چرا به دو کولبر شلیک شد؟!

آفتاب یزد – گروه حوادث: زمستان سال گذشته بود که چند کولبر در سرما و بوران گیر کرده و جان خودشان را برای تامین لقمه‌نانی از دست دادند. همه مسئولان برای ساماندهی وضعیت زندگی کولبران پیشنهادی دادند و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ بیمه ‌شدن‌شان را پیگیری کرد و کورسوی امیدی در دل کولبران درخشید. اما با گذشت شش- هفت ماه از این وعده، خبر شلیک به دو کولبر در منطقه مرزی بانه در شبکه‌های اجتماعی پیچید. مسئولان آن را تکذیب نکردند و به دنبال علت این مشکل رفتند.

نماینده مجلس خبر موثق داد
اولین مسئولی که در این مورد صحبت کرد؛ محسن بیگلری نماینده سقز و بانه بود که به کشته شدن دو کولبر در بانه واکنش نشان داد و گفت: «متاسفانه توسط هنگ مرزی به کولبران تیراندازی شد و دو شهروند بانه‌ای کشته شدند که یکی از کشته‌شدگان، دهیار شهرستان بانه بوده است.» او که از شرایط زندگی کولبران خبر دارد، می‌گوید: «کولبران از اقشار ضعیف جامعه هستند. واقعیت این است که حتی اگر این افراد کالایی حمل می‌کنند، دلیل نمی‌شود که کشته شوند و این درحالی است که این حوادث منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم کردستان و دیگر مناطق کشور می‌شود.»



پنج متهم بازداشت شدند
در همین حال دادستان نظامی‌استان کردستان نیز از شناسایی و بازداشت پنج متهم در جریان حادثه مرگ دو کولبر بانه‌ای خبر داد.
به‌گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح، مجتبی شیرود بزرگی با اعلام این مطلب، اظهارداشته بود: در جریان تیراندازی تعدادی از ماموران هنگ مرزی بانه به سوی یک گروه کولبر در فاصله یک کیلومتری از مرز و در حوالی روستای
«هنگ ژال» متاسفانه دو نفر از کولبران به نام‌های حیدر فرجی و قادر بهرامی‌بر اثر اصابت گلوله در دم
جان می‌سپارند. با گزارش وقوع حادثه توسط بازرسی هنگ مرزی بانه، رئیس دادسرای نظامی‌ناحیه سقز و بانه به همراه مسئول و کارشناس پزشکی قانونی سقز و کارشناس اسلحه و مهمات در بیمارستان حاضر و اجساد را معاینه می‌کنند.
دادستان نظامی‌استان کردستان تصریح کرد: همچنین هیئت اعزامی‌با حضور در محل وقوع حادثه نسبت به بررسی صحنه جرم، تحقیق از شهود و معاینه محل اقدام و صحنه جرم را بازسازی کردند. به‌دنبال بررسی‌های به‌عمل آمده نهایتا پنج نفر به‌عنوان عوامل تیراندازی شناسایی و به دادسرای نظامی‌احضار و پس از تحقیقات اولیه هر پنج نفر با قرار تامین، روانه بازداشتگاه شدند.

حمل موادمحترقه توسط کولبران
حالا سخنگوی ناجا هم از جزئیات بیشتر این حادثه خبر می‌دهد و با اشاره به این که پلیس
بر سر امنیت مردم هرگز مماشات نمی‌کند، می‌گوید: «این افراد از مناطق ممنوعه و نقاط قرمز امنیتی وارد کشور شده بودند و با وجود تیراندازی هوایی، توجهی نکردند که ماموران برای جلوگیری از هرنوع پیشامد ضدامنیتی ناگزیر به تیراندازی شدند.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی‌اعلام کرد: در نیمه‌های شب و در دل تاریکی، مرزبانان هنگ مرزی شهرستان بانه متوجه ورود افرادی از مناطق ممنوع و نقاط قرمز امنیتی مرز به داخل کشور می‌شوند که با اخطار و هشدارهای پی در پی و تیراندازی هوایی سعی بر جلوگیری از استمرار تردد غیرقانونی آنان می‌کنند که در سایه بی‌توجهی آنان؛ با توجه به حساسیت منطقه و سوابق تهدیدات امنیتی گذشته، به جهت پیشگیری از هر نوع پیشامد ضد امنیتی؛ ناگزیر مبادرت به تیراندازی نموده که تعدادی از آنان متواری و متاسفانه دو نفر جان خودشان را از دست می‌دهند و در بررسی‌های بعدی مشخص می‌گردد این دو نفر از شهروندان همان منطقه و حامل محموله مواد محترقه بودند.