حمله اسب‌های نشان‌دار به بارسلون

گروه بین‌الملل: در اسپانیا سه روز عزای ملی اعلام شده و پلیس این کشور از دستگیری سومین فرد در ارتباط با حملات مرگبار روز پنج شنبه خبر داده است. به گزارش بی بی سی،در استان کاتالونیای اسپانیا دو حمله اتفاق افتاده است که در هر دوی آنها مهاجمان با سرعت بالا رهگذران را زیر گرفته‌اند. در همین حال گفته شده است که تشکیلات تروریستی داعش با تشکیل گروهی با عنوان «اسب‌های نشان‌دار»، آنها را مامور زیر گرفتن غیرنظامیان با خودرو در کشورهای اروپایی و آمریکایی کرده است.
روز جمعه، ۲۷ مرداد (۱۸ اوت)، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد که «به احترام قربانیان عملیات عملیات تروریستی روز گذشته» در سراسر این کشور عزای عمومی‌اعلام شده است. به همین مناسبت در روز جمعه، مردم در اسپانیا یک دقیقه سکوت کردند. همزمان، نیروهای امنیتی و واحدهای مقابله با تروریسم در اسپانیا عملیات گسترده‌ای را در سراسر این کشور به اجرا گذاشته‌اند. 
تاخت و تاز زیگزاگی
عصر پنج‌شنبه، راننده یک ون سفید رنگ این خودرو را به داخل جمعیت در یکی از خیابان‌های اصلی مرکز شهر بارسلون راند و سیزده تن را کشت و دست کم یکصد نفر دیگر را زخمی‌کرد. گفته می‌شود راننده ون به صورت زیگزاگ وارد پیاده‌روی وسط بولوار شده تا بتواند تعداد بیشتری را زیر بگیرد. شمار زیادی روی زمین افتادند و تعدادی بیشتر به مغازه‌ها و کافه‌های اطراف پناه بردند.


ساعاتی بعد از حادثه بارسلون، پلیس منطقه کاتالونیا گفت که پنج نفر در درگیری با نیروهای امنیتی در شهر کمبرلیز واقع در جنوب بارسلون، کشته شده‌اند. به گفته منابع پلیس، این افراد در صدد اجرای عملیات انتحاری بودند اما اقدام به موقع پلیس مانع از انجام این ماموریت شد. در جریان عملیات پلیس، راننده یک خودرو آن را به سوی ماموران و مردم راند که در نتیجه، یک مامور پلیس و شش غیرنظامی‌زخمی‌شدند. این راننده به ضرب گلوله ماموران از پای درآمد.
پلیس گفته است که عملیات کمبرلیز با حمله بارسلون مرتبط بوده و عاملان حمله در نظر داشته‌اند یک رشته حملات هماهنگ و پرتلفات را همزمان در نقاط مختلف این کشور به اجرا بگذارند.
در واقعه جداگانه‌ای که پیش از حمله بارسلون روی داد، یک نفر در اثر انفجار در خانه‌ای در شهرکی درجنوب غرب این شهر کشته شد. ظاهرا این انفجار در جریان ساختن بمب روی داد. پلیس از بازداشت دو نفر در روزحمله و یک نفر دیگر در روز جمعه خبر داده است. گفته شده که دو فرد بازداشت شده در روز گذشته اهل مناطق شمال آفریقا هستند اما در مورد نفر سوم ، که در شهر ریپولی بازداشت شده، جزئیاتی در دست نیست. کارلوس پوجدمون، رئیس دولت ایالتی کاتالونیا، روز جمعه هشدار داد که هنوز یک «تروریست» متواری است. ممکن است منظور این مقام دولتی از این فراری به گفته‌ی او «خطرناک»، راننده خوروی ون بوده باشد.هنوز مشخص نیست که چند نفر در عملیات بارسلون دست داشته‌اند.
برنامه جدید داعش
سخنرانان داعش در روز جمعه با توزیع خطبه‌ای چاپ‌شده در میان ساکنان شهر الحویجه (واقع در ۵۵ کیلومتری جنوب غرب کرکوک)، کشورهای اروپایی، آمریکا و انگلیس را به آغاز حملاتی توسط گروه موسوم به «الخَیْلِ الْمُسَوَّمَه» (اسب‌های نشان‌دار) برای ترور شهروندانشان تهدید کرده و هشدار دادند که داعش حملات بیشتری را با استفاده از خودرو برای نابودی تمامی‌ «کافران» ترتیب خواهد داد. بنا به گفته منابع اطلاعاتی در خطبه‌های انتشار یافته فاش شده است، داعش در این راستا نیروهای خارجی را به عضویت گرفته و با تشکیل گروهک‌های زیرزمینی برای هدف قرار دادن مراکز تجمع مردم و مراکز تجاری مهم در این کشورها برنامه‌ریزی می‌کند.
قربانیان داعش در بارسلون
شهروندانی از ۲۴ کشور دنیا در میان زخمی‌شدگان و کشته‌ها هستند.نام شهروندان ایرلند، فرانسه، استرالیا، پاکستان، پرو، هلند، تایوان، چین، ونزوئلا، یونان، تایوان و هنگ کنگ در میان قربانیان دیده می‌شود.
بلژیک می‌گوید یک نفر از شهروندانش کشته شده است. فرانسه اعلام کرده ۲۶ نفر از زخمی‌ها فرانسوی هستند و استرالیا هم زخمی‌شدن ۴ نفر را تایید کرده است.بارسلون از شهرهای تفریحی اسپانیا و مراکز توریستی مهم اروپاست و هر ساله هزاران نفر از کشورهای مختلف جهان به این شهر سفر می‌کنند.
مسئول حمله
در پی انتشار خبر حملات مرگبار در اسپانیا، خبرگزاری اعماق وابسته به داعش در گزارشی نوشت که عاملان این حملات «سربازان دولت اسلامی‌ بودند» که در واکنش به دعوت به حمله علیه کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش این عملیات را به اجرا گذاشتند. اسپانیا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا است.  یک خبرنگار بی‌بی‌سی به نقل از رسانه‌های اسپانیا می‌گوید که ظاهرا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) حدود دو ماه پیش به مقامات اسپانیا هشدار داده بود که احتمالا حمله‌ای از این دست در خیابان رامبلا اتفاق خواهد افتاد.در چند سال گذشته، فرانسه، بریتانیا، بلژیک و آلمان هدف حملات جهادی بوده‌اند اما اسپانیا تا حدودی از این خشونت‌ها مصون مانده بود.با همه اینها، سال ۲۰۰۴ نیروهای مرتبط با القاعده با چند بمب‌گذاری در مادرید، پایتخت اسپانیا، ۱۹۱ نفر را کشتند. کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی حملات اسپانیا را محکوم دانسته و با مردم این کشور ابراز همدردی کرده‌اند.