شب تلخ سینمای ایران در جشن منتقدان

یازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران پنجشنبه شب برگزار شد و فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌الله جوایز اصلی شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن را درو کرد. برگزاری این جشن که حدود سه ساعت ادامه داشت، با حاشیه‌هایی از جمله صحبت‌های اعتراضی و مبهم جمشید مشایخی همراه بود. همچنین تهمینه میلانی از نادیده گرفته شدن فیلم خود انتقاد کرد و جعفر پناهی هم به فیلمسازان دولتی طعنه زد.
به گزارش آی سینما، در ابتدای مراسم یازدهمین جشن انجمن منتقدان جمشید مشایخی با حضور بر روی سن به انتقاد از کلیپ‌هایی پرداخت که در آن بازیگران قدیمی سینمای ایران حضور داشتند و با گلایه از نبود تصاویر خود در این کلیپ‌ها مدعی شد که منتقدان تنها از زحمات یک بازیگر سینما تجلیل به عمل می‌آورند. او همچنین با بیان جملات خشمگینانه‌ای، گفت: چرا باید منتقدان سینما فقط به یک بازیگر توجه کنند و انگار بقیه در سینما و تئاتر هیچ کاری نکردند. مشایخی بعد از این سخنان با عصبانیت سالن را ترک کرد.
اما در اواسط مراسم غلام عباس فاضلی منتقد سینمای ایران با صحبت‌هایش به حواشی به وجود آمده در مورد رابطه مشایخی و انتظامی دامن زد. فاضلی با ذکر خاطره‌ای از نقدی که سال‌ها پیش در مورد بازی عزت‌الله انتظامی نوشته بود، گفت: « سال‌ها پیش در نقدی نوشتم که بازیگری سه دهه است که نقش‌ پیرمردهای غر غرو عصبی مزاج را بازی می‌کند. پس از انتشار این نقد، آقای بازیگر با من تماس گرفتند و گفتند که این نقد شما را خواندم و فکر می‌کنم که شما بیست و دو یا سه سال بیشتر نداشته باشی. من هم در پاسخ به صحبت‌های او گفتم که 37 سالم هست. بعد ایشان به من گفتند که فکر کنم تازه به نوشتن روی آوردید، اما من گفتم تحصیلاتم سینما است و.... در ادامه ایشان به من گفتند که من سال‌ها تئاتر سنگلج بودم و... بعد متعجب شدم که چرا یک بازیگر باید به یک جمله‌ای که در نقدی نشان داده واکنش نشان دهد و بگوید طرف مقابلی که از من انتقاد کرده یک جوان بیست و چند ساله است و حتما از سینما اطلاعی ندارد و موزه سینما هم نیامده. چون به نظر ایشان رفتن به موزه سینما میزان مهم بودن آدم‌ها را نشان می‌دهد.» او همچنین در پایان تاکید کرد که اشاره جمشید مشایخی (به عزت الله انتظامی) را جدی بگیرند.
پس از صحبت‌های فاضلی، نوید محمدزاده که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن به روی صحنه آمده بود، واکنش تندی به اظهارات این منتقد نشان داد و در ابتدا متذکر شد که اگر ایشان منظورش از صحبت‌هایش عزت الله انتظامی است  باید نام او را به درستی به زبان بیاورند و تنها با لحنی خاص از او به عنوان بچه سنگلج یاد نکند. او همچنین تاکید کرد که فاضلی نباید به نقدی که خود در مورد عزت‌الله انتظامی نوشته افتخار کند. او همچنین خطاب به فاضلی گفت که باید به شخصی که همه او را آقای بازیگر صدا می‌زنند احترام بگذارد، نه این‌که برای تایید شخص دیگری، به استاد عزت‌الله انتظامی بی‌احترامی کند.


دقایقی بعد از صحبت‌های نوید محمد‌زاده، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما با حضور بر روی سن، از صحبت‌هایی که در این مراسم به وجود آمد به شدت انتقاد کرد و گفت مواضعی که در این جشن گرفته شد، کار را به جایی رساند که او می‌خواست مراسم را ترک کند. او همچنین با تشکر از نوید محمدزاده و حامد بهداد، اعلام کرد که این دو جوان به نسلی قدیمی‌تر احترام و عاشقی یاد می‌دهند و نسل قدیمی‌تر همچنان مشغول نفرت پراکنی است.
اما بخش دیگر حواشی جشن انجمن منتقدان به صحبت‌های تهمینه میلانی بازمی‌گشت. او در این مراسم به دلیل عدم حضور فیلم جدیدش «ملی و راه‌های نرفته‌اش» در جشن انجمن منتقدین، اعتراض‌هایی را انجام داد و گفت که همچون جشنواره دولتی فیلم فجر، در جشن انجمن منتقدان هم فیلم او کنار گذاشته شد. او همچنین از منتقدان درخواست کرد که جا پای دولتی‌ها نگذارند. پس از صحبت‌های میلانی، فرزاد حسنی مجری این مراسم، به او توضیح داد که تنها فیلم‌هایی در جشن انجمن منتقدان ارزیابی شدند، که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. این صحبت‌های حسنی هم باعث شد که میلانی مجددا بگوید که فیلم «ملی و راه‌های نرفته‌اش» در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمده است.
اما شاید یکی از حواشی عجیب این مراسم واکنش جعفر پناهی به اهدای دیپلم افتخار محمد حسین مهدویان بود. جعفر پناهی که از سوی مجری این مراسم برای اهدای جایزه به بهترین کارگردان به روی صحنه آمد، حاضر نشد که جایزه مهدویان را به این کارگردان اهدا کند و پس از دریافت جایزه مهدویان، او به روی صحنه بازگشت و کارگردان «ماجرای نیمروز» در گوش او صحبت‌های کوتاهی را مطرح کرد. پس از این اتفاق نه چندان جالب، پناهی پشت میکروفون قرار گرفت و گویی که نماد سینمای دولتی روبروی او قرار گرفته با کنایه گفت که من از این که فیلم‌های دولتی با بودجه‌های نجومی ساخته شود و صدها سالن هم در اختیارشان قرار بگیرد ناراحت نیستم، منتهی می‌خواهم که در مقابل آنها یک سالن هم به ما (فیلمسازان مستقل) داده شود.
حواشی به وجود آمده در جشن انجمن منتقدان باعث شد که برخی از رسانه‌ها از این جشن به عنوان شب تلخ سینمای ایران یاد کنند.
در جشن امسال از گوهر خیراندیش، جمشید‌هاشم پور و فرید مصطفوی با اهدای جایزه ویژه تقدیر شد.
فهرست برندگان یازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران:
- جایزه بهترین فیلم: رگ خواب (حمید نعمت الله)
- جایزه بهترین کارگردانی: حمید نعمت الله (رگ خواب)
دیپلم افتخار بهترین کارگردانی: محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز)
- جایزه بهترین فیلمنامه: معصومه بیات (رگ خواب)
- جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن:لیلا حاتمی (رگ خواب)
دیپلم افتخار بهترین بازیگر اول زن: ثریا قاسمی (ویلایی‌ها)
- جایزه بهترین بازیگر مکمل زن: طناز طباطبایی (ویلایی‌ها)
- جایزه بهترین خلاقیت و استعداد درخشان: منیر قیدی(ویلایی‌ها)- اصغر یوسفی نژاد(خانه)
- جایزه بهترین فیلمبرداری: مسعود سلامی(خفگی)
- جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد:حامد بهداد (سد معبر)
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: کوروش تهامی (رگ خواب)
- جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد:‌هادی حجازی فر (ماجرای نیمروز)  
- جایزه بهترین تدوین: بهرام دهقانی(نگار و خفگی)
دیپلم افتخار بهترین تدوین: سجاد پهلوان زاده (ماجرای نیمروز)
- جایزه بهترین چهره پردازی: محسن دارسنج(ماجرای نیمروز)
دیپلم افتخار بهترین چهره پردازی:ایمان امیدواری (خفگی)
- جایزه بهترین موسیقی متن: سهراب پورناظری(رگ خواب)
دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن: ستار اورکی(ویلایی‌ها)
- جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس: بهزاد جعفری طاری(ماجرای نیمروز)