زنجانی توان جابه‌جایی ۵۰‌هزار تومان هم نداشت!

سیزدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی، روز گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب (شعبه هم‌عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. در این جلسه حمید فلاح هروی، متهم ردیف‌سوم پرونده در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: یکی از اتهاماتی که در کیفرخواست به آن اشاره شده، این است که من در موضوعات نفتی حضور داشته‌ام، اما اصلا مشخص نکرده‌اند که در کدام معامله نفتی یا مذاکرات حضور داشته‌ام. حتی هیچ‌کس ادعایی نکرده است که دال بر این موضوع باشد. او ادامه داد: حتی زنجانی در نامه‌ای بیان کرده که فلاح آدم خوبی است، اما به‌دنبال گزارش‌نوشتن و پلیس‌بازی است، ولی در کار نفتی دخالت نداشته است. قاضی مقیسه گفت: این نامه زنجانی در آخرین روزهای غارتگری شماست. این کلاهی که سر شرکت نفت رفته، به‌خاطر اعتماد مسئولان به شما بوده است. چون شما زنجانی را معرفی کردید، عامل اصلی این کلاهبرداری و اختلاس شخص شما هستید. سپس وکیل شرکت نفت گفت: آقای قاضی ال‌سی‌هایی که بابت فروش نفت بوده، هم به امضای زنجانی رسیده و هم آقای فلاح امضا کرده است. این فرد عضو هیات‌مدیره شرکت‌های زنجانی بوده است.
«جعل»‌کردن ایمیل!
فلاح پاسخ داد: من آنها را امضا نکرده‌ام، بلکه امضاهای من مربوط به یک صورتجلسه بوده است. بنده صورتجلساتی را که علیه من است، اصلا قبول ندارم، چون امضای من نیست که حتی بازپرس هم قبول کرد. قاضی مقیسه عنوان کرد: این‌قدر جرم شما واضح و روشن است که بازپرس دیگر نیازی به کارشناسی نداشته است. وقتی شما اظهارات زنجانی را به دو بخش دروغ و حقیقت تقسیم می‌کنید و به‌نفع خود از آنها برداشت می‌کنید، یعنی اظهارات شما کذب است. او افزود: اگر در زمان مشارکت با زنجانی متوجه شدید که امضای شما جعل شده است، باید همان موقع شکایت می‌کردید. شما سایه‌به‌سایه با زنجانی بودید. فلاح هروی بیان کرد: من در زمان بازداشت‌شدن متوجه شدم که امضای من جعل شده است. مقیسه ادامه داد: شما و آقای شمس با تمام وجود دستورات زنجانی را عملی می‌کردید. اگر شما دو نفر نبودید، زنجانی حتی نمی‌توانست 50‌هزار تومان از اموال بیت‌المال را غارت کند. قاضی گفت: شما همین الان اعلام کردید که در 11 صورتجلسه امضاشده در سفر بوده‌اید. فلاح هروی گفت: بازپرس به حرف ما توجه نکرده است. مهدوی، وکیل شرکت نفت، خطاب به فلاح گفت: شرکت اس‌تی‌تی بنکرز با یک‌میلیون تومان به ثبت رسیده است؛ آیا این شرکت امکان گشایش ال‌سی داشته است و آیا شما از خرید نفت توسط بابک زنجانی اطلاع نداشته‌اید؟ سمت شما در شرکت‌های وی دکوری بوده یا واقعی بوده است؟ متاسفانه تجارب شما در خدمت دشمن و غارت بیت‌المال قرار گرفت. فلاح هروی پاسخ داد: اولا اس‌تی‌تی بنکرز ال‌سی صادر نکرده است و فقط هیات‌مدیره صورت گرفته، امضا کرده و جعل صورت گرفته است. فلاح هروی در ادامه به پرونده بیمارستان پارسیان اشاره کرد. نجفی، نماینده دادستان، گفت: در بحث بیمارستان پارسیان طبق ردیابی‌های صورت‌گرفته 20‌میلیارد پول به حساب وابسته‌های شما رفته است و مدارک آن موجود است. متهم پاسخ داد: ایمیل مرا جعل کردند.
مشارکت رد جرم


پس از دفاعیات فلاح هروی، افشار، وکیل مهدی شمس، در دفاع از موکل خود گفت: تقاضا دارم در رسیدگی‌ها به این اسناد توجه شود. افشار افزود: آقای زنجانی در این پرونده متهم ردیف اول است و نباید به‌صرف اظهارات متهم ردیف اول کیفرخواست تهیه شود، اما موکل من دفاعیات خود را با سند ارائه داده است. او ادامه داد: فساد از طریق جعل و مشارکت در کلاهبرداری با معرفی زنجانی، دو اتهام موکل من بود که هر دو بی‌سند بودند. در حالی که بر اساس اظهارات و اسناد آقای زنجانی از سال 87 با مدیران و مسئولان همکاری داشته است و حدود 300 تا 400‌میلیون‌یورو برای شرکت‌های این افراد جابه‌جا کرده است، لذا معرفی را نمی‌توان مبنا قرار داد. باید اعداد و ارقام پرونده نیز حسابرسی شوند. قاضی مقیسه در پاسخ گفت: برای دادستانی این اعداد و ارقام احراز شده است. نجفی، نماینده دادستان، در دفاع از کیفرخواست گفت: ما دنبال کارشناسی رقمی نیستیم. اتهام آقای شمس مشارکت در کلاهبرداری است و اینکه آن عدد چقدر بوده، مهم نیست؛ مهم اصل مشارکت است، چون مشارکت درجرم یک مجازات مستقل دارد. افشار بیان کرد: موضوع دیگر اینکه در هیچ‌جای پرونده نداریم که آقای شمس خرید نفتی انجام داده باشد؛ در بحث حمل نفت هم دلایل و مستندات نشان می‌دهد که موکل من صرفا به‌عنوان یک کارگزار و نه سهامدار وارد شده است. افشار ادامه داد: در بحث فروش نفت آقای شمس هیچ‌مشارکتی نداشته است، بلکه فروش نفت توسط شرکت‌های زنجانی انجام شده، اما چون موکل من در بحث جابه‌جایی نفت همکاری کرده بود، زنجانی وی را به‌عنوان نماینده شرکت خود به خریدار معرفی می‌کند. افشار افزود: در بحث پول‌های نفت موکل بنده در هیچ‌جا نه امضاکننده و انتقال‌گیرنده بوده است و حتی یک ریال هم به حساب وی واریز نشده است. پس از دفاعیات افشار، سیزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی به پایان رسید و قاضی گفت: جلسه بعدی به‌منظور استماع دفاعیات وکلای متهمان متعاقبا اعلام می‌شود.