بیمه‌ای نمی‌توان جایگاه جماعتی را دید و فراهم کرد. ما مطالعات عمیقی کردیم و از سازمان‌هان بین‌المللی مانند آی‌ال‌او و افراد تحصیل‌کرده کمک گرفته‌ایم.ربیعی با بیان اینکه راه نجات صندوق‌ها و حفظ تامین اجتماعی امروز استخراج شده است، عنوان کرد: حل مسائلی مانند اشتغال و صندوق‌ها اجماع ملی می‌خواهد. ما باید برای حل این مسائل یک حرف را بزنیم. ما در مورد چند مسئله نیازمند اجماع هستیم و باید گفت‌وگوی ملی کنیم. ما 5 هزار و ۵۰۰ میلیارد برای پرداخت مستمری‌ها وام گرفتیم ولی الان وام‌ها برای توسعه بنگاه‌ها است. هم‌اینک نسبت‌ها برهم خورده
است.
رسیدگی به صلاحیت ها تا هفته آینده ادامه دارد
ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت به امروز موکول شد. قرار است امروز محمود حجتی، وزیر کشاورزی که برخی موافقان و مخالفانش دیروز پشت تریبون مجلس قرار گرفتند به دفاع از برنامه‌های خود بپردازد. دیشب شنیده می‌شد که بعد از جلسه علنی مجلس، قرار است نمایندگان در جلسه‌ای غیرعلنی گرد هم آیند تا درباره موضوعات مختلفی اظهار نظر کنند. مجلس تصمیم گرفته بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تا هفته آینده ادامه دهد. امروز نیز مجلس فقط در یک شیفت به بررسی صلاحیت وزرا می‌پردازد. دیروز علی لاریجانی گفت: قرار بود تا امروز عصر جلسه داشته باشیم، اما برخی نمایندگان گفتند در حوزه‌های انتخابیه کارهایی دارند. اگر قرار بود جلسات رای اعتماد تا امروز به پایان برسد مجلس باید دیشب نیز در نوبت سوم تشکیل جلسه می داد که این موضوع با مخالفت نمایندگان رو به رو شد.