در باب سالمندی و توانمندی

اخیرا در رابطه با انتخاب معاونین شهردار تهران از میان مدیران متبحر بازنشسته نقد ی داشته و نوشته‌اند که در شرایط فعلی و ضرورت‌ها، به‌کارگیری نسل گذشته به زعم خبرنگار جوان
«از کار افتاده‌اند ،» مناسب و پاسخگوی زمان نیست. به‌زعم نگارنده، این گروه افراد نخبه به شرط
سلامت جسم و روان و روحیه قوی و معیارهای استوار مبرا از هرگونه پیرایه، با علاقه نسبت به اجتماع به دلیل نگاه عمیق‌تر به جامعه برای اداره مسئولیت‌های سهل و ممتنعی همچون اداره شهرمان مقدم شمرده می شوند.متاسفانه باید عنوان کرد که در مواردی برخی جوانان حاضر و ناظر در صحنه و دارای ارتباط « دچار روزمره‌گی به دلایل زیادت طلبی شده‌اند » انگیزه « تصدی مقامات و مسئولیت‌ها بدون شرایط احراز» که متداول شده را به شدت پیگیر و به طور گسترده عنوان می‌نمایند.
البته در صورت رعایت معیارها ارجاع مدیریتهای میانی به افراد میانسال، اصلی مهم در پیشرفت شغلی و ایجاد انگیزه خدمت به شمار می‌رود.


باید گفت مبعوثان جناب شهردار ، با عزت نفس و سلامت عمل ، به دلیل عبور از مرحله تامین نیازهای اولیه و اعتقادی راستین به آینده، قبول مسئولیت کرده‌اند در حالیکه برای جوانان جویای نام بسیاری فرصتها در اختیار است و انتخابات موردی و محدود عرصه خدمت آنان را تنگ نکرده و نمی‌کند.
نسل بالای 60 سال دارای بینش کامل‌تری به‌دلیل امکان مقایسه شرایط با قبل و معیارهای
قابل قبول‌تری را دارد. البته مشروط به اینکه به آلودگی‌ها دچار نشده و با مفهوم« تکنوکرات» که عرصه ارائه تجربه با قیمتی مشخص « در حکم فروشنده تخصص» است را نداشته و در باب دیگری سیر نکرده و به توهم دچار نشده باشد.این عزیزان مبرا از حب جاه و مقام و بی‌نیاز از مطرح شدن، بهتر به دردها و ارزشها آشنا و کارآمدتر، البته در تصدی مسئولیت‌های کلان طبق تعاریف موجود در زمینه انتخاب، بهترین‌ها به نظر می‌رسند.این گونه متفکرین چنانچه به مناصب کلیدی در سطح کشوری منصوب شوند یقینا از خطا و اشتباه به دلایلی که اشارت رفت مصون و محفوظ‌تر می‌مانند و وجهه و اعتبار خود را به هیچوجه از دست نمی‌دهند. این نکات و ادله‌ای از این قبیل بر دلایل این‌گونه تصمیمات صحه می‌گذارد. از سوی دیگر اعتماد نسل‌ها به یکدیگر و اتکای آنان به هم‌راهی و موثر بودن برآمده از همان تجربه ایست که اشارت رفت و منصفانه اگر به حضور و تصدی نسلهای گذشته بر مشاغل بنگریم دست آوردهای گذشتگان بیش از برخی جوانان جویای نام و گرفتار نیازها با ارزش‌های فعلی، می‌باشد.
پیشنهاد اینکه بر انتخاباتی بدینگونه هجوم نیاورید و تصمیم را در سطح معاونین شهردارمان که لازمه اختیارات حداقلی است به متولی اصلی اداره تهران بگذارید و فراموش نکنید که در هر حال امکان ارزیابی در اینده وجود دارد و مقام مسئول پاسخگوی انتخابات خود می‌باشد.
از منظری دیگر چنانچه پا به سن گذاشته‌ها که با توجه به روحیه خلاق می‌توانند سالمند تلقی نشده و بسیار کارآمدتر باشند ، قبول مسئولیت نمایند با همه خطرات و خطیرات حیطه اختیار و تصدی خود آشنایند و توان مناسب را در خود یافته و برای تجربه اندوزی به این وادی ورود نمی‌نمایند.
منتخبین جدید جناب شهردار بایستی دارای چنین ویژگی‌هایی باشند و الزاما این دوران را به خوبی طی و آزموده‌اند و به هنگام عمل در عرصه خدمت در ارتباط با منافع ملی تصمیم گرفته و به یقین این رسالت را لحاظ داشته و به مراتب استواری بیشتری را دارند .در تمامی دنیای پیشر فته استفاده از نیروی بخرد و با تجربه شرط اول موفقیت
به‌شمار می‌رود و مانند سایر اموری که در اطراف‌مان شاهدیم تحت‌الشعاع رابطه و احساسات قرار نگرفته
و نمی‌گیرد. می‌دانیم به کار گماری بازنشستگان که کنار رفته واقعی نیستند در شرایط بیکاری انبوه جوانان موجه نیست اما در رده‌هایی، بسیار جایز و مقبول و لازم است تا مملکت از آزمون و خطای بیشتر در امان بماند ، که عرصه پر آب و چشم شهرداری از آن جمله و به دلیل ارتباط دائم با شهرنشینان در هر لحظه و از همه جهات در تیررس حتی دوستان قرار دارد .باور بفرمایید با قبولی داوطلبانه مسئولیت اداره تهران بزرگ بوسیله آقای نجفی، « این چهره پاک ،صمیمی ، منزه و با تجربه» به مراتب بهتر از من و شما می‌داند که برای اصلاح امور برجا مانده یا منحرف شده اداره شهرمان، چگونه باید تصدی امور را واگذار و تقسیم کار کند .
آن هم در شرایطی که همه چشم و گوش‌ها در پی ارزیابی آنانند و در شرایط فعلی با اندک خطا یا اشتباه بر عکس گذشته آنهم با در اختیار بودن تریبونها به دست دلواپسان.....هر گونه خطا و تصمیمی غلط به سرعت عیان خواهد شد و این نکته بسیار مورد دقت همه دلسوزان مخصوصا منتخبین شهردار به‌عنوان معاونین ایشان بایستی قرار گیرد.....
*دبیر کانون علوم اداری ایران