نعل وارونه برای ترمیم چهره ریاض

بار دیگر نعل وارونه و باز هم داستان تکراری و همیشگی اجلاس اتحادیه کشورهای عربی که در سطوح مختلف سران، وزرا یا نمایندگان آنها برگزار می‌شود و
در اختتامیه آن، قرائت بیانیه‌ای با بندهایی ضد ایرانی که تقریبا از نظر شکلی و محتوایی ثابت است.
گویی کشورهای عربی حاضر در این اجلاس چشم‌ها را بر جنایات و یکه تازی‌های سعودی‌ها که داعیه رهبری امت اسلامی و عربی را دارند، بر هم نهاده‌اند.
قریب به ۳۰ ماه از آغاز تجاوز عربستان سعودی به فقیرترین کشور عربی یعنی یمن می‌گذرد.


از همان ابتدا مقام‌های سعودی هدف از این جنگ را پاسخ به درخواست «عبدربه منصورهادی» رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن و بازگرداندن وی به قدرت اعلام کردند اما با مقاومت مردم هیچ یک از اهداف تعیین شده آنها محقق نشد و تنها نتیجه این جنگ خرابی شهرها و روستاها و کشتار غیرنظامیان بود و ایجاد یک چالش جدی در اقتصاد.

نکته این‌جاست که هم از منظر حقوق بین‌الملل و هم حقوق داخلی یمن، این اقدام عربستان نامشروع و غیرقانونی بوده است و امکان هیچ گونه توجیهی برای تهاجم نظامی به یمن از نگاه حقوقی وجود ندارد. توسل به زور جز با اجازه شورای امنیت در حقوق بین‌الملل ممنوع است و این از قواعد آمره‌ای است که همه دولت‌ها موظف به رعایت آن هستند.
از سوی دیگر، براساس اصول 37 و 38 قانون اساسی یمن، دو راه برای مشروعیت بخشیدن به استفاده از نیروی نظامی دیگر کشورها در تثبیت امور داخلی یمن وجود دارد؛ نخست، تصویب مجلس و دیگری تصویب شورای دفاع ملی. این در حالی است که در مورد تجاوز نظامی سعودی‌ها به یمن هیچ یک از این دو مسیر طی نشده است و به یقین تجاوز نیروهای ائتلاف
به رهبری عربستان به یمن نقض آشکار قانون اساسی این کشور است.
این رویه همیشگی کشورهای عربی و حامیان منطقه‌ای عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس بوده و هست که با زدن نعل وارونه به دنبال دادن آدرس غلط برای مشکلات این روزهای خاورمیانه بوده‌اند.
عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن، در تازه‌ترین اظهارات خود، بار دیگر ایران را به دخالت در امور داخلی یمن و حمایت از نیروهای انصارالله متهم کرد.
عربستان سعودی و گماشته آنان یعنی منصور هادی مدعی هستند که جمهوری اسلامی ایران از نیروهای انصارالله حمایت نظامی می‌کند و به یمن سلاح می‌فرستد. این در حالی است که مقام‌های ایران بارها هرگونه حمایت مستشاری و تسلیحاتی از انصارالله یمن را تکذیب کرده‌اند. دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به ادعاهایی از این دست، طی بیانیه‌ای اعلام کرده، ایران هیچ سلاحی به یمن ارسال نکرده و ادعاهای عربستان سعودی و وابستگان آن بی‌پایه و اساس و غیرمستند است.
این دست اقدام‌ها از سوی نمایندگان و سران کشورهای عربی، پیامی جز تمایل آنها به ادامه تنش آفرینی سعودی‌ها در منطقه نبوده و تنها تلاشی است نافرجام برای ترمیم چهره متجاوز ریاض که بدون شک هوده‌ای در پی ندارد.