بهتر بود قبل از رحلت آیت‌الله‌هاشمی‌ خیابانی به نام او نامگذاری می‌شد

عصر دیروز مراسم تغییر نام «بزرگراه نیایش» به «آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی» در سالن ایوان شمس برگزار شد. 
در این مراسم حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با بیان اینکه امروز، روز مبارکی است، اظهارکرد: جلسه به نام یکی از بزرگترین شخصیت‌های سیاسی ایران به همت شهرداری شکل گرفته است.
یادگار حضرت امام(ره) با اشاره به اینکه هفته آینده درباره خدمات محمدباقر قالیباف صحبت خواهم کرد، ادامه داد: یکی از شهردارهای تاریخ ایران غلامحسین ابتهاج است که در دو مقطع اوایل دهه 20 و بعد از 28 مرداد شهردار شده است.  او برادر ابوالحسن ابتهاج است.
سیدحسن خمینی همچنین در ادامه گفت: اوایل دهه 20 خیابانی به نام دهخدا که مبارز سیاسی و تاثیرگذار بوده نامگذاری می‌شود اما کار بزرگ او لغت‌نامه دهخداست. دهخدا در قضایای نهضت ملی طرفدار دولت ملی می‌شود و بعد از 28 مرداد خیابان را از نام او بر  می‌دارند. ابتهاج به‌دلیل فضای سیاسی خیابان را از نام دهخدا بر می‌دارد.


او با اشاره به مقاله‌ای در این‌باره گفت: دهخدا به ابتهاج گفت تو دو شب خواب را از من گرفتی.
او ادامه داد: داستان نامگذاری اگر صرفا تکریم یک فرد باشد به همین‌جا ختم نمی‌شود. بهتر بود قبل از رحلت خیابان به نام او نامگذاری می‌شد نه اینکه این کار  خواب را از چشم او ببرد. او در هر حالتی خواب آرامی‌داشت.
یادگار امام(ره)  با بیان اینکه شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی در 10 سال آخر زندگی آیت‌الله‌هاشمی‌بودیم، گفت: چرا باید نام‌هاشمی‌را در جامعه زنده نگه داریم؟ ویژگی‌های او و علل آن بسیار زیاد است اما جامعه به دو درس از زندگی آیت‌الله‌هاشمی‌احتیاج دارد. او زمان مرگ 82 ساله بود اما جوان‌اندیش بود و فرزند زمان خویش بود. یک روحانی تحصیلکرده اندیشمند فقیه که مربوط به گذشته نبود و به امروز جامعه شناخت داشت و برای فردای جامعه تلاش می‌کرد.
سیدحسن خمینی افزود: این 10 سال اخیر از پر تراکم‌ترین دوره‌های زندگی او بود اما به‌قدری روح او بلند بود که هیچ‌یک از این فراز و فرودها ضربان قلب او را بالا نمی‌برد، چه برسد که خواب از چشم او برباید.
او با بیان اینکه آنها به این نامگذاری‌ها نیازی ندارند، تاکید کرد: ما به این نام‌ها نیاز داریم. ما به این اسامی‌روی دیوارهای شهرمان احتیاج داریم.
همچنین سیدمحمود دعایی در مراسم آیین نام گذاری بزرگراه آیت الله‌هاشمی‌رفسنجانی(ره) گفت: فردا روز ٢٨ مرداد است که یک دولت ملی سرنگون شد و شاه جلاد به ایران بازگشت. امیدوارم ٢٨ مرداد آینده خیابانی به نام مصدق نامگذاری شود و یاد او گرامی‌داشته شود. انسانی که می‌خواست نفت را ملی کنند، اما نگذاشتند؛ این انسان شریف است. امیدواریم نام خیابان نفت به دکتر مصدق تغییر یابد.» محسن‌هاشمی‌نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محسن حججی اظهار داشت: اخلاق خوش آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی ورد زبان همه است و اعتبار ما هر چه هست از اوست.
فرزند آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی با تشکر از کمیته نامگذاری شورای‌چهارم ادامه داد: از شورای‌چهارم که مصوبه نامگذاری را در آخرین روزهای فعالیت تصویب و همچنین محمدباقر قالیباف که دستور موکد اجرای این مصوبه را دادند تشکر می‌کنم.
نفر نخست منتخب مردم تهران در شورای‌شهر پنجم با بیان اینکه آیت‌الله‌هاشمی‌از 14 سالگی که به سمت قم، روستا را ترک کرد همواره برای سعادت و آبادانی ایران تلاش کرد، گفت: همه دوستان آیت‌الله‌هاشمی‌معتقدند اگر او در حوزه می‌ماند و به دروس علمی‌می‌پرداخت الان مقام بسیار عالی داشت اما آیت‌الله‌هاشمی‌برای حفظ مسئولیت و برای گریز از ساواک، قم را به سمت تهران ترک کرد و تقریبا 50 سال است در تهران سکونت داشت.
هاشمی‌با بیان اینکه امروز نام یک خیابان به نام یک شهروند مسئولیت‌پذیر تهران می‌شود، خاطرنشان کرد: مسائل تهران از دید آیت‌الله‌هاشمی‌غافل نبود و زمانی که در مجلس حضور داشتند مجمع نمایندگان تهران را تشکیل و مسائل تهران را بررسی و برای آن تصمیم‌گیری می‌کردند.