بازي حيثيتي ايران در برابر سوريه

پیش بازی
تیم ملی با وجود بی‌نیازی محض از امتیازات بازی با کره‌جنوبی در آن مسابقه تشریفاتی اما حیثیتی با ترکیب اصلی به مصاف رقیب دیرینه خود رفت و اتفاقا موفق شد در روزی که میزبان به شدت به همه امتیازات بازی محتاج بود حریف خود را در خانه این تیم متوقف کند آن هم در حالی که حدود نیمی از زمان مسابقه را با یک یار کمتر بازی کرد. با توقف خانگی کره‌جنوبی برابر ایران و باخت ازبکستان به چین این ۲ تیم که پیش‌تر برای صعود به عنوان تیم دوم با یکدیگر رقابت می‌کردند صاحب یک رقیب جدید به نام سوریه شدند که با برتری برابر قطر در تعیین‌کننده‌ترین مقطع ممکن به مدعی جدی صعود از این گروه بدل شد. حالا سوریه هم در مصاف با ایران همان شرایطی را پیدا کرده است که پیش‌تر کره‌جنوبی در تقابل با تیم ملی داشت به این معنی که هرچه این مسابقه از دید طرف ایرانی تشریفاتی است برای مهمان سوری حکم مرگ و زندگی را دارد. با توجه به نقش مهمی که اکنون نتیجه بازی تیم‌های ایران و سوریه در تعیین معادلات نهایی گروه A پیدا کرده است سایر رقبا از تیم ملی توقع دارند تا با تمام قوا به مصاف مهمان خود برود تا شانس آنها برای صعود از این گروه به عنوان تیم دوم یا حضور در پلی‌آف به عنوان تیم سوم حفظ شود. صرفنظر از انتظار رقبا از ایران برای برتری برابر سوریه شاگردان کی‌روش به خودی خود برای پیروزی در این مسابقه انگیزه‌های لازم را دارند. آنها امیدوارند تا علاوه بر ادامه روند شکست‌ناپذیری خود در این گروه همچنان قفل دروازه‌شان را هم بسته نگه دارند تا از این نظر یک رکورد جهانی، تاریخی و رویایی را از خود به جای بگذارند. یک دلیل دیگر هم برای مهم بودن این بازی به ظاهر تشریفاتی وجود دارد و آن اینکه این مسابقه خانگی به عنوان آخرین بازی رسمی تیم ملی تا قبل از جام جهانی به مثابه دیدار بدرقه ملی‌پوشان به آوردگاه بزرگ روسیه به حساب می‌آید.
پاداش میلیونی
به گزارش سایت خبری دمشق الان، تیم ملی فوتبال سوریه در حساس‌ترین بازی تاریخ خود باید در آزادی به مصاف ایران برود. سوریه اگر بتواند ایران را شکست دهد و از طرف دیگر هم ازبکستان و کره‌جنوبی به تساوی برسند یا ازبک‌ها پیروز شوند، سوریه برای نخستین بار به جام جهانی صعود خواهد کرد. سوری‌ها امید زیادی به صعود به جام جهانی دارند. بر همین اساس یک رستوران‌دار سوریه‌ای به نام تجاری KazaMiza اعلام کرد که به هر بازیکنی که بتواند دروازه‌ ایران را باز کند، نیم‌میلیون لیره (۳‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تومان) جایزه می‌دهد و در مراسمی از او و خانواده‌اش هم قدردانی خواهند کرد.


پیام کاپیتان تیم ملی سوریه برای مردم کشورش
به گزارش سایت عربی کوره، تیم ملی فوتبال سوریه در آخرین بازی خود در انتخابی جام جهانی باید به مصاف ایران برود. سوری‌ها امیدوار هستند که با پیروزی برابر ایران در آزادی و توقف احتمالی کره‌جنوبی مقابل ازبکستان، مستقیما به جام جهانی صعود کنند. احمد الصالح کاپیتان تیم ملی فوتبال سوریه قبل از این دیدار با منتشر کردن پیامی برای مردم کشورش نوشت: ما از شماییم و برای شما از جان مایه می‌گذاریم. به خوبی می‌دانیم که وظیفه سنگینی را برعهده ما گذاشته‌اید. در تهران هستیم تا ثابت کنیم مردم سوریه شایسته خوشحالی هستند. سوریه قوی است. او ادامه داد: برای ما دعا کنید و اطمینان داشته باشید که از جان مایه خواهیم گذاشت و ذره‌ای کم نخواهیم گذاشت. طوری برابر ایران بازی می‌کنیم که انگار آخرین بازی عمر ماست. حمایت شما به ما انرژی می‌دهد. محبت شما تاج سر ماست.
اهمیت برای ایران
این دیدار اهمیت زیادی برای کادر فنی و بازیکنان تیم ملی ایران خواهد داشت، چراکه آنان در 9 دیدار مرحله نهایی و همچنین سه بازی مرحله ابتدایی مقدماتی جام جهانی و در مجموع 1080 دقیقه دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند تا در این زمینه، بهترین تیم جهان باشند. اکنون تیم تحت هدایت کی‌روش پرتغالی تنها 90 دقیقه با جاودانگی فاصله دارد و درصورتی که گلی از تیم با انگیزه و احیا شده سوریه دریافت نکند، در تاریخ مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در تمامی ادوار جاودانه خواهد شد. رکورد شکنی‌های متعدد تیم ملی ایران سبب شد تا بارها فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمجید از یوزهای ایران بپردازند و حتی برخی سایت‌های بین‌المللی، نام «علیرضا بیرانوند» دروازه بان تیم ملی ایران را در تیم منتخب جهان در مرحله مقدماتی جام2018 قرار دهند. با تمامی این تفاسیر نباید از انگیزه بی پایان ملی پوشان فوتبال سوریه به راحتی گذشت که با درخشش «عمر خربین» در خط حمله‌اش، خود را به جام جهانی نزدیک کرده است و در صورت کسب برتری در تهران می‌تواند رویای بزرگ حضور در جام جهانی را به واقعیت تبدیل کند. تیم ملی فوتبال ایران درحالی که بهترین سال‌های خود را طی می‌کند و چهار سال است که مقابل حریفان آسیایی خود شکست نخورده است، همچنان درگیر برخی مسائل کوچک و پیش پا افتاده از قبیل اعتراض عجیب به دریافت نکردن پاداش بعد از مساوی مقابل کره جنوبی است که می‌تواند ارزش موفقیت‌های ارزشمند را کاهش دهد.